Gemeente Krimpen aan den IJssel - verkeersbesluit - tijdelijke maatregelen fase 6 project - de Grote Kruising, Krimpen aan den IJssel

Logo Krimpen aan den IJssel

Burgemeester en wethouders van de gemeente Krimpen aan den IJssel;

Gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en

Verkeerstekens 1990 (RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Gelet op:

  • artikel 18 lid 1 sub d van de Wegenverkeerswet 1994 waarin de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders is vastgelegd voor wegen die niet in het beheer zijn van een medeoverheid;

  • artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

  • Artikel 15 lid 2 van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg die tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

  • artikel 12 van het BABW ingevolge waarvan de plaatsing of verwijdering van de in dit artikel genoemde verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • artikel 14 van het BABW ingevolge de plaatsing van onderborden, zoals bedoeld in artikel 8, lid 2 en lid 3 van het BABW, in het betrokken verkeersbesluit tot uitdrukking wordt gebracht;

  • artikel 34 van het BABW ingevolge waarvan het bevoegd gezag in tijdelijke omstandigheden zoals de uitvoering van werken, opdooi, doorweekte toestand van een weg of weggedeelte, dreigend gevaar of andere dingende omstandigheden verkeerstekens als bedoeld in artikel 12 BABW kunnen worden geplaatst alsmede maatregelen als bedoeld in artikel 15 lid 2 Wegenverkeerswet 1994 kunnen worden uitgevoerd;

  • artikel 37 van het BABW ingevolge waarvan de tijdelijke plaatsing en de tijdelijke maatregel geschiedt krachtens een verkeersbesluit indien de omstandigheden die tot de tijdelijke plaatsing of tot de tijdelijke maatregel leiden van langere duur zijn dan vier maanden dan wel zich regelmatig voordoen;

  • artikel 24 BABW ingevolge waarvan verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • de in dit besluit genoemde wegen in beheer zijn bij de gemeente Krimpen aan den IJssel;

  • de in dit besluit genoemde tijdelijke verkeersmaatregelen voor de reconstructie de doorstroming van het verkeer bij de C.G. Roosweg (N210), Industrieweg en Tiendweg hierna te noemen: Grote Kruising te bevorderen;

  • in de periode tussen april tot november 2021 de reconstructie plaats vindt van de noordoostzijde van de Grote Kruising (fase 6.02) en het zuidelijke deel van de Grote Kruising in de periode tussen december 2021 en juni 2022 wordt gereconstrueerd en daarmee een nieuwe tijdelijke verkeerssituatie wordt ingesteld(fase 6.03);

  • door de voorgestelde fasering een aantal verkeersbewegingen niet meer mogelijk is op de Grote Kruising en hiervoor verschillende omleidingsroutes en verkeersmaatregelen getroffen zullen worden om de doorstroming en bereikbaarheid te waarborgen;

  • omwille van de verkeersveiligheid de maximum snelheid op de wegvakken ter hoogte van de werkzaamheden op de Grote Kruising en tussen de Grote Kruising en rotonde Carpe Diëm verlaagd zal worden naar 30km/uur;

  • komende vanuit beide richtingen op de N210 het in fase 6.02 en 6.03 niet mogelijk is af te slaan naar de Nieuwe Tiendweg ter hoogte van het Grote Kruispunt;

  • vanwege de ontnomen mogelijkheid om af te slaan naar de Nieuwe Tiendweg op het Grote Kruispunt, het verkeer met bestemming Nieuwe Tiendweg zal worden omgeleid;

  • voor deze genoemde omleiding geldt dat (vracht)verkeer komende vanaf de Algerabrug omgeleid zal worden via de rotonde Carpe Diëm en rotonde N210- Krimpenerbosweg, om vervolgens via de Krimpenerbosweg, Vijverlaan en Moderato te worden omgeleid naar de Nieuwe Tiendweg.

  • het (vracht)verkeer komende uit de Krimpenerwaard en de Tiendweg zal ter hoogte van de Krimpenerbosweg eveneens over de Vijverlaan en Moderato omgeleid worden naar de Nieuwe Tiendweg.

  • het verkeer Krimpen uit op de Nieuwe Tiendweg tijdens de reconstructie in fase 6.02 in de avondspits het gemotoriseerd verkeer niet zijnde lijnbussen en vrachtverkeer vanuit Krimpen naar de Algerabrug via een bypass langs het werk naar de hoofdrijbaan wordt geleid;

  • de wisselstrook in beide fases blijft functioneren als in de huidige situatie: in de ochtendspits in de richting van Capelle, en tussen 14 en 20 uur in de richting van Krimpen. In het afgelopen jaar is al een nieuwe wisselstrook aangelegd zodat er extra werkruimte is. Omdat de wisselstrook alleen geschikt is voor licht verkeer is er voor vrachtverkeer naar Crimpenhof een bewegwijzerde omleidingsroute ingesteld.

  • het verkeer van Krimpen uit op de Nieuwe Tiendweg naar de Algerabrug mogelijk in fase 6.03 in de avondspits weer via de kruising rijden, afhankelijk van o.a. het al dan niet functioneren van de nieuwe verkeersregelinstallatie.

