Vragen van het lid Slob (ChristenUnie) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over ambulances op de vluchtstrook (ingezonden 29 maart 2011).

Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu), mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (ontvangen 27 april 2011).

Vraag 1

Kent u de berichten «Niet met kankerpatiënten in de file» en «Ambulances ook op vluchtstroken»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Deelt u de mening dat het niet uit te leggen is dat lijnbussen via de vluchtstrook mogen rijden terwijl ambulances met ernstig zieke patiënten in de file moeten staan en steeds moeten optrekken en afremmen?

Antwoord 2

Een ambulancerit verloopt altijd via de meldkamer. Een ziekenhuis, een huisarts of een particulier via 112 doet een melding via de meldkamer, waar een triagist (bijvoorbeeld een daarvoor opgeleide verpleegkundige) bepaalt of het een A- dan wel een B-rit betreft.

Uit het wegenverkeersrecht volgt dat ambulances, waarin patiënten met spoed vervoerd worden gebruik kunnen maken van optische en geluidssignalen en daardoor als voorrangsvoertuig op de vluchtstrook kunnen rijden. Dit zijn de zogenaamde A-ritten.

B-ritten betreffen het zogenaamde planbare vervoer en zijn ritten tussen huis en ziekenhuis voor b.v. een behandeling in het ziekenhuis (chemo, dialyse, en dergelijke). Ambulances die B-ritten maken, maken gebruik van de rijbaan, ook in het geval van files. Echter indien de situatie van de patiënt daarom vraagt is opschaling naar een A-rit en daarmee gebruik van de vluchtstrook, in overleg met de meldkamer, mogelijk en mag de vluchtstrook worden gebruikt.

Voor lijnbussen kan indien er sprake is van een structurele congestie op de hoofdrijbaan een ontheffing worden verleend. Deze ontheffingen hebben echter een tijdelijk karakter en gelden uitsluitend een bepaald traject.

Ik wil zeer terughoudend zijn met het verlenen van ontheffingen. Voorkomen dient te worden dat ingeval van een echte calamiteit de vrije doorgang geblokkeerd wordt. Ook levert het rijden op de vaak smallere vluchtstrook een groter gevaar op voor de verkeersveiligheid.

Vraag 3

Deelt u de mening dat een ambulancechauffeur beter dan de ambulancemeldkamer kan inschatten of gebruik van de vluchtstrook noodzakelijk is?

Antwoord 3

In het geval de ambulancebemanning van mening is dat de patiënt door zijn conditie niet in de file moet staan kunnen ze in samenspraak met de ambulancemeldkamer toestemming krijgen alsnog zijn geluid en lichtinstallatie aan te doen en naar de vluchtrook uit te wijken.

Vraag 4

Bent u bereid de regels aan te passen, zodat ambulances ook voor B-ritten gebruik kunnen maken van de vluchtstrook?

Antwoord 4

Nee. Naar mijn mening volstaat de huidige wetgeving en geeft dit voldoende ruimte om, in gevallen waar dat nodig is, gebruik te maken van de vluchtstrook. Mijn collega van VWS is wel bereid te onderzoeken of er eventuele knelpunten resteren die om een oplossing vragen.


X Noot
1

Trouw, 19 maart 2011.

Naar boven