Vragen van het lid De Jong (PVV) aan de minister van Infrastructuur en Milieu over het bericht «Minder hard rijden op A16 en A58» (ingezonden 26 januari 2011).

Antwoord van minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus (Infrastructuur en Milieu) (ontvangen 14 maart 2011).

Vraag 1

Bent u bekend met het bericht «Minder hard rijden op A16 en A58»?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Hoe is het mogelijk dat er projecten bestaan die er kennelijk op gericht zijn om de maximumsnelheden op het hoofdwegennet te verlagen, terwijl de kabinetsambitie er toch echt op gericht is om de maximumsnelheden op het hoofdwegennet te verhogen?

Antwoord 2

Ik streef ernaar de files zoveel mogelijk te verminderen. Dat doe ik door nieuwe wegen aan te leggen en wegen te verbreden. Maar ik kan files ook verminderen door de bestaande wegen beter te laten benutten. Er worden verschillende experimenten gedaan om te bezien of bestaande wegen beter benut kunnen worden. Met deze tijdelijke en verkeersafhankelijke (real time) snelheidsmaatregel beoogt Rijkswaterstaat op de A58 en A16 de snelheidsverschillen in de drukke spitsperiodes, wanneer de werkelijke snelheid al lager ligt, weg te nemen. Hierdoor stroomt het verkeer soepeler door. Dit heeft een verlichtend effect op de files.

Vraag 3

Is het waar dat het verlagen van de maximumsnelheid op de A16 en A58 niet bijdraagt aan het verkorten van de files maar zelfs leidt tot aanmerkelijk meer files en gevaarlijke situaties?

Antwoord 3

Op basis van verkeerskundige principes en de praktijkproeven met dynamische maximumsnelheden is de verwachting dat de maatregel bijdraagt aan een verbeterde doorstroming en veiligheid. Na de evaluatie zal besloten worden of de maatregel effectief genoeg is om blijvend in te zetten op dit traject. Een soortgelijke maatregel is ruim een jaar geleden ingevoerd op de A58 tussenknooppunt Galder en St. Annabosch richting Tilburg. Hier zijn goede resultaten behaald. De files ontstaan later en zijn korter, waardoor er minder terugslag is op de A27.

Vraag 4

Deelt u de mening dat deze proef niet in het belang is van de automobilist en per direct moet worden gestopt?

Antwoord 4

Een vermindering van de files op de A58 en de A16 acht ik in het belang van de automobilist. Daarom voert Rijkswaterstaat dit experiment uit.

Vraag 5

Bent u bereid zo snel mogelijk te beginnen met het verhogen van de snelheden op de wegen in plaats van de snelheden te verlagen?

Antwoord 5

Ik heb u inmiddels met mijn brief van 11 februari jl. (IENM/BSK-2011/9151) geïnformeerd over de wegen waar ik een snelheidsverhoging wil toestaan.

Vraag 6

Kunnen de A16 en A58 niet eerder in aanmerking komen voor het verhogen van de maximum snelheid naar 130 km/h? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 6

Zie antwoord op vraag 5


X Noot
1

RTL Nieuws, 1 januari 2011.

Naar boven