Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

932

Vragen van de leden Roefs en Vos (beiden PvdA) aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over Limburgse treinreiziger die de dupe zijn van OV-chipkaart. (Ingezonden 9 november 2009)

1

Kent u het artikel «Limburgse treinreiziger dupe van OV-chipkaart»?1

2

Wat is uw reactie op de constatering dat, wanneer medio 2010 in de hele provincie gereisd kan worden met de OV-chipkaart, dit zeer nadelig uitpakt voor Limburgse treinreizigers?

3

Wanneer waren deze problemen voor het eerst bekend en waarom zijn ze niet eerder ondervangen?

4

Bent u voornemens om de betrokken partijen op te roepen om tijdig tot een klantgerichte oplossing te komen?

5

Welke maatregelen gaat u nemen om bij de verdere uitrol van de OV-chipkaart in provincies, waar verschillende vervoerders actief zijn, dit soort situaties te voorkomen?

6

Kan bij de volgende aanbestedingsronde het reistarief per kilometer, zowel bij de NS als Veolia, nader worden bekeken om de problemen op te lossen?

7

Zijn er andere provincies bekend waarbij tijdens het reizen vaak moet worden overgestapt van de ene vervoerder naar de andere vervoerder, waardoor de reizigers benadeeld (gaan) worden?

Antwoord

Antwoord van staatssecretaris Huizinga-Heringa (Verkeer en Waterstaat) (ontvangen 9 december 2009)

1

Ja.

2

In het artikel wordt gesteld dat het reizen met de OV-chipkaart duurder wordt omdat bij een overstap naar een andere treinvervoerder moet worden in- en uitgecheckt.

Vanuit het belang van de reiziger is het wenselijk te komen tot één opstaptarief op het spoor indien wordt gereisd met de OV-chipkaart. Het papieren treinkaartje kent bij reizen door geheel Nederland nu ook maar één opstaptarief. De decentrale overheden en NS zijn, met mij, van mening dat voorkomen moet worden dat de reiziger een dubbel opstaptarief betaalt.

Overigens doet de situatie zich nu niet voor. De regionale treinvervoerders hebben de OV-chipkaart nog niet ingevoerd. Ook blijft voorlopig het papieren vervoersbewijs nog beschikbaar.

Om het overstappen op stations met meerdere vervoerders gemakkelijker te maken, wordt in nauw overleg met de consumentenorganisaties hard gewerkt aan klantvriendelijke oplossingen. Het gaat daarbij om «Routing, Signing en Branding», maar ook om aanpassingen in de software van de paaltjes die de reiziger waarschuwen bij een incorrecte overstap. In het voorjaar verwacht ik hierover concrete voorstellen, die in de regiegroep worden besproken. Daarnaast wordt door de vervoerders een studie gedaan naar het eenmalig in- en uitchecken tijdens een reis in de treinrailketen. Inzicht in de eventuele mogelijkheden daarvan verwacht ik in het late voorjaar.

3

De laatste weken is de ideevorming over de tarieven in de railketen verder voortgezet. Toen werd de mogelijke situatie van een dubbel opstaptarief bekend. Daarvan hebben nu NS en de decentrale overheden afstand genomen.

Om het overstappen op stations met meerdere vervoerders gemakkelijker te maken wordt in samenspraak tussen vervoerders, overheden en reizigersorganisaties hard gewerkt aan klantvriendelijke oplossingen. In het komende voorjaar worden die in de regiegroep besproken.

4 en 5

Ik verwijs u naar het antwoord op vraag 2.

6

De decentrale overheden hebben tariefverantwoordelijkheid en kunnen bij aanbesteding het tarief voor aan te besteden concessies bepalen. Voor NS geldt dat er afspraken zijn gemaakt in de vervoersconcessie. Deze concessie geldt tot 2015.

7

NS heeft aangegeven dat de volgende provincies het volgende aantal stations met meerdere binnenlandse treinvervoerders hebben: Friesland 1, Gelderland 8, Groningen 1, Limburg 6, Overijssel 3, Utrecht 1, Zuid-Holland 1.


XNoot
1

 De Limburger, 4 november 2009.

Naar boven