  • ter ontsluiting van het uitgaande verkeer vanuit de industrieweg een tijdelijke bypass in één richting is voorzien (fase 6.02 en 6.03) ter hoogte van huisnummer Treviso 60 naar de N210 in oostelijke richting;

  • dat verlenging van de invoegstrook (fase 6.02 en fase 6.03) in combinatie met een snelheidsbeperking nodig is om verkeer van de Industrieweg goed te kunnen laten invoegen op de C.G. Roosweg (N210).

  • verkeer dat vanuit deze Industrieweg komt met bestemming Capelle aan den Ijssel of Rotterdam ter hoogte van de rotonde Carpe Diëm hier zal kunnen keren in de richting van de Algerabrug;

  • · ter ontsluiting van het ingaande verkeer naar de Industrieweg komende vanaf de Algerabrug in fase 6.02 er de mogelijkheid is om gebruik te maken van een tijdelijke rechtsaffer ter hoogte van de bestaande rechtsaffer;

  • ter ontsluiting van het ingaande verkeer naar de Industrieweg komende vanaf de Algerabrug in fase 6.03 gebruik kan worden gemaakt van een bypass langs de bypass als in fase 6.02 voor het uitgaande verkeer van de Industrieweg.

  • de Oude Tiendweg en Rotterdamseweg vanuit de Industrieweg in beide richtingen en in beide fases bereikbaar blijven voor gemotoriseerd verkeer;

  • ter hoogte van de Industrieweg het verkeer vanuit Krimpenerwaard richting Stormpolder omgeleid wordt via de Algerabrug naar Capelseplein (fase 6.02 en 6.03);

  • de doelgroepenstrook bij Carpe Diëm ingezet wordt voor het gemotoriseerd verkeer van de Krimpenerwaard naar de Grote kruising, zodat de rotonde de afslaande bussen en de keerbewegingen van verkeer van Stormpolder naar Capelle kan verwerken;

  • de buslijnen naar Krimpen (97/98 en 196) allemaal rijden via Carpe Diëm van en naar Krimpen.

  • het huidige busstation vervalt en de buslijnen van en naar de Krimpenerwaard halteren op de C.G. Roosweg, vooruitlopend op de nieuwe situatie;

  • de buslijnen van en naar Krimpenerwaard halteren aan de nieuwe noordelijke halte op de C.G, Roosweg nabij wethouder Hoogendijk-Tunnel;

  • de buslijnen van en naar Krimpenerwaard halteren aan een tijdelijke zuidelijke halte op de C.G.Roosweg ter plaatse van einde voetpad vanuit wethouder Hoogendijk -Tunnel;

  • de buslijnen op de Grote Kruising in fase 6.02 de weg delen met het gemotoriseerd verkeer;

  • de buslijnen richting Algerabrug op de Grote Kruising in fase 6.02 uit moeten voegen over de bypass vanuit Nieuwe Tiendweg om te kunnen halteren aan de noordelijke bushalte;

  • de buslijnen op de Grote Kruising in fase 6.03 vanuit Krimpenerwaard de busbaan weer kunnen gebruiken;

  • de buslijnen op de grote Grote Kruising richting Krimpenerwaard de rijbaan delen met het gemotoriseerd verkeer;

  • ter bevordering van de veiligheid en doorstroming een tijdelijke VRI te plaatsen in beide fases op Carpe Diëm voor passage van bussen en een veilige fietsoversteek;

  • de hulpdiensten moeten gebruik kunnen blijven maken van korte aanrijdroutes naar Krimpen aan de IJssel op de Grote Kruising. Vooral van en naar Stormpolder en de Penitiaire inrichting. Dat betekent dat er altijd een nooddoorsteek door het werk beschikbaar moet zijn, die bij calamiteiten gebruikt kan worden door de hulpdiensten.

  • de hulpdiensten gebruik kunnen maken van een nooddoorsteek via de bussluis tussen de rotonde Carpe Diëm en Overtourelaan en hierdoor de westelijke bussluis tijdelijk wordt verwijderd;

  • ter bevordering van de veiligheid en de doorstroming in beide fases het fietspad Treviso in twee richtingen wordt afgesloten en fietsers worden omgeleid via de Oosterstraat;

  • het fietspad vanuit fietserstunnel Wethouder Hoogendijk-Tunnel richting Nieuwe Tiendweg afgesloten wordt in beide fases en de fietsers omgeleid worden via raadhuisplein;

  • monitoring van verkeer in beide fases op doorstromingsproblemen op de volgende routes nodig is:

    • Wilhelminaplein – Rotterdamseweg – Noorderstraat

    • Noorderstraat – Tuinstraat – Lekdijk – Parallelweg

    • IJsseldijk – Lekdijk – Parallelweg

    • Krimpenerbosweg/ Vijverlaan en rotonde N210 (filevorming C.G. Roosweg-oost)

