28 140 Evaluatie orgaandonatie

Nr. 94 BRIEF VAN DE MINISTER VAN VOLKSGEZONDHEID, WELZIJN EN SPORT

Ontvangen ter Griffie op 31 mei 2016.

De voordracht voor de vast te stellen Ministeriële regeling is aan de Kamer overgelegd tot en met 30 juni 2016.

De voordracht voor de vast te stellen Ministeriële regeling kan niet eerder worden gedaan dan op 1 juli 2016.

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 31 mei 2016

Hierbij zend ik u een ontwerpbesluit, houdende de wijziging van de Subsidieregeling donatie bij leven (hierna: subsidieregeling) in verband met de verlenging van de werkingsduur en actualisering1.

De voorlegging geschiedt in het kader van artikel 24a van de Comptabiliteitswet 2001 en biedt uw Kamer de mogelijkheid zich uit te spreken over de voorgenomen wijziging van de subsidieregeling voordat deze door mij zal worden vastgesteld.

Aanleiding

De reden voor deze brief is de aanpassing van de subsidieregeling, zoals toegezegd in mijn brief van 17 december jl. (Kamerstuk 28 140, nr. 92). De subsidieregeling kent een vervaldatum van 1 juli 2017, zodat de wijziging ook voorziet in een verlenging van de regeling.

In 2015 is de subsidieregeling geëvalueerd met als doel de effectiviteit van de regeling in de periode 2011–2014 en de houdbaarheid voor de toekomst te beoordelen.

De belangrijkste conclusies van de evaluatie zijn:

  • De subsidieregeling is grotendeels effectief gebleken. De regeling wordt door veel donoren gebruikt en dekt voor de meeste donoren een groot deel van de kosten. De subsidieregeling wordt over het algemeen als redelijk en passend ervaren.

  • Er zijn wel verbeteringen wenselijk. Zo is het type kosten dat wordt vergoed niet altijd even duidelijk, evenals de wijze waarop de hoogte van de vergoeding wordt bepaald.

  • Voor veel ZZP’ers is de regeling ten aanzien van gederfde inkomsten niet passend en kan de barrière daarom zo groot zijn dat er in sommige gevallen wordt afgezien van donatie.

  • De wijzingen in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hebben het lastiger gemaakt voor de donoren om een vergoeding voor huishoudelijke hulp aan te vragen.

Achtergrond

De Subsidieregeling donatie bij leven is in 2009 ingesteld met als doel het vergoeden van onkosten die de donor voor, tijdens of na de donatie maakt, en die elders niet voor vergoeding in aanmerking komen. De subsidieregeling is daarmee een vangnetregeling die zoveel mogelijk financiële barrières wegneemt die donatie bij leven in de weg kunnen staan. Tussen 2009 en 2011 is de regeling uitgevoerd door de Nierstichting. Vanaf 2011 voert de Nederlandse Transplantatie Stichting (NTS) de subsidieregeling uit. In de periode 2011–2014 hebben 1985 donoren een aanvraag voor een vergoeding ingediend. Dit is ruim 90% van het totaal aantal donoren bij leven in die periode. Totaal werd € 1,7 miljoen uitgekeerd, gemiddeld € 871,– per donor.

Wijzigingen van de subsidieregeling

De onderzoekers hebben naar aanleiding van de eerder genoemde conclusies meerdere aanbevelingen gedaan om de subsidieregeling aan te passen zodat de doelen van de subsidieregeling nog beter kunnen worden behaald. Deze aanbevelingen zijn onder te verdelen in aanpassingen in de subsidieregeling die:

  • nog bestaande financiële barrières wegnemen,

  • de administratieve last voor de donor verder beperken, en

  • meer duidelijkheid creëren voor de donor.

De volgende aanpassingen worden in de subsidieregeling opgenomen:

  • 1. Een minimumvergoeding voor de donor die inkomsten misloopt ter hoogte van 80% van het minimumloon, gedurende een periode van maximaal 13 weken. Er is voor 80% van het minimumloon gekozen, omdat de donor geen belasting over deze subsidie hoeft te betalen. De vergoeding is vergelijkbaar met het netto minimumloon.

  • 2. Om de administratieve lasten voor de donor te beperken is er voor gekozen om de vergoeding voor huishoudelijke hulp op te nemen in de subsidieregeling. De donor hoeft zodoende niet eerst een formele Wmo afwijzing van de gemeente aan de NTS te overleggen om in aanmerking te komen voor een vergoeding. Deze vergoeding is maximaal € 300,– per donor.

  • 3. Degene die de donor bijstaat, kan in aanmerking komen voor een vergoeding voor 5 hotelovernachtingen gedurende het verblijf van de donor in het ziekenhuis.

  • 4. De kosten voor huisdierenopvang worden in de nieuwe regeling vergoed.

  • 5. Het forfaitaire bedrag wordt met € 25,– verhoogd voor de kleine zorgkosten van de donor.

  • 6. Een verhoging van de kilometervergoeding voor degene die de donor bijstaat van € 5,– naar € 6,50.

  • 7. Voor de donor uit het buitenland is het mogelijk om een vergoeding van € 50,– per nacht, voor een maximum van 5 nachten vergoed te krijgen. Hier staat wel tegenover dat het aanvullend forfaitair bedrag wordt verlaagd.

  • 8. Een verlenging van de regeling tot 1 juli 2021.

Naast de aanpassingen in de regeling zal het aanvraagformulier worden aangepast, zal er een toelichting komen bij het aanvraagformulier om de regeling te verduidelijken en zal de informatie op de website van de NTS worden verbeterd.

Ten slotte

Ik hoop u met deze voorhangbrief voldoende te hebben geïnformeerd over de beoogde wijzigingen en verlenging van de subsidieregeling donatie bij leven.

De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, E.I. Schippers


X Noot
1

Raadpleegbaar via www.tweedekamer.nl

Naar boven