Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
1824
Vragen van het lid Sterk (CDA) aan de ministers voor
Jeugd en Gezin en van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap over de koppeling
van leeftijd aan internet-games. (Ingezonden 3 februari 2009)
1
Bent u bekend met het artikel «Leeftijd koppelen aan internetspel»
en de resultaten van het onderzoek van de stichting Mijn Kind Online?1en2
2
Deelt u de mening dat het spelen van gewelddadige internetspelletjes zeer
schadelijk is voor jonge kinderen, en dat het een taak van de overheid is
te bevorderen, via de haar geëigende instrumenten, dat de geschiktheid
van games voor ouders inzichtelijk is? Zo ja, hoe? Zo nee, waarom niet?
3
Bent u al in gesprek met Nederlands Instituut voor de Classificatie van
Audiovisuele Media (NICAM) over het bevorderen van een Pan European Game Information-classificatiesysteem
(vergelijkbaar met Kijkwijzer) voor internetgames, en bent u van plan om kennis
over het bestaan van een dergelijk systeem te bevorderen?
4
Welke rol ziet u weggelegd bij het bevorderen van kennis bij ouders over
filterprogramma’s op de computer die gekoppeld kunnen worden aan de
leeftijds-classificatie van websites?3
Antwoord
Antwoord van minister Plasterk (Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap), mede namens de minister voor Jeugd en Gezin (ontvangen
6 maart 2009)
2
Net als voor films, dvd’s en televisieprogramma’s geldt, zijn
vele wetenschappers het erover eens dat ook spelletjes op internet die gewelddadige
beelden bevatten schadelijk kunnen zijn voor te jonge kinderen. Het beschermen
van minderjarigen tegen mogelijk schadelijke beelden is mede een taak van
de overheid. De uiteindelijke verantwoordelijkheid over wat met name jonge
kinderen te zien krijgen ligt vanzelfsprekend bij ouders zelf. Het is echter
aan de overheid en de branche om ervoor zorg te dragen dat ouders voldoende
toegerust worden om deze verantwoordelijkheid te kunnen nemen. Via het systeem
van co-regulering is de Kijkwijzer ingesteld voor televisieprogramma’s,
film en dvd. Het Nederlands Instituut voor de Classificatie van Audiovisuele
Media (NICAM) is hiervoor verantwoordelijk.
Games worden wereldwijd verspreid en de meeste spellen die in Europa verkocht
worden, zijn in alle landen identiek. Daarom heeft de gamebranche gekozen
voor één gezamenlijk Europees classificatiesysteem op grond
van zelfregulering; PEGI1.
Het PEGI systeem wordt toegepast op de «echte games»die geproduceerd
worden door professionele (gevestigde) bedrijven (zoals Sony, Nintendo, Microsoft
en Electronic Arts). In 2006 is met behulp van de Europese Commissie PEGI
Online
ontwikkeld voor games die online gespeeld worden2. PEGI
Online was oorspronkelijk met name bedoeld voor games waarbij meerdere mensen
online tegen elkaar kunnen spelen (zgn multi-player games). Het is dus niet
direct geschikt voor de online spelletjes waar het onderzoek van Mijn Kind
Online betrekking op heeft. Dit onderzoek richt zich op een andere relatief
nieuwe tak binnen het game-veld en gaat over mini-spelletjes die online individueel
gespeeld worden en sites waarop zij worden aangeboden. Tot op heden heeft
de Interactive Software Federation of Europe (ISFE), de organisatie achter
de ontwikkeling van PEGI (Online) zich hier dan ook niet op gericht. Omdat
deze vorm van zogeheten «casual games» door veel jonge kinderen
gespeeld wordt en er – zoals het rapport heeft aangetoond – (veel)
geweld in voorkomt, acht ik het van groot belang dat ook hiervoor het PEGI-systeem
(of vorm daarvan) wordt ingezet.
3
Het NICAM en het ISFE zijn momenteel bezig PEGI Online geschikt te maken
voor websites met casual games. Het NICAM heeft
mij laten weten dat in de loop van dit jaar een toepassing wordt verwacht
waarmee casual games efficiënt geclassificeerd kunnen worden. Daarmee
wordt het mogelijk ratings aan deze casual games te verbinden en het aantal
aanbieders dat aangesloten is bij PEGI Online drastisch uit te breiden. Overigens
hebben een aantal Nederlandse casual game websites (waaronder de belangrijkste
www.spele.nl) zich naar aanleiding van het rapport van Mijn Kind Online al
tot het NICAM gewend. Zij tonen daarmee aan hun verantwoordelijkheid te willen
nemen en dat waardeer ik zeer.
Zoals gezegd is het spelletjesaanbod op internet zeer internationaal.
Vanuit Nederland kunnen wij niet alle aanbieders stimuleren tot zelfregulering.
Het NICAM en haar collega Video Standards Council (VSC) in het Vereningd Koninkrijk3, zullen dit jaar zelf actief spelletjessites gaan benaderen en hen
stimuleren PEGI Online te gaan gebruiken. Hopelijk ontstaat hierdoor een sneeuwbaleffect
en leidt het ertoe dat de desbetreffende bedrijven ook zelf zien dat zij verantwoordelijkheid
dienen te nemen.
Vanwege de aard van het internet zal dit echter nooit 100% van
de aanbieders worden. Maar het kan wel een belangrijke bijdrage leveren.
4
Er zijn tal van technologische hulpmiddelen beschikbaar die, mits goed
gebruikt, ouders kunnen helpen te voorkomen dat kinderen een voor hen nog
niet geschikt spel spelen of niet geschikte content zien. Zo zijn er speciale
(gratis) filterprogramma’s die op basis van black-listing of white-listing
werken. Ouders en opvoeders kunnen met behulp van deze programma’s eenvoudig
bepalen welke sites zij geschikt achten voor hun kind. Een bekend en gratis
Nederlands voorbeeld is Mybee (www.mybee.nl). Tevens zijn op besturingssystemen
als Vista en Mac OS X eenvoudig profielen aan te maken waarop ouders en toezichthouders
op basis van een profiel en wachtwoord zelf kunnen bepalen welke games hun
kinderen mogen spelen en welke websites bezocht kunnen worden. Ook op spelcomputers
als van de fabrikanten Nintendo, Microsoft en Sony is dit mogelijk.
De overheid geeft voorlichting over het gebruik van deze middelen maar
ook meer specifiek over het spelen van games (zie www.weetwatzegamen.nl) middels
het publiek-private programma Digivaardig&Digibewust.
XNoot
1 De Telegraaf, 29 januari 2009
XNoot
2 http://www.mijnkindonline.nl/uploads/Spelletjesdossier.pdf
XNoot
3 http://www.mijnkindonline.nl
XNoot
1 Pan European Game Information, zie http://www.pegi.info/nl/
XNoot
2 http://www.pegionline.eu/nl/index/
XNoot
3 http://www.videostandards.org.uk/