Vragen van het lid Van Vliet (PVV) aan de staatssecretaris van Financiën over de onbelaste
kilometervergoeding (ingezonden 8 december 2011).
Antwoord van staatssecretaris Weekers (Financiën) (ontvangen 18 januari 2012).
Vraag 1
Hebt u kennisgenomen van het interview met de directeur van de ANWB, Guido van Woerkom,
waarin hij de vrees uitspreekt voor het verlagen van de onbelaste kilometervergoeding?1
Vraag 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 en 10
Klopt het dat er ambtelijk scenario’s worden doorgerekend voor het verlagen van de
onbelaste kilometervergoeding?
Klopt de vrees van de directeur dat de gemiddelde werknemer, die met zijn privéauto
van en naar het werk gaat, er € 400 per jaar op achteruit zou gaan bij een verlaging
van 19 cent naar 13 cent per kilometer?
Klopt het dat deze verlaging per kilometer ook gaat gelden voor de werknemer die met
het openbaar vervoer naar het werk gaat? Of is er hier sprake van zogenoemd groen
vervoer?
Gaat u deze korting ook doorvoeren voor elektrische en hybride auto’s?
Gaat u deze korting ook doorvoeren voor mensen die met een fiets of brommer naar het
werk komen?
Hoe valt dit te rijmen met uw voornemen om het instrumentalisme in het belastingrecht
te beperken?
Deelt u de mening dat een dergelijke lastenverzwaring voor werknemers ongewenst zou
zijn, zeker gezien de huidige economische situatie en het feit dat miljoenen werknemers
geen alternatief hebben voor het gebruik van hun privéauto voor woon-werkverkeer?
Kunt u mij, en vele hardwerkende Nederlanders, geruststellen door duidelijk te stellen
dat u niet gaat morrelen aan de onbelaste kilometervergoeding?
Antwoord 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9 en 10
In de autobrief heb ik aangekondigd dat ik samen met de minister van I&M de mogelijkheden
zal verkennen om langs fiscale weg een bijdrage te leveren aan het bestrijden van
files. Die verkenning vindt momenteel plaats. Bij eerdere gelegenheden heb ik de Kamer
toegezegd de resultaten van die verkenning voor het zomerreces aan de Kamer te zullen
zenden. Uitgangspunt bij de verkenning is dat alle opties die een mogelijk effect
hebben op het terugbrengen van files en die bijdragen aan mijn streven om te komen
tot een robuust, eenvoudig en fraudebestendig belastingsysteem, worden onderzocht.
Daarbij wordt ook gekeken naar het mobiliteitseffect van een eventuele verlaging van
de onbelaste kilometervergoeding.2
Zonder concrete vormgeving van een dergelijke maatregel is geen inschatting te geven
van een eventuele inkomensderving voor de gemiddelde werknemer. De vraag is ook hoe
een werkgever zal reageren op een eventuele verlaging van de onbelaste reiskostenvergoeding
per kilometer. Hij kan er namelijk zonder meer voor kiezen om zijn huidige kilometervergoeding
van (stel) 19 cent per kilometer te blijven betalen. In dat geval zullen de gevolgen
voor de werknemer beperkt zijn tot de belasting over de zes cent die de kilometervergoeding
dan uitstijgt boven de tot 13 cent verlaagde onbelaste kilometervergoeding.
Ik kan op dit moment niet vooruit lopen op het resultaat van de eerder genoemde verkenning.
Dat betekent dat ik in deze fase ook geen antwoord kan geven op de vraag of een eventuele
verlaging van de onbelaste reiskostenvergoeding ook gevolgen zal hebben op de kilometers
die worden afgelegd met het openbaar vervoer, met elektrische of hybride auto’s dan
wel met de fiets of de brommer.
Een wijziging van een tarief of de verlaging van een tegemoetkoming beschouw ik overigens
niet als een toename van instrumentalisme. Er komt immers geen nieuwe regeling bij.
Er zou wel sprake zijn van toenemend instrumentalisme als ik uitzonderingen zou vaststellen
voor elektrische of hybride auto’s dan wel voor fietsen en brommers. Ten algemene
deel ik het standpunt van de geachte afgevaardigde dat fiscaal instrumentalisme tot
een minimum moet worden beperkt.
Vraag 8
Bent u van mening dat er hier sprake is van een inkomen in natura?
Antwoord 8
Nee. Zoals de term reiskostenvergoeding al aangeeft betreft het geen loon, maar een
kostenvergoeding. Deze kosten zijn echter op forfaitaire wijze vastgesteld doordat,
onafhankelijk van de werkelijke kosten per kilometer, 19 cent per kilometer belastingvrij
mag worden vergoed.
X Noot
2 Dat naar de onbelaste kilometervergoeding wordt gekeken is overigens niet nieuw.
De Studiecommissie belastingstelsel heeft in haar rapport van april 2010 ook al gekeken
of een aanpassing van de onbelaste reiskostenvergoeding tot een positief milieueffect
zou leiden. Ook toen is onderkend dat een verlaging van de onbelaste reiskostenvergoeding
een daling van het aantal kilometers in het woon-werkverkeer en het zakelijke verkeer
tot gevolg zal hebben.