Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
1541
Vragen van de leden Van Bommel en Poppe
(beiden SP) aan de ministers van Defensie en van Buitenlandse Zaken over schermutselingen over bescherming van de route Kandahar naar Tarin Kowt. (Ingezonden 11 januari 2010)
1
Is het waar dat er schermutselingen zijn geweest bij het beveiligen van
konvooien op de weg van Kandahar naar Tarin Kowt? Zo ja, kunt u aangeven wanneer
die precies plaatsvonden, tussen wie het conflict of de schermutselingen plaats
hadden en hoe deze zijn opgelost?1
2
Is het tevens waar dat de Nederlandse troepen zelf de beveiliging van
een transport op het traject wilden organiseren maar dat zij daarbij werden
gehinderd? Was daarbij sprake van geweld en zijn daarbij Nederlanders gewond
geraakt? Zo ja, betrof het hier militairen? Zo nee, wie betrof het dan?
3
Is de veronderstelling juist dat leden van de militie van Mathiullah Khan
de veroorzakers waren van de schermutselingen? Zo nee, wie waren dan betrokken?
Zo ja, op welke wijze is dit conflict opgelost? Kunt u dat toelichten?
4
Hoe voorkomt u dat dergelijke schermutselingen opnieuw zullen voorvallen?
5
Herinnert u zich uw antwoord op de vragen 2 en 3 van eerdere Kamervragen
over corruptie waarbij u opmerkt dat gouverneur Hamdan niet direct verantwoordelijk
is voor beveiliging van de werkzaamheden van de weg naar Chora, maar wel algemene
verantwoordelijkheid voor openbare orde en veiligheid draagt?2
Hoe is het mogelijk dat openbare orde en veiligheid «niet direct»
voor de beveiliging van deze weg gelden? Wat bedoelt u met «niet direct
verantwoordelijk»? Wie is de uitvoerende opdrachtnemer die direct verantwoordelijk
is? Hoe regelt hij de beveiliging van de weg? Kunt u dat toelichten?
Antwoord
Antwoord van de ministers Verhagen (Buitenlandse Zaken), Van Middelkoop (Defensie) en Koenders (Ontwikkelingssamenwerking) (ontvangen 9 februari 2010)
1
Op 3, 4, en 5 juli 2009 hebben incidenten plaatsgevonden bij het uitvoeren
van een gecombineerd konvooi van militairen van de Task
Force Uruzgan (TFU) met militairen van het Afghaanse leger (ANA).
Op de route zijn Improvised Explosive Devices (IED’s)
gevonden en ook afgegaan. Ook kwam de eenheid terecht in hinderlagen. Met
steun van het regionale hoofdkwartier in het Zuiden (RC/South) is de eenheid
ontzet en is de route vervolgd.
2
Nederlandse konvooien en ANA-konvooien onder Nederlandse of Australische
begeleiding worden gepland door de TFU en worden ondersteund met middelen
van RC/South. Hierbij worden door RC/South ter ondersteuning gevechtshelikopters
en zogenaamde Route Clearing Packages (speciaal
uitgeruste eenheden die zijn geëquipeerd voor het opsporen en het vernietigen
van IED’s) toegewezen om het risico voor mens en materieel op schade
door IED’s te beperken. Nadat het konvooi in de hinderlaag liep, is
in het kader van zelfverdediging geweld gebruikt. Als gevolg van de IED-aanslagen
en de gevechten met opstandelingen op de hierboven genoemde data zijn acht
Nederlandse militairen gewond geraakt.
3
Het is niet met zekerheid vast te stellen wie de veroorzakers waren van
de schermutselingen.
4
Zowel bij de planning als bij de uitvoering van operaties en konvooien
wordt veel aandacht besteed aan maatregelen om het risico op hinderlagen en
aanslagen met IED’s te minimaliseren. Hierbij wordt onder andere gebruik
gemaakt van de hierboven genoemde Route Clearing Packages, alsmede van eigen capaciteit op het gebied van IED-detectie en
-opruiming en luchtsteun als afschrikking voor de opstandelingen. Tevens beschikken
de konvooien over een beveiligingselement, dat wordt afgestemd op het dreigingsniveau.
Voorts treft ISAF extra maatregelen ter bescherming van de belangrijkste verbindingsroutes.
5
Ja. De gouverneur draagt algemene verantwoordelijkheid voor de openbare
orde en veiligheid in Uruzgan. De weg van Tarin Kowt naar Chora ligt in de
provincie Uruzgan en valt dan ook onder deze verantwoordelijkheid: het provinciaal
bestuur dient zorg te dragen voor een stabiele en werkbare omgeving voor de
aanleg van de weg. De door GTZ gecontracteerde opdrachtnemer «Unique
Builders Construction Company» (UBCC) draagt de primaire verantwoordelijkheid
voor de beveiliging van de bouwplaats, de werknemers en het materieel dat
voor de aanleg gebruikt wordt. UBCC rekruteert hiervoor lokale beveiligers
in overleg met de districtsgouverneur en een shura van dorpsoudsten langs
het traject.
XNoot
1 Vrij Nederland, 7 januari 2010: «Kamp Holland betaalt tonnen
voor bescherming door krijgsheer» http://www.vn.nl/web/Archief/Buitenland/Artikel-Buitenland/KampHolland-betaalt-tonnen-voor-bescherming-door-krijgsheer.htm
XNoot
1 Aanhangsel Handelingen, vergaderjaar 2008–2009, nr. 1122.