Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
807
Vragen van het lid Gerkens (SP) aan de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties over het onbereikbaar zijn van de site
crisis.nl. (Ingezonden 23 januari 2007)
1
Wat is uw oordeel over de matige bereikbaarheid van Crisis.nl ten tijde
van de storm van 18 januari 2007?
2
Heeft u bij het oprichten van de site aandacht besteed aan de bereikbaarheid
van de site? Zo ja, op welke wijze? Zo neen, waarom niet?
3
Welke maatregelen heeft u getroffen om ervoor te zorgen dat crisis.nl
bij een groot aantal hits bereikbaar zou blijven? Heeft u dit besproken met
de huidige provider? Zo neen, waarom niet?
4
Heeft u hiervoor ook met andere providers afspraken gemaakt? Zo neen,
waarom niet?
5
Heeft u bij het opzetten van crisis.nl ook de mogelijkheid van mirrorwebsites
overwogen? Zo neen, waarom niet?
6
Gaat u de werking van crisis.nl evalueren? Kunt u deze evaluatie zo spoedig
mogelijk aan de Kamer sturen?
Antwoord
Antwoord van minister Remkes (Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties). (Ontvangen 15 februari 2007)
1, 2 en 3
Tijdens de storm van 18 januari 2007 was het de eerste keer dat crisis.nl
op een zodanige massale wijze is ingezet. In het totaal heeft de site van
crisis.nl tijdens deze storm circa 3.5 miljoen bekeken pagina’s verwerkt.
Crisis.nl is aan het begin van de avond achttien minuten niet bereikbaar
geweest. Later op de avond is er nog sprake geweest van kleine onderbrekingen
die niet langer duurden dan één tot twee minuten.
Voordat de site werd aanbesteed, is onderzoek gedaan naar de bereikbaarheid,
beveiliging en opzet van de site. Tevens zijn, toen de site eenmaal was opgeleverd,
in het afgelopen jaar regelmatig «stresstests» gehouden waaruit
bleek dat het systeem voldoende was geëquipeerd. Er kon worden overgeschakeld
naar een tweede server, het geen op de bewuste avond ook is gebeurd.
Bij het inrichten van de site is afgesproken dat crisis.nl 129 miljoen
bekeken pagina’s per uur aan moet kunnen. Op de avond van de storm zijn
er tussen 17:00 en 22:00 uur in totaal 3.5 miljoen bekeken pagina’s.
Het aantal geweigerde bezoekers bedraagt dertig duizend. Dit is een foutpercentage
van 2,5 procent. Hoewel niet zo goed als vooraf was afgesproken, heeft de
site gefunctioneerd.
Na de inzet is overleg gevoerd met alle betrokken partijen. Op basis van
een foutenanalyse zijn verbeteracties ingezet die moeten resulteren in een
stabieler systeem. Op 30 januari jl. is bij de inzet van crisis.nl bij de
publieksvoorlichting rond de scheepsbrand in Velsen voor het eerst gewerkt
met het verbeterde systeem. De uitgevoerde verbeteringen op de infrastructuur
hebben de stabiliteit van het systeem positief beïnvloed.
4
Vooraf is met de leveranciers van de soft- en hardware besproken dat de
website een groot aantal bezoekers aan moet kunnen; dat is een van de belangrijkste
redenen voor het bestaan van crisis.nl. Het probleem zoals zich dat heeft
voorgedaan op 18 januari, was niet op te lossen door over te schakelen naar
een andere provider of leverancier. Het lag in de infrastructuur van de site
en kon pas aan het licht komen bij een zware belasting van de site terwijl
er tegelijkertijd aan de inhoud werd gewerkt.
6
De evaluatie met alle betrokken partijen heeft al plaats gevonden en herstelwerkzaamheden
zijn ingezet. De evaluatie van de werking van crisis.nl wordt ingepast in
de brede interne evaluatie over de storm die ik de Kamer heb toegezegd.