Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
699
Vragen van het lid Agema (PVV) aan de staatssecretaris
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over ten minste 26 sterfgevallen
op een verpleegafdeling in Zandvoort in ruim een jaar tijd. (Ingezonden 20 oktober 2008)
1
Bent u bekend met het bericht1 «Hoera! Zorgcontact
heeft een bronzen keurmerk»?
2
Bent u bekend met de uitgave2 van het CBS waaruit blijkt
dat de sterfkans op een verpleegafdeling ongeveer 25% is (ten hoogste
45% bij 95-plussers), en dat hieruit op te maken valt dat een landelijk
gemiddelde uitgaat van ongeveer 11 sterfgevallen op een afdeling van 30 bewoners
sinds 18 maanden?
3
Is het waar dat de afgelopen 18 maanden circa 26 van 30 bewoners op de
verpleegafdeling van De Branding van Huis in de Duinen te Zandvoort zijn overleden,
waaronder in ieder geval de volgende personen: mevrouw E., mevrouw D., mevrouw
v/d M., mevrouw Van G., de heer S., mevrouw V., mevrouw H., mevrouw S., de
heer V., de heer A., mevrouw K., mevrouw W., mevrouw B., mevrouw T., mevrouw
V., mevrouw B., mevrouw S., mevrouw B., mevrouw M., de heer B., mevrouw Z.,
mevrouw B., mevrouw K., de heer K., de heer v/d B. en de heer H.? Wat is hierop
uw reactie?
4
Hoe groot is de personeelsformatie op de PG-afdeling De branding van Huis
in de Duinen te Zandvoort?
5
Hoe groot is het personeelsverloop op deze PG-afdeling sinds 2001 geweest?
Klopt het dat in ongeveer 18 maanden ongeveer 20 medewerkers zijn vertrokken?
Wat is hierop uw reactie?
6
Wat is het opleidingsniveau per medewerker op deze PG-afdeling?
7
Bent u voornemens te bewerkstellingen dat er onderzoek wordt gedaan naar
dit grote aantal sterfgevallen de afgelopen 1,5 jaar? Zo neen, waarom niet?
8
Werpt dit hoge aantal sterfgevallen voor u een ander licht op het artikel
over het bronzen kwaliteitskeurmerk voor Huis in de Duinen? Zo neen, waarom
niet?
Antwoord
Antwoord van staatssecretaris Bussemaker (Volksgezondheid,
Welzijn en Sport). (Ontvangen 24 november 2008)
2
Ja, daar ben ik mee bekend. Het artikel geeft een analyse over de jaren
1997 en 1998, derhalve over een situatie van tien jaar geleden. De sterftekans
is berekend voor alle personen in die leeftijdsgroep, niet alleen voor bewoners
van verpleeg- en verzorgingshuizen. Het zegt dus niets over de kans om binnen
een bepaalde periode in een verpleeghuis te overlijden. In het door u aangehaalde
artikel wijst de schrijver ook op de trend dat mensen langer thuis wonen en
pas op hogere leeftijd en in slechtere gezondheidstoestand naar een verpleeghuis
gaan. Deze trend heeft zich de afgelopen tien jaar voortgezet. Daardoor zullen
bewoners van een verpleeghuis sneller overlijden. Deze ontwikkeling wordt
onderschreven door de consulterend verpleeghuisarts genoemd in antwoord 3.
3 en 7
Dat is waar. Een overlijden is altijd droevig voor de nabestaanden. Op
een PG-afdeling van een verpleeghuis worden over het algemeen mensen in hun
laatste levensfase opgenomen. Het gegeven dat zij daar overlijden ligt dus
voor de hand.
De directie van Zorgcontact, waarvan Huis in de Duinen een onderdeel is,
heeft zelf een consulterend verpleeghuisarts gevraagd onderzoek te doen naar
deze sterfgevallen Uit dit onderzoek zijn geen bijzonderheden naar voren gekomen.
Ook uit de contacten die deze verpleeghuisarts hierover met de behandelende
huisartsen heeft gehad, zijn geen bijzonderheden gebleken. De instelling heeft,
na overleg met de IGZ, besloten om een onafhankelijke verpleeghuisarts het
aantal sterfgevallen over de afgelopen drie jaar te laten bezien.
4 t/m 6
Gegevens over personeelsformatie en -verloop alsmede opleidingsniveau
worden niet landelijk geregistreerd. Het is de verantwoordelijkheid van de
zorginstelling om voldoende en adequaat opgeleid personeel in te zetten. Ik
heb geen signalen dat er bijvoorbeeld ongediplomeerd personeel bij deze instelling
wordt ingezet.
8
Nee, daar is geen reden toe. Het keurmerk heeft betrekking op het kwaliteitsmanagementsysteem
van de organisatie. Een onafhankelijke certificatie-instelling stelt vast
of dit managementsysteem voldoet aan eisen die vanuit de sector zelf, door
financiers, patiënten en de overheid worden gesteld. Verkrijgen van het
keurmerk betekent dat de organisatie:
a. de zaken intern goed op orde heeft;
b. de klant principieel centraal stelt;
c. betrouwbare resultaten kan presenteren;
d. voortdurend werkt aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening.
XNoot
1 Zandvoortse Courant, 9 oktober 2008.
XNoot
2 CBS, Maandstatistiek van de bevolking, juni 2001.