Aanhangsel van de Handelingen
Vragen gesteld door de leden der Kamer, met de daarop door de regering gegeven antwoorden
647
Vragen van het lid Kant (SP) aan de minister van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport en staatssecretaris van Financiën over het later
storten van de zorgtoeslag. (Ingezonden 30 december 2005)
1
Hoe kan het dat via een ingesteld meldpunt van de SP honderden meldingen
binnen komen van mensen die nu nog geen zorg- en/of huurtoeslag hebben ontvangen?
2
Is aan de toezegging in de vierde voortgangsrapportage over de invoering
Zorgverzekeringswet dat «degene die 1 november hun aanvraag hebben ingediend
het eerst voorschot ontvangen voor 20 december met een uitwijkmogelijkheid
naar 27 december», voldaan? Zo neen, waarom niet? Zo ja, wat is dan
volgens u de verklaring dat mensen deze toeslag nog niet binnen hebben?
3
Hoe is de melding in de voorlichtingscampagne en de mededeling via de
belastingtelefoon dat de beschikking voor de zorg- en huurtoeslag vóór
31 december 2005 wordt verzonden te rijmen met de genoemde toezegging in de
vierde voortgangsrapportage?
4
Wat is de reden voor het verschuiven van deze deadline? Heeft u de Tweede
Kamer hierover geïnformeerd? Zo neen, waarom niet?
5
Kunt u garanderen dat alle mensen die nu nog niets hebben ontvangen, maar
wél de formulieren op tijd hebben verzonden, vóór 31
december a.s. op z’n minst een voorschot ontvangen?
6
Wat is uw reactie op via het genoemde meldpunt binnengekomen meldingen
van foutieve stortingen?
7
Kunt u een schatting maken om hoeveel foutieve stortingen het gaat?
8
Wat is volgens u de reden van deze foutieve stortingen?
9
Kunt u garanderen dat in het geval dat mensen die door deze fouten geen
zorgtoeslag hebben gehad, deze zo snel mogelijk alsnog krijgen zodat niemand
onverhoopt in de problemen komt?
10
Kunt u garanderen dat deze problemen bij de volgende uitbetaling in januari
2006 zijn verholpen?
11
Wilt u deze vragen uiterlijk vrijdag 30 december 2005 beantwoorden?
Antwoord
Antwoord van staatssecretaris Wijn (Financiën),
mede namens de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. (Ontvangen
3 januari 2005)
1 t/m 4
De Belastingdienst heeft in de communicatie naar de aanvragers van een
toeslag steeds aangegeven dat degenen die voor 1 november een volledig en
juist ingevulde aanvraag hebben ingediend, nog in december 2005 de betaling
van hun zorg- en huurtoeslag kunnen verwachten. Het overgrote deel van de
betalingen (zo’n 4,5 miljoen stuks) heeft plaatsgevonden op 20 december
jongstleden. Voorzien was in een tweede betaalmoment in december. In afwijking
van de melding in de vierde voortgangsrapportage ligt dit tweede betaalmoment
op 30 december. Deze uitbetalingsdatum blijft binnen het kader van eerdergenoemde
toezegging. Naast de 4,5 miljoen betalingen op 20 december zijn er zo’n
300.000 beschikkingen uitgegaan die niet tot een betaling leiden (zogeheten
nihil-beschikkingen). Op 30 december zijn nog eens 1 miljoen uitbetalingen
gerealiseerd.
Niet alleen garantieposten, maar ook aanvragen die na 1 november zijn
binnengekomen. Dit betekent dat in totaal zo’n 5,5 miljoen betalingen
hebben plaatsgevonden. Een relatief beperkt aantal posten kan niet meer dit
jaar worden uitbetaald. Zo vindt de uitbetaling inzake zo’n 110.000
aanvragen uiterlijk 5 januari a.s. plaats. Voor ongeveer 100.000 posten loopt
de verwerking nog. Deze worden naar verwachting ook in de eerste week van
januari uitbetaald.
Daarmee zijn alle aanvragen verwerkt, ook die na 1 november zijn binnengekomen.
In die gevallen waarin onvoldoende gegevens beschikbaar waren om tijdig tot
een vaststelling te komen, is een voorschot toegekend. Voor de zorgtoeslag
zal dit voorschot doorgaans overeen komen met de uiteindelijke berekening.
Voor de huurtoeslag is het voorschot gebaseerd op de huursubsidie, die nu
van VROM ontvangen wordt. Ingeval het een nieuwe aanvraag betreft wordt een
vast bedrag betaald. Hiermee wordt ook voor situaties waarin vraagbrieven
zijn verzonden, die mogelijk niet tijdig beantwoord zijn, voorzien in een
voorschot.
5 t/m 8
Ik heb kennis genomen van de door u genoemde meldingen bij het meldpunt
van de SP. Zoals de staatssecretaris eerder in uw Kamer heeft aangegeven is
een mega-operatie als de eerste uitbetaling van zorg- en huurtoeslag niet
zonder fouten uitvoerbaar. De procedures van de Belastingdienst zijn er op
gericht om in individuele gevallen zo snel mogelijk in een oplossing te voorzien.
Binnen de Belastingdienst zijn maatregelen genomen om bijvoorbeeld ingeval
op een onjuist rekeningnummer is betaald, dit zo snel mogelijk te kunnen corrigeren.
In bijvoorbeeld het geval van tussentijds overlijden van de aanvrager of zijn
of haar partner hoeft de burger zelf geen mutatie in te sturen, maar zal een
en ander automatisch door de Belastingdienst worden hersteld. Uit de reactie
van de Belastingtelefoon blijken tot nu toe geen structurele fouten in de
uitvoering. Wel is bij elektronische aanvragen in een aantal gevallen het
rekeningnummer niet goed overgenomen. Dit heeft ertoe geleid dat in ongeveer
90.000 gevallen is betaald op een ander rekeningnummer dan opgegeven door
de aanvrager. Echter in alle gevallen wel op een rekeningnummer van de aanvrager
dat bij de Belastingdienst bekend is. In een enkel geval is het mogelijk dat
dit een rekeningnummer is waarover de aanvrager niet meer kan beschikken.
Ingeval de aanvrager constateert dat op een onjuist rekeningnummer is
uitbetaald kan hij volstaan met een telefoontje naar de Belastingtelefoon
om dit te laten corrigeren. Er wordt dan zo spoedig mogelijk betaald op het
rekeningnummer dat de aanvrager aangeeft. Tot nu toe betreft dit ongeveer
4000 gevallen.
9
De Belastingdienst doet een maximale inspanning om de problemen bij de
januaribetaling opgelost te hebben. Een absolute garantie dat dergelijke problemen
niet meer voor zullen komen is echter niet te geven.