Kamervragen (Aanhangsel)
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 725 |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Vergaderjaar | Nummer | Datum ontvangst |
|---|---|---|---|---|
| Tweede Kamer der Staten-Generaal | 2006-2007 | 725 |
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
725
Vragen van het lid Jansen (SP) aan de minister van Economische Zaken over de tarieven voor de meetdienst bij energielevering. (Ingezonden 19 januari 2007)
1
Is het u bekend dat de meettarieven voor kleinverbruikers van elektriciteit in de periode 2001 t/m 2006 gestegen zijn met 70% (enkel tarief) respectievelijk 100% (dubbel tarief) en voor kleinverbruikers van gas in 2003 t/m 2006 met 44%?1
2
Welke stappen heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) sinds 14 juli 20042 gezet om tarieven vast te stellen voor de meetdienst?
3
Wat is de verklaring voor de verdubbeling van de tarieven in de afgelopen vijf jaar?
Indien er geen redelijke verklaring is, op welke termijn mag worden verwacht dat de NMa de tarieven op een redelijk niveau vaststelt?
4
In welk stadium is de besluitvorming bij de NMa over de vaststelling van de tarieven voor de meetdienst nieuwe stijl (inclusief de huren van de meters), conform de wettelijke kaders van de Splitsingswet3, per 1 januari 2008?
5
Is uw toezegging dat de basisdiensten voor de nieuwe digitale meters niet duurder zullen worden dan die voor de bestaande analoge meters4 gebaseerd op de huidige – naar het lijkt te hoge – meettarieven, dan wel op de nog door de NMa vast te stellen redelijke tarieven?
6
Klopt het dat de NMa voor 2007 nog geen transporttarieven heeft vastgesteld voor Tennet en de regionale netbeheerders?5 Zo neen, waarom niet? Zo ja, op welke datum is dit besluit gepubliceerd?
Antwoord
Antwoord van minister Wijn (Economische Zaken). (Ontvangen 1 februari 2007)
2
De NMa beschikte tot voor kort niet over effectieve instrumenten om in te grijpen in deze tarieven. De NMa heeft mij daarom geadviseerd om de metermarkt te reguleren en om het wettelijke instrumentarium voor de tariefregulering aan te scherpen.
3
De NMa heeft in 2006 vastgesteld dat het gemiddelde tarief voor de meetdienst voor elektriciteit tussen 2001 tot 2006 met 83% is gestegen (enkel tarief 64%, dubbel tarief 99%). Voor wat betreft de gemiddelde metertarieven voor gas zijn pas vanaf 2003 getallen beschikbaar. De gemiddelde prijsstijging sindsdien voor gas is 44%. Concreet gaat het om bedragen tussen de 11 en 15 euro (excl. BTW) per jaar in 2001 en 19 en 30 euro in 2006. De NMa stelt dat dit, in afwezigheid van grote reële kostenstijgingen (die de prijsstijging zouden kunnen verklaren), een teken is dat de vrije metermarkt niet werkt zoals op voorhand werd verwacht.
Naar aanleiding van eerdere signalen van de NMa en mede in aanvulling op het amendement Crone, Hessels en De Krom (Kamerstukken II 2003/2004, 29 372, nr. 23) heb ik voorstellen gedaan om het tarieftoezicht voor de meter aan te scherpen. Dit heeft geleid tot een wijziging van artikel 30a van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 81e van de wet onafhankelijk netbeheer (Stb. 614). Daarmee wordt het tarief voor de meting van elektriciteit en gas aangevuld met een bepaling die inhoudt dat ook het gebruik van de ter beschikking gestelde meter onderdeel uitmaakt van dit tarief. Deze component maakt veruit het grootste deel uit van het totale metertarief en daarmee is effectieve tariefregulering nu mogelijk. De desbetreffende artikelen treden in werking op 1 januari 2008. De reden daarvan zijn de wettelijke termijnen die voor de NMa gelden met betrekking tot de voorbereidingprocedures bij vaststelling van tarieven.
4
Op basis van artikel 40a van de Elektriciteitswet en artikel 81e van de Gaswet kunnen nadere regels worden gesteld over de wijze van berekening van de meettarieven bij kleinverbruikers. Ik bereid momenteel een ministeriële regeling voor waarmee ik invulling aan deze artikelen zal geven. De toevoeging van de ter beschikking gestelde meter als onderdeel van het tarief voor meting speelt daarbij een cruciale rol. Op basis van deze regeling kan de NMa op korte termijn starten met de noodzakelijke voorbereiding van vaststelling van een tarief per 1 januari 2008.
5
Zoals ik ook in mijn brief van 5 september 20051 aan uw Kamer heb aangegeven, is de toezegging dat de kosten voor de meter voor de kleinverbruiker gelijk kunnen blijven gebaseerd op de onderzoeken die in 2005 zijn gedaan naar de kosten en baten van de introductie van op afstand uitleesbare meters. De conclusie van de sector toen was dat de kostenvoordelen dusdanig waren dat introductie tegen een gelijkblijvend meterhuur tarief (van dát moment) haalbaar zou moeten zijn. De vaststelling van een tarief door de NMa dient een afweging te zijn van de verdere verhoging van de tarieven ná 2005 en de verwachte investeringslasten door de introductie van de slimme meter. Naar mijn oordeel dient het tarief dat op 1 januari 2008 voor het eerst zal worden vastgelegd, het gewogen gemiddelde van het jaar 2005 als basis te nemen.
In die zin zal het jaar 2008 een overgangsjaar zijn. Ik acht het van belang om geen verdere vertraging op te lopen bij het vaststellen van een metertarief. Het verkrijgen van inzicht in de kosten door DTe en het op basis daarvan doorlopen van alle wettelijke procedures voor de vaststelling van een op kosten gebaseerd tarief is niet haalbaar voor 1 januari 2008. Vandaar dat het voorstel is om voor 2008 een ministeriële regeling te formuleren waarmee een eerste stap wordt gezet om het tarief voor de huidige meetdienst terug te brengen tot een redelijk niveau. Op die manier wordt de NMa in staat gesteld een tarief vast te stellen dat voordeel oplevert voor de consument. Vervolgens moet de NMa de mogelijkheid hebben om per 1.1.2009 op basis van daadwerkelijke kosten een redelijk tarief vast te stellen. Dit laatste zal geschieden in het kader van de eerder aangekondigde regelgeving ten behoeve van de invoering van het zogenaamde «marktmodel».
6
Het is correct dat de bedoelde transport- en aansluittarieven op de datum waarop de vragen werden ingediend, nog niet waren vastgesteld. De Raad van Bestuur van de NMa heeft de desbetreffende tariefbesluiten op 31 januari jl. vastgesteld en gepubliceerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/ah-tk-20062007-725.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.