Vragen van de leden
Biskop
en
Koopmans
(beiden CDA) aan de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over het project «Schoolwacht» (ingezonden 14 februari 2011).
Antwoord van minister
Van Bijsterveldt-Vliegenthart
(Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 18 maart 2011).
Vraag 1
Bent u bekend met het project «Schoolwacht» van het Bisschoppelijk College te Weert1 dat jongeren traint om op hun eigen school een rol te spelen bij het onderhouden van regels op de eigen school? Bent u ervan
op de hoogte dat dit project wordt gebruikt als invulling van de maatschappelijke stage?
Antwoord 1
Ja, ik ben bekend met het project «Schoolwacht». Ik weet dat deze school plannen had om dit project in te voeren als invulling
van de maatschappelijke stage. Echter, deze school heeft inmiddels laten weten dat zij het project «Schoolwacht» niet invoeren
als invulling van de maatschappelijke stage. Het project «Schoolwacht» heeft niet plaatsgevonden.
Vraag 2
Hoe beoordeelt u de volgende tekst op de website van de school: «Deelname aan schoolwacht telt als maatschappelijke stage.
Hiermee komt de verplichte externe maatschappelijke stage te vervallen (vanaf schooljaar 2011–2012)?1
Antwoord 2
Deze tekst is niet meer op de website van de school aanwezig. De eindverantwoordelijkheid van de maatschappelijke stage ligt
bij de school. De school heeft de vrijheid om te besluiten welke projecten goede maatschappelijke stages zijn. De leerling
is vrij om uit die projecten te kiezen. Er zijn ook andere invullingen van de maatschappelijke stage denkbaar, zoals bijvoorbeeld
maatschappelijke stage bij de bibliotheek, het museum of de scouting.
Vraag 3
Bent u van oordeel dat het invullen van de maatschappelijke stage binnen de muren van de school en gericht op de eigen schoolorganisatie
tegemoet komt aan de bedoeling van de maatschappelijke stage, zoals deze door u tot nu toe is uitgedragen?
Antwoord 3
De maatschappelijke stage heeft als doelstelling dat leerlingen ervaren wat het betekent om je onbetaald in te zetten voor
een ander. «Een ander» kan ook de school en de leerlingen zijn. Als de leerlingen door het doen van een project ervaren dat
hun school veiliger, schoner en prettiger wordt mede dankzij hun inzet, dan is dit een waardevolle ervaring. Ook kunnen leerlingen
leren elkaar op een goede manier aan te spreken op hun gedrag. Dit zijn belangrijke kwaliteiten die bijdragen aan de burgerschapsvaardigheden
van de leerling.
Vraag 4
Wordt naar uw oordeel de beschikbaar gestelde subsidie op deze manier doelmatig en effectief besteed? Zo niet, op welke wijze
kunt u dit aanpakken?
Antwoord 4
De school ontvangt de bekostiging voor maatschappelijke stage om zorg te dragen voor een goede invulling van de maatschappelijke
stage. De school is eindverantwoordelijk voor de invulling van de maatschappelijke stage en daarmee ook voor de besteding
van de gelden die zij hiervoor ontvangen.
Vraag 5
Kunt u bevestigen dat op de genoemde website, maar ook op informatiedragers van andere deelnemers aan het project «Schoolwacht»,
wordt gesproken over een goedkeuring van het project als maatschappelijke stage door uw ministerie? Waaruit bestaat deze goedkeuring?
Worden ook andere projecten ter goedkeuring voorgedragen? Welke criteria worden gehanteerd voor goedkeuring? Op basis waarvan
wordt de bekostiging afhankelijk gesteld van de goedkeuring?
Antwoord 5
Ik heb gezien dat op de website wordt gesproken van een goedkeuring vanuit het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
(OCW). OCW verleent geen goedkeuring voor individuele maatschappelijke stages. De school is verantwoordelijk voor de beoordeling
van de geschiktheid van de maatschappelijke stage. Dat is geen taak voor de overheid. Uiteindelijk mag en moet van onderwijsinstellingen
verwacht worden, dat zij garant staan voor de kwaliteit van de maatschappelijke stages van hun leerlingen. Juist om de vrijheid
van scholen en de inventiviteit van leerlingen niet te beknotten worden geen beperkende criteria of landelijke richtlijnen
voorzien.
Vraag 6
Bent u ervan op de hoogte dat in Weert de maatschappelijk stage op gemeentelijk niveau wordt omarmd als een manier om jongeren
in contact te brengen met vrijwilligerswerk? Brengt een project als «Schoolwacht» volgens u dit uitgangspunt niet in gevaar?
Welke mogelijkheden heeft de gemeente om hierin coördinerend op te treden?
Antwoord 6
Het verheugt me dat in Weert de maatschappelijke stage op gemeentelijk niveau zo enthousiast wordt opgepakt. Het uitgangspunt
van kennismaken met vrijwilligerswerk staat ook in Weert recht overeind. Er zijn veel verschillende manieren om invulling
te geven aan de maatschappelijke stage. Verschillende leerlingen doen verschillende soorten maatschappelijke stage en komen
zo in aanraking met vrijwilligerswerk.
De gemeente heeft de mogelijkheid om de functie van makelaar te vervullen binnen de maatschappelijke stage. Het is niet de
bedoeling dat de gemeente individuele stages beoordeelt, dit is de verantwoordelijkheid van de school.