Aanhangsel van de Handelingen

Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden

751

Vragen van het lid De Krom (VVD) aan de minister van Verkeer en Waterstaat over een voorgenomen tolvignet in België. (Ingezonden 12 januari 2007)

1

Heeft u kennisgenomen van de berichten over een akkoord tussen de Belgische deelstaten dat waarschijnlijk zal leiden tot de invoering van een verplicht wegenvignet in België?1

2

Worden de kosten van dit vignet voor de Belgen vergoed via de wegenbelasting en geldt dit niet voor inwoners van de Europese Unie met een andere nationaliteit?

3

Handelt België hiermee niet in strijd met het binnen de EU geldende vrije verkeer van personen en goederen?

4

Welke stappen zult u ondernemen om de invoering van een dergelijk discriminatoir vignet tegen te gaan, zowel in het bilaterale contact met België als in EU-verband?

5

Deelt u de mening dat er binnen de EU een ongewenste lappendeken ontstaat van uiteenlopende regelingen die het vrije verkeer van personen en goederen belemmeren? Zo ja, wat bent u voornemens hiertegen te ondernemen?

6

Betekent de invoering van een verkeersvignet door België dat de relatief geïsoleerde positie van Zeeuws Vlaanderen wordt versterkt?

7

Zou die invoering nog een extra stimulans vormen om Zeeuws-Vlaanderen beter te ontsluiten door middel van de snelle bouw van een tunnel bij Sluiskil en door een snelle transformatie van de route Goes–Zelzate in een vierbaans autosnelweg?

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van het lid Madlener (PVV), ingezonden 12 januari 2007 (vraagnummer 2060705450).

Antwoord

Antwoord van minister Peijs (Verkeer en Waterstaat). (Ontvangen 5 februari 2007)

1

Ja.

2

De precieze invulling van de Belgische maatregelen is mij nog niet bekend. Voor zover wel bekend is, heeft België het voornemen om de compensatie voor de houders van een Belgisch kenteken via de verkeersbelastingen uit te werken. Omdat inwoners van andere lidstaten van de Europese Unie geen verkeersbelastingen in België betalen, staan zij in dat geval buiten de voorgenomen compensatie.

3

Lidstaten zijn in beginsel vrij om een vignet of een ander systeem van betaling voor het gebruik van de weg in te voeren, zolang de uitwerking van een dergelijk vignet of systeem maar voldoet aan de eisen die het EU-recht daaraan stelt. Het gaat daarbij, bijvoorbeeld, om de eis dat geen direct of indirect onderscheid naar nationaliteit wordt gemaakt, en dat de gevraagde prijs proportioneel is aan het gebruik van de weg. Voor heffingen voor het vrachtvervoer bestaat er de Eurovignetrichtlijn. Deze richtlijn sluit niet uit dat lidstaten ook andere heffingen op verkeer kunnen hanteren, zoals bijvoorbeeld op personenauto’s. Ook hiervoor geldt echter dat moet worden voldaan aan de algemene Europese beginselen.

Of de voorgenomen Belgische maatregel aan de Europese eisen voldoet, hangt af van de precieze formulering van de voorgenomen maatregel. Een studiesyndicaat zal in opdracht van de drie gewesten onderzoek verrichten naar deze formulering. Een beoordeling van het voorstel is derhalve op dit moment nog niet te geven. Gelet op het bovenstaande heb ik mijn Belgische collega’s om informatie gevraagd over de modaliteiten die zij voor het vignet voor ogen hebben. Verder heb ik gevraagd naar eventuele resultaten van overleg met de Europese Commissie over dit onderwerp. In dit licht is het voorbarig om nu al te praten over stappen bij de Europese rechter om de voorgenomen Belgische maatregel ongedaan te maken.

4

Gelet op het bovenstaande heb ik de vier collega-ministers van Verkeer in België (van het Waalse, Brusselse en Vlaamse gewest en van de federale overheid) op 15 januari 2007 per brief gevraagd om opheldering, en om informatie over de invulling die zij voor het vignet voor ogen hebben en de resultaten van hun overleg met de Europese Commissie op dit punt. Ik heb de Belgische collega’s daarnaast verzocht om overleg op korte termijn.

5

Er is nu al een verscheidenheid aan tol in de lidstaten. Op zichzelf hoeft dit geen belemmering van het vrije verkeer van personen en goederen te vormen, mits de lidstaten het tol- of vignetsysteem zo inrichten dat het geen benadeling van onderdanen van andere lidstaten inhoudt. Tevens gelden in Europa regels voor de interoperabiliteit van tolsystemen. Daaraan zou ook een elektronisch wegenvignet in België moeten voldoen.

6

Ik begreep uit de berichtgeving dat onze zuiderburen voornemens zijn nog te kijken naar de grenseffecten voor bijvoorbeeld Zeeuws Vlaanderen en Baarle Nassau. Ik wacht het gesprek met mijn Belgische collega’s en de definitieve Belgische voornemens af alvorens de positie van Zeeuws-Vlaanderen en de grensregio’s in Noord-Brabant en Limburg kan worden beoordeeld. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat zal daar zeer alert op blijven.

7

VenW en de provincie streven naar verbetering van de noord-zuid verbinding in Zeeuws Vlaanderen via:

• De Westerscheldetunnel;

• De kanaalkruising Sluiskil;

• De weg aan de oostzijde van het kanaal Gent–Terneuzen.

De provincie zal de weg aan de oostzijde van het kanaal verbreden. VenW draagt hieraan financieel bij.

Recentelijk heb ik met de provincie een intentie-overeenkomst afgesloten over de financiering van een tunnel te Sluiskil. Om de financiering sluitend te krijgen zal nog zekerheid moeten worden verkregen over met name de raming van de kosten, het BTW-regime en het overrendement van de Westerscheldetunnel.


XNoot
1

 Zie o.m. De Telegraaf, het Financieel Dagblad en het Algemeen Dagblad van 11 januari 2007.

Naar boven