Verkeersbesluit 2020VB53 Aanwijzen gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in de Patrijs

Logo Veldhoven

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veldhoven

 

Gelet op:

- het vigerende Besluit interne mandaten, volmachten en machtigingen;

- de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en de Algemene wet Bestuursrecht (Awb);

- het schriftelijke verzoek van de afdeling Mens en Omgeving, cluster WMO naar aanleiding van de aanvraag van een bewoner van de Kemphaan te Veldhoven;

 

Overwegende:

- dat, naar aanleiding van een aanvraag van een bewoner van de Kemphaan te Veldhoven, door de afdeling Mens en Omgeving, cluster WMO, is verzocht om ten behoeve van deze bewoner een alleen voor hem/haar bestemde gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan te leggen nabij de woning;

- dat de bewoner beschikt over een gehandicaptenparkeerkaart als bestuurder;

- dat op eigen terrein van bewoner geen geschikte parkeergelegenheid is;

- dat de gemeente de zorgplicht heeft om binnen een loopafstand van 100 meter van de woning op verzoek een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken aan te leggen;

- dat de locatie van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken normaliter in overleg met de bewoner wordt vastgesteld, waarbij men, indien mogelijk, een keuze heeft uit bestaande openbare parkeerplaatsen;

- dat in dit geval de keuze is gegeven uit acht bestaande openbare parkeerplaatsen, die allen binnen loopafstand van 50 meter van de woning liggen;

- dat bewoner geen keuze wil maken uit een van die acht parkeerplaatsen;

- dat bewoner wenst dat een bestaande groenvoorziening wordt opgeheven en verhard wordt, ten behoeve van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken;

- dat de inrichting van de openbare ruimte is gebaseerd op een balans tussen wegen, parkeerplaatsen, spelen, groen en dat alleen als er absoluut geen andere mogelijkheden zijn overwogen kan worden om groen door verharding te vervangen;

- dat de gemeente geen reden ziet om in dit geval de groenstrook te vervangen door verharding, omdat voldoende geschikte bestaande openbare parkeerplaatsen aanwezig zijn waar bewoner een keuze uit kan maken;

- dat om bovenstaande redenen de gemeente een openbare parkeerplaats heeft aangewezen waar de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken gerealiseerd wordt en deze parkeerplaats verbreed kan worden voor meer gebruikscomfort;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de verkeerskundige van de gemeente Veldhoven en dat deze dit voornemen positief heeft beoordeeld;

- dat over dit besluit overleg heeft plaatsgevonden met de operationeel expert wijkzorg, namens de politiechef Eenheid Oost Brabant van de Nationale Politie en dat deze positief heeft geadviseerd;

- dat tegen het ontwerp verkeersbesluit zoals dat ter inzage heeft gelegen van 10 december 2020 tot en met 20 januari 2021 één zienswijze is ingediend. Een samenvatting van en de reactie op de ingediende zienswijze is opgenomen in de bij dit besluit behorende Bijlage 1 “Zienswijzen en Reactie Verkeersbesluit 2020VB53”. De ingediende zienswijze geeft geen aanleiding het verkeersbesluit aan te passen;

- dat de genoemde wegen en weggedeelten in beheer zijn bij en gelegen binnen de gemeentegrenzen van de gemeente Veldhoven,

Besluit:

1. tot het aanwijzen van een gehandicaptenparkeerplaats op kenteken in de Patrijs te Veldhoven door het opheffen van een bestaande openbare parkeerplaats en het plaatsen van een bord E6 van bijlage 1 RVV 1990 en een onderbord OB309 met kenteken, zoals op de bij dit besluit behorende tekening nummer T2020-240 staat aangegeven;

2. tot het instellen van deze maatregel voor de duur van de noodzaak van de gehandicaptenparkeerplaats op kenteken.

 

Het ontwerp verkeersbesluit heeft van 10 december 2020 tot en met 20 januari 2021 ter inzage gelegen in de informatieruimte van het gemeentehuis.

 

Dit verkeersbesluit ligt met bijbehorende tekening vanaf donderdag 18 februari 2021 tot en met woensdag 31 maart 2021 ter inzage in de informatieruimte van het gemeentehuis en is te raadplegen via www.officielebekendmakingen.nl.

 

Tegen dit verkeersbesluit kan, binnen 6 weken na de datum van publicatie van het besluit, beroep ingesteld worden door

- degenen die tijdig zienswijzen hebben ingediend tegen het ter inzage gelegen ontwerp besluit en

- belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijzen te hebben ingediend tegen het ontwerp besluit binnen de daarvoor gestelde termijn.

 

Het beroepschrift dient te zijn ondertekend en bevat ten minste het volgende:

- naam en adres van de indiener;

- datum en handtekening;

- vermelding van de datum en het nummer van het verkeersbesluit;

- een motivering waarom men zich niet kan verenigen met het genomen besluit.

 

Het beroepschrift kunt u indienen bij de rechtbank Oost-Brabant, sector bestuursrecht, postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch. Het indienen van een beroepschrift heeft geen schorsende werking. Aan de Voorzieningenrechter van de rechtbank Oost-Brabant kan tevens om een voorlopige voorziening (schorsing van het verkeersbesluit) worden gevraagd.

 

Aan zowel het instellen van beroep als het vragen om een voorlopige voorziening zijn kosten verbonden. Men ontvangt daarover bericht van de rechtbank.

Veldhoven, 16 februari 2021

Het college van burgemeester en wethouders van Veldhoven,

namens hen,

Ing. J.J.C. van Tol

hoofd afdeling Beheer en Realisatie

Naar boven