Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
167
Vragen van het lid Cramer (ChristenUnie) aan de minister
van Verkeer en Waterstaat over het stilleggen van de dienstregeling
rond Utrecht en de communicatie aan de reizigers (Ingezonden
21 augustus 2009)
1
Kent u het bericht «En weer gaf de NS geen informatie»?1
2
Is het waar dat het treinverkeer dinsdag 18 augustus 2009 rond Utrecht
is stilgelegd omdat er geen communicatie mogelijk was tussen treindienstleiding
en het personeel in de treinen en op de perrons?
3
Is het waar dat rond 2001, na eerdere grote verstoringen, is geconcludeerd
dat grootschalige stillegging van de dienstregeling niet nodig is op het moment
dat TeleRail niet werkt omdat dit systeem niet veiligheidskritisch is?
4
Is het waar dat, nu TeleRail is vervangen door GSM-rail, dat een hogere
beschikbaarheid heeft, ProRail besloten heeft dit systeem weer als veiligheidskritisch
systeem te beschouwen en dat dit de reden is dat de dienstregeling is stilgelegd?
5
Kunt u uiteenzetten waarom GSM-rail veiligheidskritisch is en waarom deze
conclusie anders is dan die in 2001? Is het niet zo dat ondanks de uitval
van de telefooncentrale treinen gewoon veilig hadden kunnen blijven rijden,
desnoods met een beperkte dienstregeling, omdat de seinen, de automatische
treinbeïnvloeding (ATB) en de omroepinstallatie wel beschikbaar waren?
6
Is het waar dat bij uitval van de telefooncentrale ter plaatse er geen
backupsysteem is voor GSM-rail? Heeft ProRail dit risico voor de procesvoering
(uitgaande van de keuze van ProRail voor stilleggen van het treinverkeer bij
uitval van GSM-rail) van tevoren onderkend, geanalyseerd en mitigerende maatregelen
genomen? Zo nee, waarom niet?
7
Overweegt u in lijn met de door ProRail genomen maatregel ook de A2, A12,
A27 en A28 integraal stil te leggen als de matrixsignalering rond Utrecht
uitvalt? Zo nee, kunt u toelichten wat de rationaliteit is van de genomen
maatregel van ProRail, waardoor het treinverkeer rond Utrecht compleet stil
kwam te liggen?
8
Is het Operational Control Center Rail, dat zou worden opgericht om de
oplossing van verstoringen vanuit één punt te coördineren,
al gerealiseerd? Zo nee, waarom niet?
9
Deelt u de mening dat het kettingeffect dat ontstaat door een dergelijke
verstoring mede het gevolg is van de hoge benutting van het spoorwegnet waardoor
de kans op een deadlock groot is en het weer opstarten van de dienstregeling
in dat geval zeer moeilijk is? Hoe duidt u dit in relatie tot het Herstelplan
spoor en uw pleidooi voor robuustheid van de infrastructuur?
10
Waarom worden er door de omroepinstallatie op de perrons nog steeds geen
standaard omrijadviezen gegeven bij het uitvallen van knooppunten? Waarom
is bijvoorbeeld in Woerden niet omgeroepen dat er omgereden kon worden via
Duivendrecht-Weesp richting het noorden en oosten van het land?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid
Roemer, ingezonden 21 augustus 2009 (vraagnummer 2009Z14979)
Antwoord
Antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) (ontvangen 30 september 2009) Zie ook Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar
2008–2009, nr. 3834
2
Zie het antwoord op vraag 1 van het lid Roemer. (Aanhangsel Handelingen,
vergaderjaar 2009–2010, nr. 166)
4
Het GSM-rail-systeem zoals dat rondom Utrecht functioneert wordt door
ProRail niet als een veiligheidskritisch systeem beschouwd. Dit was ook niet
de reden dat de dienstregeling is stilgelegd. De storing trad niet op in het
GSM-rail-systeem, maar in de verbinding tussen het GSM-rail-systeem en de
Inttel-telefooncentrale.
5
Zie de antwoorden op de vragen 2, 3 en 4 en het antwoord op vraag 1 van
het lid Roemer.
6
Zie het antwoord op vraag 1 van het lid Roemer.
7
Neen. De matrixsignalering draagt bij aan een snellere doorstroming van
het wegverkeer. Als deze uitvalt leidt dat niet tot onacceptabele risico’s
en is het dan ook niet nodig om het verkeer op de betreffende autosnelwegen
stil te leggen.
In het antwoord op vraag 1 van het lid Roemer is aangegeven waarom het
treinverkeer tijdelijk is stilgelegd.
8
Het Operationeel Controle Centrum Rail (OCCR) is nog niet opgericht. Wel
hebben ProRail en NS hiervoor voorbereidingen getroffen, zoals de aanvraag
van een bouwvergunning, en proeven uitgevoerd om te komen tot een organisatorisch
samenwerkingsmodel. Ook zijn vertegenwoordigers van de regionale reizigersvervoerders
en van goederenvervoerders uitgenodigd om hierin samen te werken.
De Europese Commissie en de Nederlandse Mededingingsautoriteit hebben
bovendien vragen gesteld die nog moeten worden beantwoord. Deze gaan over
de wijze waarop tussen ProRail en de vervoerders zal worden samengewerkt,
over de non-discriminatoire toewijzing van spoorwegcapaciteit en over de vertrouwelijkheid
van commercieel gevoelige informatie van vervoerders. ProRail verwacht dat
de oprichting van het OCCR in 2010 zal plaatsvinden.
9
Bij de totstandkoming van de dienstregeling wordt er rekening mee gehouden
dat verstoringen kunnen plaatsvinden en dat deze weer hervat moet worden na
zo’n verstoring. De storing in Utrecht op 18 augustus 2009 was een ongelukkige
samenloop van omstandigheden, waardoor het treinverkeer tijdelijk is stilgelegd.
De projecten van het Herstelplan spoor (2e fase) die in dit kader worden
uitgevoerd moeten inderdaad zorgen voor een robuustere infrastructuur en een
hogere benutting daarvan.
10
ProRail geeft aan dat er bij een dergelijke gebeurtenis op station Utrecht
geen sprake is van standaard omrijadviezen maar van maatwerk. Zo is het volgens
ProRail ook niet vanzelfsprekend dat reizigers van Woerden naar het noorden
en oosten van het land in deze situatie het beste via Duivendrecht-Weesp hadden
kunnen reizen. Daarom zijn er geen standaard omrijadviezen gegeven.
XNoot
1 Nederlands Dagblad, 20 augustus 2009.