Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

3524

Vragen van de leden Vietsch en Koppejan (beiden CDA) aan de ministers van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer over gegaste containers bij Flextronics. (Ingezonden 20 juli 2009)

1

Bent u op de hoogte van de problemen met gas in containers bij het bedrijf Flextronics?1

2

Hoe heeft de arbeidsinspectie hier opgetreden? Wat zijn de gemaakte afspraken tussen de arbeidsinspectie en Flextronics?

3

Is het volgens u voldoende dat, zoals Flextronics aankondigt, op de eindbestemming van de containers slechts nieuwe leveranciers enkele maanden 100% controle hebben op gas en dat daarna slechts steekproefsgewijs controle plaatsvindt?

4

Wat schrijven de arbo-regels voor qua controle van containers op gas bij de eindbestemming?

5

Welke maatregelen gaat u extra treffen zodat dergelijke incidenten bij Flextronics en andere bedrijven voorkomen worden?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Ulenbelt en Poppe, ingezonden 20 juli 2009 (vraagnummer 2009Z14148)

Antwoord

Antwoord van minister Donner (Sociale Zaken en Werkgelegenheid), mede namens de minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (ontvangen 21 augustus 2009)

1

Ja.

2

Flextronics heeft bij de Arbeidsinspectie melding gedaan van een arbeidsongeval waarna de Arbeidsinspectie een onderzoek heeft ingesteld. Naar de feitelijke omstandigheden tijdens het ongeval wordt nog onderzoek gedaan. Met het bedrijf zijn afspraken gemaakt om te voorkomen dat werknemers mogelijk blootgesteld kunnen worden aan gevaarlijke stoffen. Werknemers mogen geen containers betreden dan nadat uit adequaat onderzoek is gebleken dat er geen gevaar voor verstikking, bedwelming of vergiftiging of brand aanwezig is.

3

Bij het openen van containers berust bij de werkgever de plicht om zeker te stellen dat dit veilig gebeurt. Daarvoor behoeven niet alle containers voorafgaand aan de opening bemeten te worden. De afweging om een container wel of niet te bemeten ligt bij de werkgever. Door sociale partners in het wegvervoer is een voorbeeldprotocol opgesteld (www.bgz.nl). Dat behandelt verschillende situaties. Individuele bedrijven kunnen dit voorbeeldprotocol gebruiken en verder toespitsen naar hun specifieke situatie. Door toepassing van dit protocol voldoen de bedrijven aan hun verplichtingen krachtens de Arbeidsomstandighedenwet.

4

Bij het openen en lossen van containers berust bij de werkgever de plicht om zeker te stellen dat dit veilig gebeurt. De Arbeidsinspectie heeft deze regels beschreven in de brochure «Behandeling van containers» (www.arbeidsinspectie.nl)

5

De situatie bij Flextronics leidt op dit moment niet tot nieuwe inzichten omtrent het risico van uitdampende stoffen of omtrent de wijze van risicobeheersing. Ik tref daarom vooralsnog geen extra maatregelen, anders dan de maatregelen die reeds door kabinet zijn genomen. Deze zijn opgenomen in Kamerstuk TK 22 343, nr. 231 waarin het verslag staat van de laatste bespreking met de Kamer met verwijzingen naar overige relevante Kamerstukken.


XNoot
1

 Nova, 16 juli 2009.

Naar boven