Vragen van het lid Van Gent (GroenLinks) aan de minister van Infrastructuur en Milieu
over de storing in het OV-chipkaartsysteem op maandag 9 januari 2012 (ingezonden 11 januari
2012).
Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu)
(ontvangen 30 januari 2012).
Vraag 1
Welke storing heeft zich maandag 9 januari 2012 en (mogelijk een deel van) dinsdag
10 januari 2012 voorgedaan bij het OV-chipkaartsysteem, waardoor reizigers hun abonnementen
niet konden opladen en daardoor in de problemen kwamen?
Antwoord 1
TLS heeft mij laten weten dat de oorzaak van de storing op maandag 9 januari 2012
gelegen was in de software van het centrale systeem dat de ophaalautomaten aanstuurt.
Hierdoor konden reizigers die dag in veel gevallen geen saldo en reisproducten ophalen
bij een ophaalautomaat. Het ging hierbij om saldo en reisproducten die waren gekocht
in de webwinkel op www.ov-chipkaart.nl of bij vervoerders.
Overigens was het in- en uitchecken met de OV-chipkaart volgens TLS wel gewoon mogelijk.
Dat gold ook voor het opladen van saldo op de OV-chipkaart dat met contant geld of
pinpas bij een oplaadautomaat was gekocht.
Vraag 2
Kunt u een indicatie geven hoeveel reizigers bij verschillende vervoerders gedupeerd
zijn door deze storing, op welke wijze zij gedupeerd zijn en of deze reizigers naast
overlast ook financiële schade hebben geleden?
Antwoord 2
Door de storing moesten sommige reizigers op saldo tegen vol tarief reizen, terwijl
zij een abonnement of een kortingsproduct hadden gekocht. Volgens TLS gaat het om
4 500 reizigers. Deze reizigers worden voor het teveel betaalde reisgeld automatisch
door TLS gecompenseerd. TLS heeft de houders van een persoonlijke OV-chipkaart die
die dag op saldo hebben moeten reizen inmiddels per brief geïnformeerd over de compensatieregeling.
TLS heeft aangegeven dat de compensatie ook geldt voor reizigers met een anonieme
OV-chipkaart. Deze reizigers ontvangen geen brief omdat de persoonsgegevens van deze
reizigers niet bij TLS bekend zijn. Zij worden via de website www.ov-chipkaart.nl/vergoeding geïnformeerd wanneer zij het bedrag kunnen ophalen bij een ophaalautomaat.
Daarnaast hebben sommige reizigers een (duurder) papieren kaartje gekocht. TLS heeft
mij laten weten dat ook deze mensen de extra gemaakte kosten gecompenseerd krijgen.
Zij kunnen de kosten declareren met een formulier
dat op www.ov-chipkaart.nl/vergoeding staat.
Vraag 3
Wie houdt u verantwoordelijk voor deze storing en bent u van plan actie te ondernemen
om herhaling te voorkomen?
Antwoord 3
Zoals bij het antwoord op vraag 1 aangegeven, heeft TLS mij laten weten dat de oorzaak
van de storing op maandag 9 januari 2012 gelegen was in de software van het centrale
systeem dat de ophaalautomaten aanstuurt. TLS is verantwoordelijk voor het beheer
van dit systeem en is daarmee dan ook verantwoordelijk voor de storing.
TLS geeft aan dat de inspanningen, naast het oplossen van de storing, gericht zijn
op vervolgacties zoals oorzaakanalyse en evaluatie. Hiervoor is ook externe ondersteuning
ingeschakeld. Ik zal dit proces nauwlettend volgen en TLS vragen om mij op de hoogte
te houden van de bevindingen en resultaten uit dit traject. Afhankelijk van de uitkomsten
hiervan, zal ik bezien of verdere actie van mij noodzakelijk is.
Vraag 4
Bent u van mening dat reizigers in elk geval financieel schadeloos gesteld zouden
moeten worden? Zo ja, door wie?
Antwoord 4
Ja. Kortheidshalve verwijs ik u naar het antwoord op vraag 2.
Vraag 5
Bent u bereid om de door u genoemde «kwartiermaker», die namens u nog steeds werkt
aan een zogenaamde «Permanente Structuur» om de verschillende partijen die met de
OV-chipkaart te maken hebben tot samenwerking te dwingen1, te vragen met spoed een protocol te (laten) ontwikkelen waardoor reizigers standaard
gecompenseerd worden in dit soort situaties, zonder het risico gemangeld te worden
tussen Trans Link Systems (TLS) en de vervoerders? Zo nee, waarom niet?
Antwoord 5
Het ontwikkelen van een protocol waardoor reizigers standaard gecompenseerd worden
in dit soort situaties beschouw ik als een belangrijk onderdeel van een goed functionerend
OV-chipkaartsysteem. Ook ANWB en Rover pleiten voor het opstellen van scenario’s voor
storingen in het OV-chipkaartsysteem op landelijk niveau en op bedrijfsniveau. Volgens
beide organisaties moet het doel zijn dat reizigers en OV-personeel snel en adequaat
worden geïnformeerd, zodat zij handelingsperspectief hebben. Dit onderschrijf ik.
Ik zal TLS en de vervoerders dan ook verzoeken om dit, in samenwerking met de consumentenorganisaties,
zo spoedig mogelijk nader uit te werken en mij hierover te informeren.