Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

3444

Vragen van het lid Jansen (SP) aan de minister voor Wonen, Wijken en Integratie over investeringen in het passagierschip ss Rotterdam. (Ingezonden 6 augustus 2008)

1

Herinnert u zich uw antwoorden op eerdere vragen over dit onderwerp1 en heeft u kennis genomen van het artikel «Hoofdpijnproject komt eindelijk naar huis»2 en het Jaarverslag 2007 van Woonbron?

2

Hoeveel bedragen de investeringen en verplichtingen van Rederij de Rotterdam BV, waarvan in het jaarverslag gesteld wordt «De financiële positie van deze BV is geconsolideerd in de balans en winst- en verliesregeling van Woonbron»?3

3

Hebben het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en het Centraal Fonds voor de Volkshuisvesting (CFV) u al geïnformeerd4 over de financiële consequenties van de voorfinanciering? Zo neen, op welke termijn verwacht u deze adviezen te ontvangen? Bent u bereid om de Kamer per omgaande te informeren over de adviezen van het WSW en het CFV?

4

Zijn er ook andere partijen die al geïnvesteerd hebben dan wel anderszins risicodragend participeren in de ss Rotterdam? Zo ja, welke en voor welke bedragen? Zo neen, kunt u nader toelichten waarom er naar uw mening sprake is van voorfinanciering4 en niet van risicodragende ontwikkeling?

5

Kunt u nader toelichten wat in concreto de invulling wordt van het voornemen van Woonbron om na de ontwikkelfase slechts «proportioneel aan haar kerntaken» eigenaar te willen zijn? Voor welk percentage van de totale investering dan wel voor welk maximaal bedrag wil Woonbron eigenaar blijven van de ss Rotterdam?

6

Wat is uw opvatting over wat «proportioneel aan haar kerntaken» in dit geval maximaal zou mogen inhouden?

Antwoord

Antwoord van minister Vogelaar (Wonen, Wijken en Integratie). (Ontvangen 2 september 2008)

1

Ja.

2

Woonbron is voornemens de ss Rotterdam af te bouwen zodat het businessplan, dat een compilatie is van diverse exploitatieactiviteiten die op het schip zijn voorzien, geoperationaliseerd kan worden. Op dit moment voorziet Woonbron een totale investering van ca. € 175 miljoen.

3

Voortijdige publicatie van vertrouwelijke bedrijfsmatige gegevens kan financiële schade berokkenen aan Woonbron. Dat is de reden dat ik tot na de afronding van de ontwikkelingsfase van het project – naar verwachting begin 2009 – uiterst terughoudend omga met het verspreiden van relevante bedrijfsgevoelige informatie. Na afronding van de ontwikkelingsfase van het project kan ik de Kamer hierover desgewenst nader informeren.

4

Op dit moment is Woonbron via de 100% dochter «De Rederij B.V.» de enige investeerder en financier. Woonbron draagt tijdens deze fase van voorfinanciering 100% van de ontwikkelings- en exploitatierisico’s. Woonbron heeft al eerder aangegeven na de ontwikkelfase slechts proportioneel aan haar kerntaken eigenaar te willen zijn. Dus de dochteronderneming van Woonbron, De Rederij waarin het schip is ondergebracht, zal nu ook – deels – een andere eigenaar moeten krijgen.

Het aandeel van Woonbron in De Rederij zal worden afgestemd op de volkshuisvestelijke activiteiten en zal daarom naar verwachting uiteindelijk maximaal 20% bedragen. Het exacte percentage moet nog worden vastgesteld op basis van de definitieve invulling van de exploitatie van de ss Rotterdam.

5

Zie antwoord op vraag 4.

6

Zie antwoord op vraag 4.


XNoot
1

 Aanhangsel Handelingen nr. 2644, vergaderjaar 2007–2008.

XNoot
2

Financieele Dagblad, 4 augustus 2008.

XNoot
3

Jaarverslag Woonbron 2007, Pag. 130.

XNoot
4

Aanhangsel Handelingen nr. 2644, vergaderjaar 2007–2008, antwoord op vraag 2.

Naar boven