Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
932
Vragen van de leden Roefs en Vos (beiden
PvdA) aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over Limburgse
treinreiziger die de dupe zijn van OV-chipkaart. (Ingezonden
9 november 2009)
1
Kent u het artikel «Limburgse treinreiziger dupe van OV-chipkaart»?1
2
Wat is uw reactie op de constatering dat, wanneer medio 2010 in de hele
provincie gereisd kan worden met de OV-chipkaart, dit zeer nadelig uitpakt
voor Limburgse treinreizigers?
3
Wanneer waren deze problemen voor het eerst bekend en waarom zijn ze niet
eerder ondervangen?
4
Bent u voornemens om de betrokken partijen op te roepen om tijdig tot
een klantgerichte oplossing te komen?
5
Welke maatregelen gaat u nemen om bij de verdere uitrol van de OV-chipkaart
in provincies, waar verschillende vervoerders actief zijn, dit soort situaties
te voorkomen?
6
Kan bij de volgende aanbestedingsronde het reistarief per kilometer, zowel
bij de NS als Veolia, nader worden bekeken om de problemen op te lossen?
7
Zijn er andere provincies bekend waarbij tijdens het reizen vaak moet
worden overgestapt van de ene vervoerder naar de andere vervoerder, waardoor
de reizigers benadeeld (gaan) worden?
Antwoord
Antwoord van staatssecretaris Huizinga-Heringa (Verkeer
en Waterstaat) (ontvangen 9 december 2009)
2
In het artikel wordt gesteld dat het reizen met de OV-chipkaart duurder
wordt omdat bij een overstap naar een andere treinvervoerder moet worden in-
en uitgecheckt.
Vanuit het belang van de reiziger is het wenselijk te komen tot één
opstaptarief op het spoor indien wordt gereisd met de OV-chipkaart. Het papieren
treinkaartje kent bij reizen door geheel Nederland nu ook maar één
opstaptarief. De decentrale overheden en NS zijn, met mij, van mening dat
voorkomen moet worden dat de reiziger een dubbel opstaptarief betaalt.
Overigens doet de situatie zich nu niet voor. De regionale treinvervoerders
hebben de OV-chipkaart nog niet ingevoerd. Ook blijft voorlopig het papieren
vervoersbewijs nog beschikbaar.
Om het overstappen op stations met meerdere vervoerders gemakkelijker
te maken, wordt in nauw overleg met de consumentenorganisaties hard gewerkt
aan klantvriendelijke oplossingen. Het gaat daarbij om «Routing, Signing
en Branding», maar ook om aanpassingen in de software van de paaltjes
die de reiziger waarschuwen bij een incorrecte overstap. In het voorjaar verwacht
ik hierover concrete voorstellen, die in de regiegroep worden besproken. Daarnaast
wordt door de vervoerders een studie gedaan naar het eenmalig in- en uitchecken
tijdens een reis in de treinrailketen. Inzicht in de eventuele mogelijkheden
daarvan verwacht ik in het late voorjaar.
3
De laatste weken is de ideevorming over de tarieven in de railketen verder
voortgezet. Toen werd de mogelijke situatie van een dubbel opstaptarief bekend.
Daarvan hebben nu NS en de decentrale overheden afstand genomen.
Om het overstappen op stations met meerdere vervoerders gemakkelijker
te maken wordt in samenspraak tussen vervoerders, overheden en reizigersorganisaties
hard gewerkt aan klantvriendelijke oplossingen. In het komende voorjaar worden
die in de regiegroep besproken.
4 en 5
Ik verwijs u naar het antwoord op vraag 2.
6
De decentrale overheden hebben tariefverantwoordelijkheid en kunnen bij
aanbesteding het tarief voor aan te besteden concessies bepalen. Voor NS geldt
dat er afspraken zijn gemaakt in de vervoersconcessie. Deze concessie geldt
tot 2015.
7
NS heeft aangegeven dat de volgende provincies het volgende aantal stations
met meerdere binnenlandse treinvervoerders hebben: Friesland 1, Gelderland
8, Groningen 1, Limburg 6, Overijssel 3, Utrecht 1, Zuid-Holland 1.
XNoot
1 De Limburger, 4 november 2009.