Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

3351

Vragen van de leden Roefs en Samsom (beiden PvdA) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over de bewegwijzering naar aardgasvulpunten. (Ingezonden 4 juni 2008)

1

Hebt u kennisgenomen van het artikel «Bebording aardgasvulpunt in gemeente Oss uniek in Nederland»?1

2

Waarom past het CNG-bord in woonkernen niet binnen het bebordingsbeleid van Rijkswaterstaat?

3

Deelt u de mening dat aardgasvulpunten in woonkernen moeilijk te vinden zijn vanaf de doorgaande wegen en dat de bewegwijzering ook niet optimaal is? Zo neen, waarom niet?

4

Is het raadzaam om, met het oog op de toekomst, het bebordingsbeleid van Rijkswaterstaat te actualiseren, dan wel aan te passen, als ook biodiesel, bioethanol en biogas te koop zullen zijn bij diverse tankstations en verwijzingen hiernaar nodig zijn?

Antwoord

Antwoord van minister Eurlings (Verkeer en Waterstaat). (Ontvangen 26 augustus 2008)

1

Ja, ik heb kennisgenomen van het artikel «Bebording aardgasvulpunt in gemeente Oss uniek in Nederland».

2

Conform de CROW-richtlijn Bewegwijzering (CROW-publicatie 222) wordt langs autosnelwegen alleen verwezen naar motorbrandstofverkooppunten op zogenoemde weggebonden verzorgingsplaatsen. Voor het beleid van Rijkswaterstaat betekent dit dat naar een motorbrandstoffenverkooppunt langs autosnelwegen verwezen wordt op het moment dat deze op een verzorgingsplaats ligt, die onderdeel is van de autosnelweg en geen verbinding heeft met het onderliggende wegennet.

Het aanduidingenbeleid is een gezamenlijk beleid van rijk, provincies en gemeenten. Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor de bewegwijzering langs rijkswegen, de provincies en gemeenten zijn dat voor wat betreft hun wegennet.

3

Ik deel deze mening niet. Bewegwijzering is een hulpmiddel voor de weggebruiker om zijn weg te vinden op de weg. Uiteraard kunnen niet alle mogelijke doelen worden verwezen. Om die reden is het beleid mede gericht op het voorkomen van te veel borden langs de weg en alleen die borden toe te staan die ook daadwerkelijk een functie hebben.

4

Het aanduidingenbeleid, zoals deze is verwoord in de CROW-richtlijn Bewegwijzering is gebaseerd op gedegen afwegingen van verkeersveiligheid, verkeersafwikkeling, leefbaarheid en milieu. Ik vind het op dit moment nog niet raadzaam om dit beleid te wijzigingen naar aanleiding van verkooppunten van aardgas of biobrandstoffen. In dit kader wijs ik graag op de suggestie die in het betreffende artikel wordt gedaan om coördinaten van vulpunten in navigatiesystemen in te voeren.

Aangezien ik het idee van expliciete verwijzingen naar verkooppunten met biobrandstoffen in de kern sympathiek vind, zal ik dit door Rijkswaterstaat aankaarten in het CROW-platform bewegwijzering, waar vertegenwoordigers van rijk, provincies en gemeenten zitting in hebben om te bezien of en zo ja op welke manier dit idee een vervolg kan krijgen.


XNoot
1

http://schonereluchtinbrabant.nl/nieuws/index.php?nieuws_id=64; 21 mei 2008.

Naar boven