Vragen van het lid Van Rooijen (50PLUS) op 22 april 2021 medegedeeld aan de Staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane inzake hulp aan gedupeerde ouders met private schulden.

Antwoord van de Staatssecretaris Van Huffelen (Financiën – Toeslagen en Douane) (ontvangen 30 april 2021).

Vraag 1

Bent u bekend met het artikel in Trouw van 21 april 2021 «Fiscus schiet gedupeerden met schulden extra te hulp»?1

Antwoord 1

Ja ik ben bekend met dit artikel.

Vraag 2, 3

Gedupeerden in schuldhulptrajecten worden nu geholpen, zoals ook blijkt uit uw brief van 20 april jl. aan de Eerste Kamer. Maar bij gedupeerden die niet in een schuldhulptraject zitten zijn hun schulden gepauzeerd tot 1 mei 2021. Zij dreigen onmiddellijk daarna weer met schuldeisers geconfronteerd te worden. De VNG vindt dat de Belastingdienst verder moet gaan: de oplossing voor de specifieke groep in de schuldhulpverlening zou maatgevend moeten zijn voor hoe alle gedupeerden geholpen gaan worden. Onderkent u ook dit probleem van een grote groep gedupeerden die niet in een schulphulptraject zit?

Bent u bereid dit probleem voor alle gedupeerden op te lossen voor 1 mei 2021?

Antwoord 2, 3

Het streven is om alle gedupeerde ouders met schulden te helpen en een nieuwe start te bieden. Zodra bij gedupeerden is vastgesteld dat ze in aanmerking komen voor de Catshuisregeling en daarmee minimaal € 30.000, wordt het moratorium (de pauzeknop) vanaf het moment van uitbetaling met 1 jaar verlengd. Hiermee wordt rust en ruimte gecreëerd om tot een goede afwikkeling van de schulden van de ouders te komen.

Voor ouders waarbij wij na data-analyse en een eventuele handmatige toets (kortweg: de lichte toets) op dit moment geen reden hebben gevonden dat zij daar recht op hebben vervalt het moratorium inderdaad op 1 mei. Deze ouders zijn daarover per brief geïnformeerd. Het moratorium loopt af om te voorkomen dat hun private schulden oplopen gedurende een langere looptijd van het moratorium. Schuldeisers weten immers niet welke ouders zich hebben gemeld bij UHT en kunnen gedurende het moratorium nog wel verhogingen en kosten in rekening brengen. Dit zou de schuldenproblematiek van deze ouders vergroten terwijl deze ouders mogelijk niet in aanmerking komen voor een schuldenregeling. Wij moedigen deze ouders aan om naar hun gemeente te gaan voor hulp met hun schulden. Voor deze ouders geldt dat hun dossier integraal beoordeeld zal worden. Publieke schulden worden niet geïnd tot de integrale beoordeling. Als bij de integrale beoordeling blijkt dat iemand alsnog recht heeft op (minimaal) € 30.000, dan zal het moratorium vanaf het moment van uitbetaling voor de periode van een jaar van toepassing zijn. Er bestaat daarmee een kans voor enkele ouders in deze laatste groep dat private schuldeisers tussen 1 mei en het moment van alsnog uitbetalen van € 30.000 (executoriaal) beslag leggen op hun andere eigendommen. Omdat de datum van 1 mei bij het moratorium wettelijk is vastgelegd wil ik voor deze groep een praktische oplossing zoeken. Dit betekent in ieder geval dat ouders die denken dat de uitkomst van de lichte toets niet klopt zich kunnen melden bij het «nazorgteam», en dat iedereen die nu in een acute probleemsituatie zit versneld in aanmerking kan komen voor een integrale beoordeling. Als er bij een groep ouders onverhoopt toch problemen ontstaan door het aflopen van het moratorium, waarbij zij bij integrale beoordeling wel recht blijken te hebben, dan wil ik hiervoor graag een specifieke oplossing ontwikkelen. Ik neem dit mee in mijn volgende update die ik in de tweede helft van mei aan uw Kamer zal zenden.

Het moratorium van één jaar gebruikt Toeslagen om kwijtschelding van publieke schulden te regelen en een oplossing te vinden voor de private schulden van de ouder en diens partner. Doordat het moratorium ingaat op het moment van uitbetalen kunnen schuldeisers in geen enkel geval aanspraak maken op de € 30.000.

Vraag 4

Wilt u op deze vragen antwoorden voor 1 mei 2021?

Antwoord 4

Ja dat is gelukt.

Naar boven