Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
3351
Vragen van de leden Roefs en Samsom (beiden
PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de bewegwijzering
naar aardgasvulpunten. (Ingezonden 4 juni 2008)
1
Hebt u kennisgenomen van het artikel «Bebording aardgasvulpunt in
gemeente Oss uniek in Nederland»?1
2
Waarom past het CNG-bord in woonkernen niet binnen het bebordingsbeleid
van Rijkswaterstaat?
3
Deelt u de mening dat aardgasvulpunten in woonkernen moeilijk te vinden
zijn vanaf de doorgaande wegen en dat de bewegwijzering ook niet optimaal
is? Zo neen, waarom niet?
4
Is het raadzaam om, met het oog op de toekomst, het bebordingsbeleid van
Rijkswaterstaat te actualiseren, dan wel aan te passen, als ook biodiesel,
bioethanol en biogas te koop zullen zijn bij diverse tankstations en verwijzingen
hiernaar nodig zijn?
Antwoord
Antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat). (Ontvangen 26 augustus 2008)
1
Ja, ik heb kennisgenomen van het artikel «Bebording aardgasvulpunt
in gemeente Oss uniek in Nederland».
2
Conform de CROW-richtlijn Bewegwijzering (CROW-publicatie 222) wordt langs
autosnelwegen alleen verwezen naar motorbrandstofverkooppunten op zogenoemde
weggebonden verzorgingsplaatsen. Voor het beleid van Rijkswaterstaat betekent
dit dat naar een motorbrandstoffenverkooppunt langs autosnelwegen verwezen
wordt op het moment dat deze op een verzorgingsplaats ligt, die onderdeel
is van de autosnelweg en geen verbinding heeft met het onderliggende wegennet.
Het aanduidingenbeleid is een gezamenlijk beleid van rijk, provincies
en gemeenten. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de bewegwijzering langs
rijkswegen, de provincies en gemeenten zijn dat voor wat betreft hun wegennet.
3
Ik deel deze mening niet. Bewegwijzering is een hulpmiddel voor de weggebruiker
om zijn weg te vinden op de weg. Uiteraard kunnen niet alle mogelijke doelen
worden verwezen. Om die reden is het beleid mede gericht op het voorkomen
van te veel borden langs de weg en alleen die borden toe te staan die ook
daadwerkelijk een functie hebben.
4
Het aanduidingenbeleid, zoals deze is verwoord in de CROW-richtlijn Bewegwijzering
is gebaseerd op gedegen afwegingen van verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling,
leefbaarheid en milieu. Ik vind het op dit moment nog niet raadzaam om dit
beleid te wijzigingen naar aanleiding van verkooppunten van aardgas of biobrandstoffen.
In dit kader wijs ik graag op de suggestie die in het betreffende artikel
wordt gedaan om coördinaten van vulpunten in navigatiesystemen in te
voeren.
Aangezien ik het idee van expliciete verwijzingen naar verkooppunten met
biobrandstoffen in de kern sympathiek vind, zal ik dit door Rijkswaterstaat
aankaarten in het CROW-platform bewegwijzering, waar vertegenwoordigers van
rijk, provincies en gemeenten zitting in hebben om te bezien of en zo ja op
welke manier dit idee een vervolg kan krijgen.
XNoot
1 http://schonereluchtinbrabant.nl/nieuws/index.php?nieuws_id=64; 21 mei
2008.