Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
1103
Vragen van het lid Gesthuizen (SP) aan de staatssecretaris
van Economische Zaken over telefonische machtiging voor automatische
incasso. (Ingezonden 1 december 2009)
1
Bent u bekend met de praktijk zoals beschreven in de bijlage1,
te weten het niet schriftelijk vragen om toestemming voor automatische incasso?
2
Erkent u dat voor veel mensen deze manier van zaken doen problemen met
zich meebrengt?
3
Zijn deze praktijken toegestaan? Zo nee, waarom handhaven de toezichthouders
niet? Zo ja, vindt u dit wenselijk?
4
Bent u bereid een einde te maken aan deze gang van zaken? Zo nee, waarom
niet? Zo ja, op welke manier zult u dit gaan aanpakken?
Antwoord
Antwoord van staatssecretaris Heemskerk (Economische
Zaken) (ontvangen 24 december 2009)
1
Ja, gelijkluidende signalen heb ik ook van de Consumentenautoriteit ontvangen
naar aanleiding van meldingen van consumenten bij ConsuWijzer.
2 en 3
Ja, dat erken ik. Zoals ik uw Kamer eerder meedeelde1 is
het volgens de rules & regulations van Currence,
als eigenaar van onder andere het product Incasso/Machtigen, verboden om bij cold calling een machtiging tot automatische incasso te
vragen. Currence sluit met de banken die het product Incasso/Machtigen willen
voeren licentieovereenkomsten. Hierin is bepaald dat deze banken zich aan
de regels van Currence, de zogenaamde rules & regulations, zullen houden. De deelnemende banken hebben in de overeenkomsten
met hun klanten (de bedrijven) dan ook opgenomen dat zij consumenten bij telefonische
verkoop, wanneer er nog geen sprake is van een bestaande klantrelatie, niet
om een machtiging voor een automatische incasso mogen vragen. Currence heeft
aangegeven dat wanneer zij klachten of signalen van consumenten of anderen
ontvangt dat consumenten bij cold calling toch
gevraagd worden een machtiging te verstrekken, zij de hierbij betrokken banken
vraagt corrigerend op te treden richting het overtredende bedrijf. Wanneer
banken hieraan geen gevolg geven, kunnen zij op basis van de rules & regulations door Currence worden beboet, of kan de licentieovereenkomst
worden opgezegd.
Currence faciliteert partijen die tot de markten voor de betaalproducten
van Currence willen toetreden. Door toepassing van uniforme regels en door
die regels helder uit te dragen, ziet Currence erop toe dat elke partij voldoet
aan dezelfde eisen. Currence houdt vervolgens toezicht op de regels en sanctioneert
waar nodig. Currence is opgericht vanuit zelfregulering. De toezichthouders,
zoals de Consumentenautoriteit en de Autoriteit Financiële Markten kunnen
niet handhavend optreden tegen overtredingen van de rules
en regulations van Currence.
Ik ben een voorstander van zelfregulering. Afspraken die door het bedrijfsleven
onderling worden gemaakt kunnen in de regel op meer draagvlak rekenen dan
door de overheid opgelegde regelgeving. Ik ben wel van mening dat de in de
licentieovereenkomsten gemaakte afspraken moeten worden nagekomen en niet
nakoming van die afspraken moet worden gesanctioneerd. Anders verliezen marktpartijen
het vertrouwen in de opgestelde regels. Indien Currence aanwijzingen heeft
dat een bank de rules & regulations overtreedt
mag van haar verwacht worden dat zij optreedt. Daarnaast moet de bank in kwestie
ook richting het bedrijf waarmee hij zaken doet een helder signaal afgeven
en actie ondernemen. Het verbod op het vragen van een machtiging tot automatische
incasso bij cold calling is voor consumenten belangrijk
en dit verbod moet door alle marktpartijen worden nageleefd.
4
Ik ben over het geheel genomen van mening dat deze zelfregulering goed
werkt in de financiële sector. Bedrijven corrigeren elkaar en zorgen
op deze manier dat er een gelijk speelveld ontstaat.
Zoals ik in mijn antwoord op vraag 2 en 3 al aangaf vind ik het wel belangrijk
dat de regels die Currence afspreekt met de banken worden nageleefd.
Vanuit mijn verantwoordelijkheid voor het consumentenbeleid zal ik daarom
Currence door middel van een brief vragen daar waar nodig op te treden bij
niet naleving van het verbod op machtiging tot automatische incasso bij cold calling. U heeft uw vraag gesteld in het licht van
het bedrijf Pretium Telecom. De ING is de huisbank van Pretium Telecom. Ik
zal daarom ook aan ING door middel van een brief vragen of er, gezien de rules & regulations waaraan zij moet voldoen, aanleiding
is op te treden richting het bedrijf. Ik zal Currence en ING wijzen op het
belang van het verbod op automatische incasso bij cold
calling voor de consument. Op deze manier wil ik de marktpartijen
bewust maken van hun verplichtingen jegens de consument. Over de reacties
van Currence en ING zal ik u te zijner tijd informeren.
Ten slotte kan de consument op www.consuwijzer.nl informatie vinden over
automatische incasso en kan de consument advies krijgen. De consument kan
hier lezen welke rechten hij heeft wanneer een bedrijf een automatische incasso
wil afsluiten. Ook wordt ingegaan op de situatie van het telefonisch verstrekken
van een machtiging aan een incassant en welke voorwaarden hiervoor gelden.
Op deze manier wil ik de consument alert maken op zijn rechten en mondig maken
ten opzichte van de bedrijven die gebruik maken van telefonische verkoop.
Overigens worden vanuit ConsuWijzer signalen van consumenten dat zaken niet
goed gaan zo nodig doorgegeven aan betrokken instanties.
De Consumentenautoriteit heeft in dit verband eind 2008 Currence er expliciet
op gewezen dat er onduidelijkheden waren over de vraag of consumenten een
beroep konden doen op de door Currence opgestelde regels voor Incasso en of
de via ConsuWijzer verstrekte informatie juist was. Currence heeft daarop
verklaard dat dit het geval is.
XNoot
1 Ontvangen e-mail, onderhands aan bewindspersoon verstrekt.
XNoot
1 Kamerstukken II, vergaderjaar 2009–2010, 24 095, nr. 253.