Aanhangsel van de Handelingen
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 2723 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
---|---|---|---|---|
Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2009-2010 | 2723 |
Kent u het artikel «Het zwarte gat van het nabestaandenpensioen», waarin wordt aangegeven dat werknemers die van baan veranderen, gedurende lange tijd het risico lopen onvoldoende gedekt te zijn voor hun nabestaandenpensioen?1
Is het waar dat het bij het nabestaandenpensioenen op risicobasis vaak lang duurt voordat het gat vanwege de waardeoverdrachtprocedure wordt opgevuld en dus de kans bestaat dat er bij overlijden van de werknemer geen nabestaandenpensioen wordt uitbetaald?
Er kan inderdaad sprake zijn van ongewild ontoereikende dekking van het partnerpensioen als een deelnemer, die bij zijn oude werkgever een nabestaandenpensioen op risicobasis had, komt te overlijden voordat de keuze voor waardeoverdracht, dan wel voor uitruil op basis van artikel 61 PW kenbaar is gemaakt.
Welke maatregelen gaat u nemen om te voorkomen dat nabestaanden van een werknemer met een nabestaandenpensioen op risicobasis geen aanspraak kunnen maken op het nabestaandenpensioen omdat de waardeoverdrachtprocedure nog niet is afgerond (wanneer de pensioenfondsen geen coulance bieden)?
Op 21 juni 2010 heeft de Stichting van de Arbeid naar aanleiding van deze problematiek een aantal aanbevelingen gedaan. In de eerste plaats doet de Stichting een dringend beroep op werkgevers en pensioenuitvoerders om deelnemers actief en tijdig te informeren over de dekking van het partnerpensioen in de pensioenregeling en wat die dekking inhoudt bij baanwisseling, werkloosheid en pensionering.
Daarnaast beveelt de Stichting partijen betrokken bij een pensioenregeling met een nabestaandenpensioen op risicobasis aan, erin te voorzien dat bij tussentijdse beëindiging van de deelneming voor de vertrekkende deelnemer met een partner gedurende een periode van maximaal 24 maanden een standaard omruil plaatsvindt van een deel van het opgebouwde ouderdomspensioen in partnerpensioen, tenzij de deelnemer expliciet bezwaar maakt. Daarbij beveelt de Stichting aan om na afloop van de periode van 24 maanden de omruil ongedaan te maken tenzij betrokkene expliciet aangeeft de omruil in stand te willen houden.
Ik ben van mening dat de uitvoering van deze aanbevelingen voldoende mogelijkheden kan bieden om de gesignaleerde knelpunten op te lossen.
Wordt overwogen om de oude werkgever te verplichten de risicodekking voor het nabestaandenpensioenen voort te zetten totdat de waardeoverdrachtprocedure bij de nieuwe werkgevers is afgerond en het nabestaandenpensioengat is gedicht?
Zoals ik in antwoord op vraag 4 heb aangegeven bieden de aanbevelingen van de Stichting naar mijn mening een adequate oplossing voor het zogenaamde nabestaandenpensioengat. Aanvullende wettelijk verplichtingen richting de werkgever ten aanzien van dit onderwerp zijn daarom niet nodig en wenselijk.
Constaterende dat u op 11 mei 2009 schreef dat u de vragen wederom aan de Stichting van de Arbeid (STAR) zou voorleggen en de Kamer op de hoogte zou houden over de voortgang, kunt u inzage geven in de voortgang van het proces? Is een oplossing in zicht?
Constaterende dat op 22 juni 2009 de koepels aanboden in schrijnende gevallen coulant te zijn en oplossingsrichting aan te geven, houden de leden van de koepels zich hieraan en welke oplossingsrichting kiezen zij? Bent u bereid over deze vraag navraag te doen bij De Nederlandsche Bank (DNB)?
Op grond van de informatie die ik van de koepels heb ontvangen constateer ik dat pensioenfondsen hier coulant mee omgaan in gevallen waarin de waardeoverdracht als gevolg van de onderdekking van (een van) de betrokken pensioenfondsen niet geëffectueerd kan worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20092010-2723.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.