Vragen van het lid
Lucas
(VVD) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over mogelijke versoepeling van de kwaliteit in het Hoger
Onderwijs (ingezonden 24 december 2010).
Antwoord van staatssecretaris
Zijlstra
(Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) (ontvangen 13 januari 2011).
Vraag 1
Bent u bekend met de uitspraken van de voorzitter van het College van Bestuur van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR),
dat de universiteit overweegt zijn onderwijs te versoepelen om uitval te voorkomen en vertragingen te beperken onder de nieuwe
langstudeerregeling?1
Antwoord 1
Ik ben bekend met de berichtgeving daarover op ScienceGuide. Bij navraag bij de EUR is mij gebleken dat het onderdeel over
herkansingen in dit bericht niet gebaseerd is op uitspraken van de voorzitter van het College van Bestuur van de EUR. Het
bericht op ScienceGuide is gebaseerd op een artikel op de webpagina van Erasmus Magazine, het onafhankelijk nieuwsmedium van
de universiteit. Door een misverstand in de communicatie is daardoor de verkeerde indruk ontstaan dat de EUR zou overwegen
meer herkansingen door te voeren. De praktijk is echter het tegenovergestelde; bij opleidingen aan de EUR is en wordt, naast
een aantal andere hervormingen, het aantal herkansingen juist teruggebracht met het oog op het verbeteren van het studierendement.
Vraag 2
Bent u op de hoogte van wat deze versoepeling concreet inhoudt, behalve het vaker organiseren van tentamenrondes, en kunt
u de Kamer hierover informeren?
Antwoord 2
Zie het antwoord op vraag 1. Er is geen sprake van een versoepeling van de eisen aan de EUR, maar juist van gericht beleid
om het studierendement te verhogen.
Vraag 3
Wat is uw reactie op de opmerking van de voorzitter van het College van Bestuur dat de langstudeerregeling uitval veroorzaakt?
Antwoord 3
Ik ben van mening dat de langstudeerdermaatregel geen uitval veroorzaakt. De student wordt gestimuleerd sneller zijn studie
af te ronden en tijdig een goede keuze te maken voor een opleiding die bij hem of haar past.
Vraag 4
Ziet u dezelfde struikelblokken als voornoemde voorzitter, en zo nee, hoe kan dit beeld bij de Erasmus Universiteit worden
weggenomen?
Antwoord 4
Nee, ik start begin februari 2011 met voorlichting richting instellingen en studenten en hoop op deze manier het beeld bij
de EUR weg te nemen.
Vraag 5
Deelt u de mening dat haar oproep voorbarig lijkt nu het wetsvoorstel bij de Raad van State ligt en nu de investeringsagenda
nog niet bekend is?
Antwoord 5
Het staat de voorzitter van het College van Bestuur van de EUR vrij haar mening te geven.
Vraag 6
Deelt u de mening dat de investeringsagenda zo snel mogelijk bekend gemaakt moet worden zodat de universiteiten weten waar
zij aan toe zijn?
Antwoord 6
Ja, in de kabinetsreactie op het rapport van de commissie Veerman, die u binnenkort ontvangt, worden de prioriteiten voor
de komende kabinetsperiode benoemd. In juni van dit jaar zal ik u de Strategische Agenda voor het Hoger Onderwijs en Onderzoek
sturen. In die agenda zal het integrale beleid voor hoger onderwijs en onderzoek voor deze kabinetsperiode worden uitgewerkt.
Ook zal in de agenda een financieel overzicht worden opgenomen.
Vraag 7
Deelt u de mening dat de universiteiten met het «versoepelen» van het onderwijs juist tegen de kabinetsdoelstelling ingaan,
voor zover «versoepelen» niet alleen het vaker organiseren van tentamens behelst?
Antwoord 7
Er is geen sprake van een versoepeling van de eisen aan de EUR. Zie het antwoord op vraag 1 en vraag 2.
Vraag 8
Gaat u in gesprek met de EUR en andere universiteiten om de eventuele verlaging van kwaliteitseisen te voorkomen?
Antwoord 8
Er zijn geen aanwijzingen dat sprake is van een verlaging van de kwaliteitseisen. Voor de kwaliteitsborging bestaat een systeem
van checks en balances, getoetst door de NVAO en de Inspectie van het Onderwijs. Zoals u reeds eerder is gemeld, wordt dit
systeem van checks en balances nu kritisch bezien. Zo doet de Inspectie van het Onderwijs thans onderzoek naar de kwaliteit
van afstudeertrajecten in het hoger onderwijs.
Vraag 9
Kunt u de Kamer informeren op basis van dit gesprek, wat de mogelijke versoepelingen precies inhouden?
Antwoord 9
Zie het antwoord op vraag 1.
Vraag 10
Kunt u de Kamer verder informeren over de wijze waarop u in gesprek bent met de universiteiten met betrekking tot de langstudeerregeling
en de investeringsagenda?
Antwoord 10
Zie hiervoor de antwoorden op de vragen 4 en 6.
Vraag 11
Deelt u de mening dat het wegnemen van struikelblokken, zoals te weinig hertentamenkansen, niet per se een versoepeling, dan
wel verlichting, behelst, maar wel een betere organisatie van het onderwijsprogramma?
Antwoord 11
Nee, zie hiervoor het antwoord op vraag 1.
Vraag 12
Heeft u signalen van meerdere universiteiten ontvangen dat zij dreigen met het verlichten van het studiepakket om zo de mogelijke
negatieve effecten van de langstudeerregeling aan te kaarten?
Antwoord 12
Nee, ik heb geen signalen van meerdere universiteiten ontvangen.
Vraag 13
Deelt u de mening dat dergelijke berichten onnodige onrust onder studenten veroorzaakt?
Antwoord 13
Ik ben van mening dat studenten goed moeten worden voorgelicht en daarom start ik al vroeg met de informatieverstrekking omtrent
de maatregel langstudeerders.
XNoot
1Scienceguide.nl, «Erasmus past onderwijs aan wegens langstudeerboete», 17 december 2010.