Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
990
Vragen van de leden Kuiken en Depla (beiden
PvdA) aan de ministers voor Wonen, Wijken en Integratie en van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties over het inzetten van dwangsommen door
gemeenten bij het bestrijden van overlast. (Ingezonden 16 november
2009)
1
Heeft u kennisgenomen van het artikel «Buren treiteren? Op de bon!»?1
2
Deelt u de mening dat het positief is dat de gemeente Schiedam nu zelf
het initiatief heeft genomen om langdurige overlast van een woningeigenaar
aan te pakken?
3
Kunnen dwangsommen ook een bruikbaar instrument voor andere gemeenten
zijn om geluidsoverlast tegen te gaan? Is dit instrument ook inzetbaar bij
andere vormen van overlast, waarbij geluid een minder grote rol speelt?
4
Bent u van plan dit instrument mee te nemen in de handreiking woonoverlast,
die op ons verzoek tot stand komt, mee te nemen? Wilt u bevorderen dat deze
handreiking zo spoedig mogelijk verschijnt? Wanneer kan de handreiking tegemoet
worden gezien?
5
Welke wet dient mogelijk te worden gewijzigd om het initiatief van de
gemeente Schiedam en wellicht in de toekomst van andere gemeenten mogelijk
te maken? Kunt u uiteenzetten of uit de gesprekken tussen de gemeente Schiedam
en het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties is geconstateerd
dat het noodzakelijk is om tot een wetswijziging te komen?
6
Deelt u de mening van de burgemeester van Schiedam dat het niet mogelijk
is iemand te verplichten om uit een koopwoning te verhuizen? Zo nee, waarom
niet?
Antwoord
Antwoord van minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties) , mede namens de minister voor Wonen, Wijken en Integratie (ontvangen 15 december 2009)
2
Elk initiatief dat wordt ondernomen op lokaal niveau ter beteugeling van
overlast en verloedering juichen wij toe. De verantwoordelijkheid voor de
aanpak van overlast en verloedering ligt immers primair bij de gemeenten.
3
Voor huurders en kopers geldt dat er in de APV regels zijn opgenomen over
het veroorzaken van overlast, waaraan zij zich dienen te houden. De door de
burgemeester van Schiedam opgelegde last onder dwangsom heeft een openbare
ordedoel. Vanwege de aard van de overlast is het APV-artikel inzake geluidhinder
als basis gehanteerd. De last onder dwangsom is een instrument uit de Algemene
wet bestuursrecht (artikel 5:31d) dat in beginsel ook voor andere vormen van
overlast toepasbaar is, mits ook daarvoor in de APV of formele wetgeving een
basis bestaat.
4
Ja, het instrument zal worden meegenomen in de handreiking. De handreiking
komt in de eerste helft van 2010 voor gemeenten gereed.
5
In het interview geeft de burgemeester van Schiedam aan dat de gemeente
het ministerie van BZK had verzocht mee te kijken, «ook om te zien of
het eventueel nodig is de wet aan te passen.» De tussen de gemeente
Schiedam en het ministerie van BZK gevoerde gesprekken – op initiatief
overigens van de gemeente – waren toegespitst op de concrete casus en
de juridische onderbouwing ervan. Over de vraag of wetswijziging nodig is
en zo ja, in welke vorm, is niet gesproken. De afwikkeling van deze casus
in bezwaar en, mogelijk, beroep, wordt afgewacht. Indien het bestaande juridische
kader volstaat, ligt wetswijziging immers niet in de rede. Wellicht ten overvloede
wijzen wij erop dat de gemeente Schiedam weliswaar een beroep heeft gedaan
op de expertise van het ministerie van BZK, maar dat de beslissing om een
last onder bestuursdwang op te leggen, is genomen door en onder verantwoordelijkheid
van de burgemeester van Schiedam.
6
Er zijn mogelijkheden om een woning te sluiten. Dit kan ook een koopwoning
betreffen. Het gaat dan in de eerste plaats om artikel 174a Gemeentewet, waarin
is geregeld dat de burgemeester een woning kan sluiten indien door gedragingen
in de woning de openbare orde rond de woning wordt verstoord. De burgemeester
kan dit ook, indien er een ernstige vrees bestaat voor verstoring van de openbare
orde op de grond dat de rechthebbende al eerder een woning op een zodanige
wijze heeft gebruikt dat deze op grond van artikel 174a Gemeentewet is gesloten.
Er moeten dan wel duidelijke aanwijzingen zijn dat die persoon de woning wederom
op zodanige wijze zal gebruiken. Woningsluiting op grond van artikel 174a
Gemeentewet heeft overigens tot gevolg dat iedereen die zich in de woning
bevindt moet verhuizen. De burgemeester heeft in zoverre gelijk dat het niet
mogelijk is dat één van de bewoners van een woning verplicht
wordt te verhuizen.
In artikel 13b Opiumwet is bovendien vastgelegd dat de burgemeester een
last onder bestuursdwang kan opleggen indien in een woning drugs1
worden verkocht, afgeleverd of verstrekt, dan wel daartoe aanwezig zijn. Dit
kan ook sluiting van de woning tot gevolg hebben.
XNoot
1 Binnenlands Bestuur, 6 november 2009.
XNoot
1 Een middel als bedoeld op lijst I of II behorende bij de Opiumwet.