    • Slotlaan- Ketensedijk (Capelle) • Riviumboulevard – Ijsseldijk – Nijverheidstraat (Capelle)

  • bovengenoemde maatregelen en overige, ter ondersteuning dienende, maatregelen inzichtelijk zijn gemaakt in de bij dit besluit behorende tekening in bijlage 1;

  • toegepaste verkeerstekens op of aan de weg inzichtelijk zijn gemaakt in de bij dit besluit behorende tekening in bijlage 1 en zullen worden geplaatst volgens bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

  • Uit akoestisch onderzoek is gebleken dat er in de situatie waarbij de werkzaamheden (fase 6.02 en fase 6.03) aan de Grote Kruising plaatsvinden sprake is van vrij hoge geluidbelasting op bestaande woningen. De richtwaarde van 73 dB wordt niet overschreden in deze tijdelijke situatie. Door uit te gaan van een snelheid van 30km/uur heeft dit een gunstig akoestisch effect. Maatregelen om de geluidbelasting verder te reduceren zijn niet aanwezig of zijn onvoldoende effectief.

  • er diverse onderzoeken ten grondslag liggen aan de uit te voeren maatregelen en deze te vinden zijn in bijlage 2 van dit besluit;

  • de in het besluit genoemde maatregelen leiden tot het waarborgen van de bruikbaarheid en veiligheid van de weg, zoals genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeersweg 1994;

  • overleg heeft plaatsgevonden met de door de korpschef van de politieregio Rotterdam-Rijnmond daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering, die heeft aangegeven akkoord te gaan met dit besluit.

Besluiten,

met overneming van de genoemde overwegingen:

  • 1.

    de verkeersmaatregelen instellen ten behoeve van de bruikbaarheid en veiligheid van de weg tijdens de fasering van de werkzaamheden voor de reconstructie Grote Kruising waardoor een aantal verkeersbewegingen niet meer mogelijk is en (vracht)verkeer omgeleid wordt via een bypass en rotondes Capelseplein, Carpe Diëm en Krimpenerbos-Vijverlaan;

  • 2.

    de rijstrookindeling op de toeleidende richtingen naar de Grote Kruising ten opzichte van de huidige situatie te veranderen en het verlagen van de maximum snelheid naar 30km/uur;

  • 3.

    het functioneren van de wisselstrook blijft functioneren als in de huidige situatie: in de ochtendspits in de richting van Capelle, en tussen 14 en 20 uur in de richting van Krimpen.

  • 4.

    de uitvoegstrook op de C.G. Roosweg in de richting van de Industrieweg te verlengen;

  • 5.

    de doelgroepenstrook bij Carpe Diëm te laten gebruiken door het verkeer van de Krimpenerwaard naar de Grote kruising, zodat de rotonde de afslaande bussen en de keerbewegingen van verkeer van Stormpolder naar Capelle kan verwerken;

  • 6.

    een tijdelijke VRI te plaatsen op Carpe Diëm voor een veilige fietsoversteek en passage van bussen;

  • 7.

    de bussen naar Krimpen (97/98 en 196) allemaal rijden via Carpe Diëm van en naar Krimpen. Het huidige busstation vervalt en de buslijnen van en naar de Krimpenerwaard halteren op de C.G. Roosweg, vooruitlopend op de nieuwe situatie;

  • 8.

    de bussen halteren aan een tijdelijke bushalte ten zuiden op de C.G.Roosweg ter plaatse van einde voetpad vanuit wethouder Hoogendijktunnel

  • 9.

    de hulpdiensten gebruik moeten kunnen blijven maken van korte aanrijdroutes naar Krimpen aan de IJssel. Vooral van en naar Stormpolder en de Penitiaire inrichting. Dat betekent dat er altijd een nooddoorsteek door het werk beschikbaar moet zijn, die bij calamiteiten gebruikt kan worden door de hulpdiensten.

  • 10.

    de hulpdiensten gebruik moeten kunnen maken van een nooddoorsteek via de bussluis tussen de rotonde Carpe Diëm en Overtourelaan hierdoor de westelijke bussluis tijdelijk wordt verwijderd;

  • 11

    het fietspad Treviso en het fietspad vanuit fietserstunnel Wethouder Hoogendijk-Tunnel richting Nieuwe Tiendweg afgesloten en omgeleid;

  • 12

    monitoring van verkeer in beide fases op doorstromingsproblemen op verschillende routes nodig is;

  • 13

    genoemde verkeersmaatregelen aan te leggen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende tekening inclusief de daarbij te plaatsen of te verwijderen bebording conform bijlage 1 van de RVV 1990.

Tegen deze beslissing kan iedere belanghebbende binnen een termijn van 6 weken na openbare

bekendmaking, een bezwaarschrift indienen bij het College van burgemeester en wethouders van de

gemeente Krimpen aan den IJssel, Postbus 200, 2920 AE Krimpen aan den IJssel.

Krimpen aan den IJssel, 26 januari 2021

Hoogachtend,

Namens burgemeester en wethouders,

Mr. drs. A.E. Bosker

Directeur Ruimte

Naar boven