Vragen van het lid
Jasper van Dijk
(SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over een proef aan de Erasmus Universiteit waarbij studenten
in het eerste jaar honderd procent van de studiepunten moeten halen (ingezonden 20 april 2011).
Antwoord van staatssecretaris
Zijlstra
(Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 31 mei 2011).
Vraag 1
Wat is uw oordeel over de pilot aan de Erasmus Universiteit waarbij studenten vanaf komend studiejaar in hun eerste jaar honderd
procent van de studiepunten moeten halen?1
Antwoord 1
Ik ondersteun het initiatief van de Erasmus Universiteit, waarbij een cultuuromslag wordt beoogd. Het klassensysteem van de
Erasmus Universiteit heeft als doel om een ambitieuze studiecultuur te bewerkstelligen waarbij nominaal studeren de regel
wordt en geen uitzondering.
Vraag 2
Deelt u de mening dat deze proef te ver gaat, omdat een student vanwege ziekte één tentamen kan mislopen waardoor hij direct
van de opleiding wordt verwijderd? Zo nee, hoe voorkomt u dat talentvolle studenten teleurgesteld de opleiding verlaten?
Antwoord 2
Ik deel de mening niet dat de proef te ver gaat om de bovenstaande reden. Een student zou redelijkerwijs de mogelijkheid moeten
krijgen om een tentamen af te leggen bij ziekte of andere persoonlijke omstandigheden. Of een student hiervoor in aanmerking
komt, wordt door de examencommissie bepaald.
Vraag 3
Wat wordt ondernomen indien de opleiding zelf tekortschiet om alle studiepunten binnen één jaar te halen, bijvoorbeeld omdat
een docent ziek is?
Antwoord 3
De randvoorwaarden bij deze pilot zijn voor mij dat de maatregelen de onderwijskwaliteit bevorderen en dat de studenten goed
begeleid worden in hun studievoortgang. Dat betekent ook dat de opleidingen die tekort schieten de verantwoordelijkheid hebben
om voor oplossingen te zorgen. Daarnaast kan het wel of niet halen van ECTS niet afhankelijk zijn van één docent.
Vraag 4
Is het waar dat de universiteit tevens de gelegenheid geeft om het ene vak met het andere vak te compenseren? Deelt u de mening
dat een dergelijke maatregel tot een lagere kwaliteit kan leiden, omdat een student bepaalde vakken niet met een voldoende
hoeft af te ronden?
Antwoord 4
Het klopt inderdaad dat de Erasmus Universiteit de gelegenheid geeft om het ene vak met het andere vak te compenseren. De
WHW biedt hier ook mogelijkheden voor. Dit is één van de maatregelen in het totaalpakket om studiesucces en studievoortgang
te verbeteren. Het voordeel is dat een student niet onterecht wordt vertraagd. Ik ben niet van mening dat deze maatregel tot
lagere kwaliteit leidt. De examencommissie is betrokken bij het vaststellen van de exacte invulling van de compensatieregeling
om de kwaliteit te waarborgen.
Uit onderzoek dat bij de Erasmus School of Economics2 wordt gedaan blijkt ook dat studenten die doorstromen op basis van compensatieregelingen minimaal even goed scoren als studenten
die niet op basis van compensatie doorstromen.
Vraag 5
Hoeveel minder herkansingen komen er precies en wat wordt bedoeld met kleinschaliger onderwijs?
Antwoord 5
Het is aan elke opleiding afzonderlijk om de exacte invulling te geven aan de examenregeling, maar onder minder herkansingen
wordt bedoeld 1 tot 3 herkansingen per jaar.
Bij kleinschalig onderwijs denk ik aan werkgroepen van ca 12 studenten waarin intensief en activerend onderwijs wordt gegeven.
Deze groepen worden begeleid door een tutor. De mogelijkheden met betrekking tot kleinschalig onderwijs bij verschillende
opleidingen zullen verder worden verkend.
Vraag 6
Is het waar dat de universiteit van plan is om de pilot vanaf collegejaar 2012–2013 voor álle opleidingen te laten gelden?
Waar hangt dit van af?
Antwoord 6
Ja, dat klopt. Of universiteitsbrede invoering zal worden doorgevoerd hangt af van de eerste resultaten van de voorloperspilot
die in september 2011 van start gaat (Faculteit Sociale Wetenschappen: bestuurskunde, sociologie, psychologie, pedagogiek).
Vraag 7
Deelt u de mening dat het prima is om studenten aan te moedigen om hard te studeren, maar dat het is doorgeslagen om te eisen
dat een student in één jaar alle zestig studiepunten moet halen? Zo ja, bent u bereid erop aan te dringen dat de pilot wordt
ingetrokken of op zijn minst wordt versoepeld?
Antwoord 7
In de context van het samenhangende pakket aan maatregelen is het weloverwogen om de BSA-norm te verhogen naar 60 ECTS.
X Noot
1Telegraaf, 13 april 2011.
X Noot
2 Arnold, I.J.M. & W. van den Brink (2009). De invloed van compensatie op studie-uitval en doorstroom, TH&MA, (3), 11–15.