Vraag 3
Is het u bekend dat Europese vliegmaatschappijen het de laatste jaren steeds zwaarder
hebben gekregen door de hevige concurrentie uit het Midden-Oosten en andere opkomende
economieën en deelt u de mening dat het daarom voor Europese vliegmaatschappijen en
luchthavens onwenselijk is dat er extra heffingen door overheden worden opgelegd op
vliegbewegingen in, naar en van Europa?
Antwoord 3
Het EU ETS luchtvaart is van toepassing op alle vluchten van en naar luchthavens binnen
de Europese Unie en dus ook op luchtvaartmaatschappijen uit het Midden-Oosten en andere
opkomende economieën. Wat het effect is van ETS luchtvaart op de concurrentiepositie
van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen en luchthavens is onderwerp van nader
onderzoek door het KiM. In diverse overleggen met uw Kamer heb ik aangegeven dat ik
mij inzet om tot een mondiaal systeem te komen.
Vraag 4
Is het u reeds bekend welke tegenmaatregelen niet- Europese landen precies gaan nemen,
of al genomen hebben? Trekt China de Airbusorders bijvoorbeeld in en is Rusland bijvoorbeeld
de overvlieggelden voor Europese vliegmaatschappijen aan het verhogen? Wanneer stuurt
u de resultaten van het door u toegezegde KiM-onderzoek naar de Kamer en bent u bereid,
zolang deze resultaten nog niet bekend zijn, af te zien van de ETS-heffing?
Antwoord 4
Door de niet-Europese landen worden tegenmaatregelen overwogen, maar het is niet bekend
of en wanneer en in welke vorm deze zullen worden genomen. Er wordt op diplomatiek
niveau hierover door de EU intensief met derde landen gesproken. Ik zal in mijn contacten
met de Commissie onverminderd aandacht blijven vragen voor het voorkomen van tegenmaatregelen.
Wat betreft maatregelen in de vorm van economische sancties, zoals het intrekken van
orders uit China is bekend geworden, dat Hong Kong Airlines begin januari van dit
jaar bij Airbus een order heeft geplaatst voor 10 A380’s, ter waarde van 3.8 miljard
USD (BBC-news bericht, 7 januari 2012).
De actuele situatie is ook dat de maatschappijen van derde landen, inclusief de Chinese
maatschappijen die in Nederland geregistreerd staan, tot nu toe hebben voldaan aan
de verplichtingen van het systeem. Welke effecten EU ETS heeft voor de Nederlandse
luchtvaart zal ik met uw kamer bespreken zodra de resultaten beschikbaar zijn van
het onderzoek dat ik door het KiM hiernaar laat uitvoeren. Ik verwacht die resultaten
rond 1 maart met de Kamer te kunnen delen.
Zoals ik al diverse keren heb aangegeven houden we ons aan de uitvoering van de ETS-richtlijn,
maar blijf ik richting Commissie mijn zorgen uiten over de ontwikkelingen en blijf
ik het belang benadrukken van een spoedige oplossing, die recht doet aan het internationale
karakter van de luchtvaartsector en niet leidt tot verstoring van het level playing
field. Ook heb ik in mijn eigen contacten met VS, China en Rusland aangegeven dat
ik groot belang hecht aan een mondiale oplossing.
Inmiddels is binnen ICAO een proces gaande dat beoogt om eind dit jaar een voorstel
voor mondiaal systeem voor de luchtvaart gereed te hebben. Dit moment valt vóór het
moment 2013, waarop de maatschappijen moeten aantonen dat hun emissierechten overeenkomen
met de hoeveelheid uitgestoten CO2 over het jaar 2012.