Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
1068
Vragen van het lid Vendrik (GroenLinks) aan de minister
van Verkeer en Waterstaat over groene snelwegen. (Ingezonden
2 november 2009)
1
Kent u het bericht «Leuren met een groene snelweg levert niets op»?1
2
Hoe verklaart u dat, alle enthousiasme over initiatieven om tot «groene
snelwegen» te komen ten spijt, er nog nergens een concreet besluit tot
aanleg van een dergelijke snelweg is genomen? Verwacht u dat daar in de nabije
toekomst verandering in zal komen?
3
Wat is uw reactie op de observatie, dat het vaak gebruikte excuus dat
de techniek niet is bewezen juist de essentie van innovatie is en dat innovatieve
plannen met een dergelijke houding dus nooit van de grond komen?
4
Ziet u mogelijkheden om met gemeenten tot afspraken te komen over de voorfinanciering
van «groene snelwegen», als zou blijken dat de baten die gemeenten
daar mogelijk bij hebben voor hen voor de kosten uitgaan?
5
Is het waar dat Rijkswaterstaat anderhalf jaar geleden op een congres
in Apeldoorn een onderzoek naar de Duurzame Weg heeft toegezegd? Zo ja, hoe
staat het met dit onderzoek?
6
Bent u bereid voor een van de mogelijke locaties die genoemd zijn voor
een «groene snelweg» ook de maatschappelijke opbrengsten in kaart
te brengen, zodat een reëler financieel totaalbeeld verkregen kan worden?
Zo nee, waarom niet?
7
Kunt u deze vragen in elk geval beantwoorden vóór de behandeling
van de begroting 2010 van Verkeer en Waterstaat?
Antwoord
Antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat) (ontvangen 22 december 2009)
2
Ik ben enthousiast op zoek naar innovatieve concepten. Ik heb innovatieprogramma’s
waarin ik in nauwe samenwerking met andere partijen zoek naar manieren om
verkeer, veiliger en milieuvriendelijk te maken. Voorwaarde voor grootschalige
toepassing van innovaties is dat ze kosteneffectief en in de praktijk beproefd
zijn. Van alle initiatieven voor «groene snelwegen» is het concept
de «Duurzame weg», ontwikkeld door Movares, onder mijn aandacht
gebracht. Dit concept en het idee van glazen overkappingen in het algemeen
is in een aantal situaties nader onderzocht, te weten bij de A73/74, de A1
A10 oost, en door de gemeente Rotterdam. Wat betreft de A73/A74 heb ik de
Kamer daar in een aparte brief over geïnformeerd. Ik heb mij over het
concept glazen overkappingen en duurzame weg laten adviseren door de Rijksadviseurs
voor het Landschap en voor de Infrastructuur. Uit de drie onderzochte situaties
komt het volgende naar voren:
• Gewaarschuwd wordt, dat een glazen overkapping over een snelweg
een te rooskleurig beeld oproept. De overkapping gaat landschappelijk meer
op een tunnel lijken, die uiteindelijk negatiever scoort dan geluidschermen.
Een overkapping kan de associatie wekken van een sterk milieubelaste omgeving
in plaats van een milieu-ikoon. Het blijvend schoonhouden van de kap is een
aandachtspunt.
• Rond fijnstof en geluid wordt een overkapping gezien als een
laatste redmiddel om de problemen op te lossen. Het afvangen van fijn stof
onder een kap is in de praktijk nog onvoldoende bewezen.
• Wanneer luchtkwaliteit geen probleem is, is de toepassing
van geluidschermen kostentechnisch interessanter dan toepassing van een overkapping.
• Het leveren van warmte aan het collectieve warmtenet lijkt
niet rendabel of moeilijk rendabel te maken.
• Wat betreft veiligheid is de Duurzame Weg een tunnel volgens
de Wet Tunnelveiligheid, zodat het niet mogelijk is om onder de overkapping
afslagen en opritten toe te passen. Daarnaast moeten extra voorzieningen worden
getroffen zoals betonranden naast de weg voor het geval een vrachtauto door
de vangrail schiet en tegen de glazen kap botst.
Ik constateer derhalve dat de Duurzame Weg risico’s kent op het
gebied van veiligheid, technische uitwerking, onderhoud en kosteneffectiviteit,
waarvoor extra voorzieningen moeten worden getroffen. Op basis van bovenstaande
onderzoeken en constateringen, concludeer ik dat het concept de Duurzame Weg
in eerste instantie enthousiasme oproept, maar bij nader inzien zoveel nadelen
en risico’s met zich meebrengt, dat ik niet verwacht dat dit concept
in de nabije toekomst gerealiseerd zal kunnen worden.
3
Het omgekeerde van wat u in uw vraag naar voren brengt kan echter ook
niet waar zijn: laten we alle niet bewezen techniek maar eens toepassen. Steeds
zal op basis van grondig onderzoek en het afwegen van voor- en nadelen moeten
worden besloten om toepassing van de betreffende techniek over te gaan.
4
Laat ik voorop stellen, dat ik van mening ben dat we in het kader van
duurzaamheid vooral moeten inzetten op «groene auto’s»:
op bronmaatregelen. Ik doe er veel aan – in samenwerking met ander departementen
en in Europees verband – om auto’s «groener» te maken.
En met resultaat, want de prognoses over de uitstoot van bijvoorbeeld stikstof
laten een dalende lijn zien.
Uitgangspunt is dat bij de aanleg en aanpassing van snelwegen wordt voldaan
aan de geldende normen op het gebied van luchtkwaliteit en geluid. Als zou
blijken dat de baten bij innovatieve maatregelen voor de kosten uitgaan, zal
ik afwegen of ik in goed overleg met de regio – in bijzondere omstandigheden
en met medefinanciering uit de regio – extra maatregelen kan treffen.
In het algemeen gaan bij zulke investeringen overigens de kosten voor de baten
uit.
5
Zoals onder antwoord 2 vermeld heb ik de Rijksadviseurs gevraagd naar
hun visie. Specifiek voor de A74 heeft Oranjewoud op verzoek van RWS onderzoek
gedaan of de constructie van de Zuiderbrug Venlo een glazen overkapping zou
kunnen dragen. Dat is momenteel niet het geval. Ook andere partijen hebben
onderzoek laten doen, waar ik kennis van heb genomen. De belangrijkste conclusies
van deze onderzoeken zijn in de beantwoording van vraag 2 opgenomen.
6
Voor verschillende locaties, zoals de A1, A10 Oost en de A73/A74, heb
ik reeds onderzoek laten doen naar de maatschappelijke opbrengsten. Toch blijkt
dat het concept teveel nadelen en risico’s met zich meebrengt.
7
Het voorbereiden van een goed en afgewogen antwoord op deze vragen heeft
helaas meer tijd genomen dan door de opsteller was verlangd.
XNoot
1 NRC Handelsblad, 28 oktober 2009.