Vragen van het lid Elias (VVD) aan de minister van Economische Zaken over misleidende reclame naar aanleiding van een onderhands meegezonden brief (ingezonden 22 maart 2010).

Antwoord van minister Van der Hoeven (Economische Zaken), mede namens de minister van Justitie (ontvangen 28 april 2010) Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2009–2010, nr. 2271.

Vraag 1

Bent u bekend met aanbiedingen van «OfficeExpert» die de indruk wekken dat deze een nog te betalen factuur betreffen?1

Antwoord 1

Ja.

Vraag 2

Bent u bereid op te treden tegen deze vorm van reclame? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?

Antwoord 2

Vormen van misleiding zoals de door u verstrekte brief zijn zonder meer ongewenst, maar bij een strafrechtelijke aanpak vaak lastig te bewijzen. Daarom wordt bij de aanpak van acquisitiefraude vooral ingezet op preventie. Ondernemers wordt geadviseerd voorkomende gevallen te melden bij het Steunpunt Acquisitiefraude (SAF), dat vervolgens bedrijven er op verschillende manieren op attendeert dat het hier gaat om een spooknota dan wel een op een factuur lijkende aanbieding.

In dit concrete geval constateer ik dat het SAF al sinds medio 2009 melding maakt van deze aanbieding van OfficeExpert. Daarbij wordt onder meer verwezen naar een uitspraak van de Reclame Code Commissie van 24 september 2009 waaruit blijkt dat onderhavige vorm van reclame misleidend en oneerlijk is. Onderdeel van zelfregulering is dat ondernemers zich committeren aan uitspraken die gedaan worden door de geschillencommissie, in dit geval de Reclame Code Commissie.

Uit de ondershands ingezonden brief en het feit dat OfficeExpert op de «non-compliance-lijst» van de Reclame Code Commissie voorkomt blijkt dat deze organisatie tot op heden nog geen (volledig) gevolg heeft gegeven aan deze uitspraak. Vanzelfsprekend betreur ik dat, en zou ik willen dat OfficeExpert deze praktijk alsnog staakt. Tot slot merk ik op dat een individuele ondernemer die door acquisitiefraude is getroffen naar de civiele rechter kan stappen om zijn schade vergoed te krijgen.

Vraag 3

Welke acties bent u voornemens te nemen om deze vorm van reclame en misleiding in het algemeen tegen te gaan?

Antwoord 3

In het kader van het Nationaal Platform Criminaliteitbeheersing worden thans afspraken gemaakt tussen diverse ketenpartners, zoals het ministerie van Justitie, het Openbaar Ministerie, MKB-Nederland, VNO-NCW, en de Kamers van Koophandel, om acquisitiefraude te voorkomen en te bestrijden. Een van de afspraken is het ontwikkelen van een zogenaamd barrièremodel, waarin blokkerende maatregelen worden benoemd zodat de diverse ketenpartners in onderlinge samenhang sneller en effectiever actie kunnen ondernemen zodra een geval van deze vorm van fraude wordt geconstateerd.


XNoot
1

Brief onderhands aan bewindspersonen verstrekt.

Naar boven