Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
768
Vragen van het lid Kant (SP) aan de staatssecretaris
van Financiën en de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over het later uitbetalen van de zorg- en huurtoeslag. (Ingezonden
19 januari 2006)
1
Wat is uw reactie op het feit dat er bij het meldpunt van de SP honderden
meldingen komen van mensen die nog geen zorg- en/of huurtoeslag hebben ontvangen,
terwijl ze het aanvraagformulier wel voor 1 november 2005 hebben ingestuurd?
Bent u bereid van een aantal meldingen na te gaan of en waarom zij nog geen
toeslag gehad hebben?1 Kunt u toelichten of het waar is dat
zij nog geen toeslag hebben ontvangen en wat de oorzaak is?
2
Wat is uw verklaring dat er nog steeds mensen zijn die geen toeslag hebben
ontvangen? Om hoeveel mensen gaat het? Kan het zijn dat het gaat om meer dan
de eerder gemelde 10 000 mensen?2
3
Klopt het bericht van de Belastingdienst, dat door de computer een fout
is gemaakt bij het inlezen van het rekeningnummer? Zo ja, om hoeveel gevallen
gaat dit? Kunt u garanderen dat die mensen die hierdoor getroffen zijn, zo
snel mogelijk hun zorgen/of huurtoeslag krijgen, dan wel een voorschot?
4
Deelt u de mening dat hierdoor mensen in de financiële problemen
komen en in sommige gevallen niet hun volledige huur- en/of ziektekostenpremie
kunnen betalen? Zo ja, wat gaat u ondernemen?
5
Wilt u deze vragen op zo kort mogelijke termijn beantwoorden?
Toelichting:
Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden
Noorman-den Uyl en Depla (beiden PvdA), ingezonden 18 januari 2006, (vraagnummer
2050606650).
Antwoord
Antwoord van staatssecretaris Wijn (Financiën),
mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (Ontvangen
23 januari 2006)
1 en 2
Ook de Belastingdienst heeft meldingen ontvangen van mensen die nog geen
voorschot hebben ontvangen. Deze meldingen worden vervolgens zo snel mogelijk
onderzocht en afgehandeld.
De Belastingdienst/Toeslagen heeft inmiddels ook de in de bijlage genoemde
meldingen van de SP op deze wijze onderzocht. In verband met de in artikel
2:5 van de Algemene wet bestuursrecht neergelegde geheimhoudingsplicht kan
ik niet ingaan op de bevindingen van het onderzoek in individuele gevallen.
Wat betreft het aantal aanvragen dat nog niet tot betaling van een voorschot
heeft geleid, geldt het volgende. In de voortgangsrapportage over het project
Toeslagen die ik op 13 januari 2006 aan uw kamer heb gezonden, heb ik gemeld
dat circa 10.000 aanvragen nog niet tot betaling hebben geleid. Daarbij heb
ik tevens aangegeven dat deze aanvragers eind januari een voorschot voor twee
maanden zullen ontvangen. De oorzaak voor het feit dat de betaling voor deze
groep nog niet had plaatsgevonden was een ten onrechte aangebrachte blokkering
van deze aanvragen in de computersystemen. Inmiddels is hier een oplossing
voor gevonden en heeft circa de helft van de aanvragers op 20 januari een
voorschot ontvangen en de andere helft is vandaag ter betaling aan de banken
aangeboden.
In aanvulling hierop vindt ook doorlopend analyse plaats van alle meldingen
die bij de Belastingdienst binnenkomen van aanvragen die niet tot betaling
van een voorschot hebben geleid, met name ook om te kunnen onderkennen of
het om incidentele gevallen gaat of dat de melding betrekking heeft op een
systeemfout in de automatisering die mogelijk een grotere groep kan raken.
Op basis van deze analyse zijn de afgelopen week nog ruim 40.000 aanvragen
onderkend die niet of maar voor een deel tot een betaling hebben geleid. In
het laatste geval gaat het dan om circa 10.000 aanvragen voor zowel huur-
als zorgtoeslag, maar waarbij slecht één van beide toeslagen
was verwerkt en uitbetaald.
Inmiddels zijn ook deze 40.000 aanvragen verwerkt en op 23 januari ter
betaling bij de banken aangeboden. Circa 400 individuele meldingen van aanvragers
die geen betaling hadden ontvangen worden op dit moment nog handmatig afgehandeld
en zullen volgens planning op 26 januari tot betaling leiden.
Het voorgaande laat echter onverlet dat niet uitgesloten kan worden dat
in individuele gevallen aanvragen nog niet tot betaling hebben geleid. Zodra
hiervan meldingen binnenkomen, zullen deze zoals eerder aangegeven, zo snel
als mogelijk worden onderzocht en afgehandeld.
3
De aanvraagformulieren worden bij de Belastingdienst bij binnenkomst door
een computer ingelezen. Daarbij kan het voorkomen dat de computer het handschrift
op de aanvraag niet goed kan herkennen, waardoor uiteindelijk een ander rekeningnummer
wordt ingelezen dan de aanvrager heeft bedoeld. Het is niet bekend in hoeveel
gevallen dit het geval is. Wel wordt in de gevallen dat hiervan melding wordt
gemaakt zo spoedig mogelijk overgegaan tot betaling op het juiste nummer.
4
Zoals in antwoord op de vragen 1 en 2 is aangegeven is het proces van
de Belastingdienst ingericht om meldingen van nog niet betaalde voorschotten
zo spoedig mogelijk af te handelen. Onderdeel van deze procedure is ook dat
waar in individuele gevallen mensen in ernstige financiële problemen
kunnen raken versneld een voorschot kan worden verstrekt.
XNoot
2 NRC Handelsblad, 14 januari 2006.