Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

894

Vragen van het lid Bouwmeester (PvdA) aan de minister van Justitie over pinautomaten in Holland Casino. (Ingezonden 16 oktober 2009)

1

Kent u de berichten over pinnen bij Holland Casino?1

2

Is het waar dat er in vestigingen van Holland Casino pinautomaten staan, waar tot maximaal € 2500 per keer kan worden gepind? Was het u bekend dat dergelijke hoge bedragen kunnen worden gepind? Zo ja, is hier met u vooraf overleg over geweest? Zo nee, was het wenselijk of noodzakelijk geweest als dit overleg wel had plaatsgevonden?

3

Deelt u de mening dat het plaatsen van pinautomaten in vestigingen van Holland Casino tegenstrijdig is aan een restrictief kansspelbeleid? Zo ja, waarom staan die automaten er dan? Is daarvoor toestemming van u nodig? Over welke mogelijkheden beschikt u om die automaten te doen verwijderen? Zo nee, waarom niet?

4

Welk ander belang dan het faciliteren van het spelen van kansspelen kan het plaatsen van pinautomaten in vestigingen van Holland Casino hebben?

5

Weet u of en in welke mate de aanwezigheid van pinautomaten in Holland Casino bijdraagt tot het deelnemen aan kansspelen dan wel aanzet tot overmatig gokken? Zo ja, wat zijn die effecten dan? Zo nee, bent u bereid dit te laten onderzoeken en de Kamer van de resultaten op de hoogte te stellen?

Antwoord

Antwoord van minister Hirsch Ballin (Justitie) (ontvangen 8 december 2009)

1

Ja.

2

Holland Casino heeft mij medegedeeld dat sinds 1993 bij Holland Casino twee soorten pinautomaten staan opgesteld: gelduitgifteautomaten, waarmee men contant geld kan opnemen, en pinterminals, waarmee men elektronisch kan betalen.

De transactielimieten van de pinautomaten bij Holland Casino zijn dezelfde als van pinautomaten op andere locaties. Ze worden niet bepaald door Holland Casino, maar door de betaaldienstverleners. De transactielimieten zijn in de praktijk afhankelijk van de bank van de klant (niet alle banken hanteren dezelfde limieten), de relatie tussen de bank en de klant (niet alle klanten van een bank hebben dezelfde limieten), en de relaties tussen de banken (de limieten zijn lager bij gastgebruik). Een limiet van € 2500 is normaal voor pinterminals. De limieten voor gelduitgifteautomaten zijn aanzienlijk lager, vaak € 250 euro bij gastgebruik en € 500 euro bij normaal gebruik.

Omdat pinautomaten op een zodanige schaal gebruikt worden dat zij gezien moeten worden als een onderdeel van het normale betalingsverkeer, en Holland Casino op het gebied van pinautomaten geen bijzondere positie inneemt, acht ik voorafgaand overleg in dit geval niet noodzakelijk. Voor zover is na te gaan heeft een dergelijk overleg in 1993 ook niet plaatsgevonden.

3 en 4

De pinautomaten in de vestigingen van Holland Casino vormen onderdeel van een bredere trend om contant geld te vervangen door elektronische betaalmiddelen en betaalwijzen1. Deze trend is om twee redenen mede van belang voor het kansspelbeleid. Ten eerste gelden elektronische betaalmiddelen en betaalwijzen als veiliger dan contant geld in verband met het risico van overvallen en zakkenrollen. Daarom biedt Holland Casino na een aantal overvalincidenten bijvoorbeeld ook de mogelijkheid van storting op eigen rekening. Ten tweede laten elektronische betaalmiddelen en betaalwijzen, in tegenstelling tot contant geld, een «elektronisch spoor» achter, waarmee de herkomst van geld achterhaald kan worden. Dit draagt bij aan het voorkomen en opsporen van witwaspraktijken. Beide redenen hangen samen met het tegengaan van illegaliteit en criminaliteit, één van de bijzondere aandachtspunten van het kansspelbeleid.

5

Er is mij geen onderzoek bekend dat een causaal verband aantoont tussen pinautomaten en het beoefenen van kansspelen. Het verbieden van algemeen ingeburgerde betaalwijzen, zoals pinautomaten, past ook niet in het door artikel 15, eerste lid, van de Beschikking casinospelen 1998 voorgeschreven evenwichtige beleid op het gebied van de kansspelverslaving zoals Holland Casino in de praktijk voert. Dit beleid legt de nadruk op vroegtijdig te signaleren van probleem- en risicospelers door zorgvuldig getrainde medewerkers, en het doorgeleiden van deze spelers naar preventieen hulpverleningstrajecten, onder meer bestaande uit (preventie)gesprekken, het aanbieden van online therapie, een 24-uurs telefonische hulpdienst, en zonodig een vrijwillig of onvrijwillig entreeverbod.

Tegen die achtergrond acht ik het niet zinvol een speciaal onderzoek te laten uitvoeren naar het mogelijk verband tussen de aanwezigheid van pinautomaten in Holland Casino enerzijds en het deelnemen aan kansspelen dan wel het aanzetten tot overmatig gokken anderzijds.


XNoot
1

 – Metro, 14 oktober 2009: «Casino neemt maatregelen rondom DSB»

– Holland Casino: «Informatie over geldopname bij Holland Casino voor DSB rekeninghouders» http://www.hollandcasino.nl/corporate/NL/geldopname.htm

– De Telegraaf, 13 oktober 2009: «DSB-klant ontdekt pintruc» http://www.telegraaf.nl/overgeld/rubriek/consument/5058521/__DSB-klant_ontdekt_pintruc__.html

XNoot
1

 Zie in dit verband de antwoorden van de Minister van Financiën op de vragen van de leden Gesthuizen en Irrgang over contant geld in supermarkten (TK 2008–2009, Aanhangsel van de Handelingen blz. 7023).

Naar boven