1
Wat is uw reactie op berichten over agressieve handelspraktijken van het
telecombedrijf Pretium, in het bijzonder met betrekking tot de activiteiten
van Gerecht Incasso B.V., zoals gemeld op het forum van Trosradar?1
2
Zijn de op het forum geschreven berichten waar dat het incasso-bureau
Gerecht Incasso B.V. dat namens Pretium de incasso’s en sommaties tot
betaling verstuurt, eigenlijk een onderdeel is van Pretium en dat de inschrijving
van dit bureau bij de Kamer van Koophandel van 11-01-2007 tot 01-10-2009 was
gestaakt, wegens het niet voldoen aan haar verplichtingen voor handelsregistratie?
Zo ja, wilt u een strafrechtelijk onderzoek laten instellen naar deze praktijken?
1
Ik ga ervan uit dat u verwijst naar de reacties op het forum van Trosrader
dat Pretium Telecom mogelijk via Gerecht Incasso B.V. consumenten aanmaningen
stuurt, terwijl deze consumenten binnen de bedenktermijn gebruik hebben gemaakt
van hun recht op ontbinding.
Zoals ik al heb aangegeven in de antwoorden op de vragen van het lid Vos
(PvdA)1 staat in artikel 7:46i BW, eerste lid, in combinatie
met artikel 7:46d, eerste en derde lid, BW dat in het geval van ontbinding
van de overeenkomst binnen de bedenktermijn de consument recht heeft op kosteloze
teruggave van hetgeen door hem aan de verkoper is betaald. Verder geldt dat
wanneer een overeenkomst is herroepen door de consument binnen de daarvoor
gestelde termijn van 7 werkdagen, er geen sprake meer is van een overeenkomst
tussen de verkoper en de consument. Een consument hoeft in zo’n geval
dus niet te betalen indien deze wordt aangemaand door een incassobureau.
Indien een consument van mening is dat er ten onrechte een aanmaning is
gestuurd door een incassobureau, dan kan de consument hier tegen bezwaar maken
bij de verkoper en bij het incassobureau. De consument zou zijn bezwaar kunnen
onderbouwen door een bewijsstuk van herroeping te overleggen. Een consument
die schriftelijk de overeenkomst met de verkoper heeft ontbonden, overlegt
bijvoorbeeld een kopie van de opzegbrief. Een consument die per aangetekende
brief heeft opgezegd, overlegt het bewijs hiervan. Daarnaast kan de consument
naar de Geschillencommissie Telecom of naar de rechter.
Ik ben van mening dat de huidige wet- en regelgeving voldoende waarborgen
omvatten om de consument te beschermen wanneer deze zijn overeenkomst wil
ontbinden. Verder kan de consument op ConsuWijzer informatie vinden over zijn
rechten bij overeenkomsten op afstand.
Pretium Telecom heeft desgevraagd aangegeven dat Pretium Telecom alleen
klanten aanmaant die een rechtsgeldige overeenkomst met Pretium Telecom zijn
aangegaan en de diensten van Pretium Telecom hebben afgenomen, maar desondanks
om welke reden dan ook (blijven) weigeren de facturen te voldoen. Pretium
Telecom geeft aan dat consumenten die binnen de bedenktermijn van
hun recht op ontbinding gebruik maken, geen klant worden bij Pretium Telecom.
Of de handelspraktijken van Pretium Telecom in strijd zijn met de huidige
wet- en regelgeving laat ik aan het oordeel van de Consumentenautoriteit en
de rechter.
2
In zijn algemeenheid wil ik u meegeven dat het in de praktijk vaker voorkomt
dat bedrijven dezelfde aandeelhouders hebben. Deze zogenaamde holdings werken
samen om synergie voordelen te bewerkstelligen. Er vanuit gaande dat iedere
afzonderlijke B.V. zich houdt aan de wet- en regelgeving bestaat er naar mijn
mening geen bezwaar hiertegen.
Uit de openbare gegevens van de Kamer van Koophandel kan ik niet afleiden
dat Gerecht Incasso B.V. een onderdeel is van Pretium Telecom. Navraag bij
de Kamer van Koophandel levert tevens op dat de inschrijven van Gerecht Incasso
B.V. niet is gestaakt in de door u genoemde periode. In het licht van het
hierboven gegeven antwoord zie ik geen reden voor nader onderzoek.