Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

172

Vragen van de leden Poppe (SP) en Neppérus (VVD) aan de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over aftrek van inkomsten uit het afvalfonds van de afvalstoffenheffing. (Ingezonden 9 september 2009)

1

Is het bericht waar dat gemeenten winst maken op inzameling en verwerking van kunststoffen?1

2

Kunt u aangeven op welke wijze u uitvoering geeft aan de motie-Poppe2 over het verlagen van de afvalstoffenheffing met de opbrengsten uit het afvalfonds en eventuele opbrengsten uit verkoop van kunststoffen?

3

Krijgen de inwoners van de betreffende gemeenten het teveel betaalde aan afvalstoffenheffing terug? Zo nee, waarom niet? Zo ja, wanneer en met terugwerkende kracht?

Antwoord

Antwoord van minister Cramer (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer) (ontvangen 30 september 2009)

1

Omdat de methode en gegevens waarop Vereniging Eigen Huis haar conclusies baseert niet blijken te zijn vastgelegd in een onderzoeksrapport en daardoor niet controleerbaar zijn, laat ik de uitspraken in het artikel voor rekening van Vereniging Eigen Huis. In mijn brief van 22 juni 2009 (Kamerstuk 28 694, nr. 77) heb ik u geïnformeerd over de doorwerking van de afspraken uit de Raamovereenkomst alsmede de wettelijke verplichtingen voor gemeenten inzake de afvalstoffenheffing. Zowel vanuit de Raamovereenkomst als vanuit de wetgeving zijn de randvoorwaarden zodanig gesteld dat gemeenten geen winst kunnen maken op inzameling en verwerking van kunststof verpakkingsafval. De huidige vergoeding voor inzameling van kunststofafval is gebaseerd op de praktijkervaring in een aantal gemeenten. Met het oog op de voortschrijdende ontwikkeling van inzameling en verwerking van kunststof verpakkingsafval bij een toenemend aantal gemeenten, hebben VNG en Nedvang afgesproken meer inzicht in de inzamelkosten te krijgen en daartoe een benchmark op te stellen. Momenteel worden de voorbereidingen daartoe getroffen.

In 2010 zal op basis van deze benchmark een evaluatie plaatsvinden. De resultaten van deze evaluatie kunnen aanleiding zijn om de inzamelvergoeding voor 2011 en 2012 te wijzigen.

2

In genoemde brief van 22 juni 2009 heb ik u geïnformeerd over de wijze waarop ik de motie Poppe heb uitgevoerd. In deze brief ben ik tevens ingegaan op de motie Vietsch (Kamerstuk 28 694 nr. 52) vanwege de nauwe relatie met de motie Poppe.

In de brief heb ik uiteengezet dat de bestaande kaders, dat wil zeggen de desbetreffende afspraken uit de Raamovereenkomst en de relevante wettelijke verplichtingen inzake de afvalstoffenheffing, feitelijk al voorzien in de vraagstelling van de moties. Ik verwacht van gemeenten dat zij verder binnen die verplichtingen en afspraken hun verantwoordelijkheid nemen. Bovendien zal de VNG de mogelijke reductie in kosten voor afvalbeheer en de mogelijke consequenties daarvan voor de hoogte van de afvalstoffenheffing, bij haar leden onder de aandacht brengen. Daarnaast past de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de Handreiking Leges en Tarieven op dit punt aan.

3

In de bijlage van genoemde brief van 22 juni 2009 is een berekening van SenterNovem opgenomen waaruit blijkt dat de inzameling van verpakkingsafval tot een voordeel leidt van gemiddeld circa € 11 per huishouden. Dit is circa 4,4% van de gemiddelde jaarlijkse afvalstoffenheffing voor een huishouden, die in het peiljaar 2009 op een niveau van € 252 per jaar ligt. Dit cijfer is gebaseerd op een landelijk gemiddelde in de situatie dat aan alle inzameldoelen voor verpakkingen in 2012 wordt voldaan, deze situatie is echter nog niet bereikt. Daarnaast spelen andere lokale factoren zoals verwerkingstarieven en de gekozen inzamelstructuur een belangrijke rol in de hoogte van de afvalstoffenheffing. Hoe dan ook staat voorop dat de afvalstoffenheffing hooguit kostendekkend mag zijn en dat in geval van lagere werkelijke inzamel- en verwerkingskosten voor afval ook de afvalstoffenheffing navenant naar beneden zal moeten.

Gemeenten zullen doorgaans de balans opmaken bij de vaststelling van de afvalstoffenheffing voor een nieuw kalenderjaar, waarbij verrekening van eventuele opbrengsten uit de voorgaande periode zal plaatsvinden. De eerste gemeenten hebben al te kennen gegeven daartoe over te gaan.


XNoot
1

 De Telegraaf, 8 september 2009: «Afval scheiden levert burger niks op» http://www.telegraaf.nl/binnenland/4780825/__Afval_scheiden_levert_burger_niks_op__.html?p=11,1

XNoot
2

 Kamerstuk 31 337, nr. 10.

Naar boven