Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

648

Vragen van de leden Bilder en De Rouwe (beiden CDA) aan de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat over het Besluit Laad- en Lostijden en overliggeld in de Binnenvaart. (Ingezonden 27 augustus 2008)

1

Is het u bekend dat het huidige Besluit laad- en lostijden en overliggeld in de binnenvaart uit 1991 dateert en dat deze regeling sterk verouderd is?

2

Is het u bekend dat in 2006 door uw ambtsvoorganger is toegezegd dat de regeling zou worden vernieuwd, na sterk aandringen door zowel de verladers- als vervoerdersorganisaties uit de binnenvaart?

3

Is het waar dat een nieuwe regeling sinds vorig jaar in concept gereed is maar niet is ingevoerd? Wat is hier de reden van en hoe ziet het verdere tijdspad en proces van de uitvoering van eerdergenoemde toezegging eruit?

4

Kunt u toezeggen dat de vernieuwde regeling, in overleg met betrokken partijen, op korte termijn wordt ingevoerd? Zo ja, per welke datum?

Antwoord

Antwoord van staatssecretaris Huizinga-Heringa (Verkeer en Waterstaat). (Ontvangen 17 november 2008)

1

Ja.

2

Bij schrijven van 4 oktober 2006 heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat aan bedoelde organisaties, verenigd in het Deelorgaan binnenvaart, bericht:

«In het overleg van vertegenwoordigers van de verschillende belangenorganisaties was het niet mogelijk om op alle punten tot overeenstemming te komen over de benodigde aanpassingen van het besluit uit 1991. Vandaar dat op enkele onderwerpen gekozen is om een middenweg te bewandelen, waardoor aan de wensen van beide partijen zoveel mogelijk tegemoet is gekomen, gebaseerd op een compromis tussen de verschillende marktpartijen.

Gezien het feit dat het de uitdrukkelijke wens van de marktpartijen was om het besluit aan te passen heb ik in overleg met mijn collega van Justitie een nieuwe, aangepaste regeling opgesteld. De regeling zal naar verwachting 1 januari 2007 inwerkingtreden.

In de optiek van minder overheidsbemoeienis ligt het echter wel in mijn bedoeling om de nieuwe regeling één jaar te laten gelden. De periode van één jaar is als overgangsperiode bedoeld, waarin marktpartijen gevraagd wordt in overleg samen te werken met als uiteindelijk doel intrekking van de regeling per 1 januari 2008. De resultaten van deze samenwerking zullen worden betrokken bij de reeds voorziene evaluatie van de werking van het Besluit Laad- en Lostijden en overliggelden in de binnenvaart.»

3 en 4

Het is waar dat de regeling vorig jaar reeds in concept gereed was. Ik ben op dit moment in overleg met de genoemde organisaties over de vraag op welke wijze het Besluit laad- en lostijden in de binnenvaart 1991 een adequaat vervolg kan krijgen. Daarbij is ook aan de orde of er een nieuw besluit moet komen. In december hoop ik u hierover meer duidelijkheid te kunnen geven.

Naar boven