VERKEERSBESLUIT

Logo Wijchen

Registratienummer: Z/21/62853 Staatscourant: 2021, ????

Onderwerp: aanwijzen gereserveerde parkeerplaats voor het laden van elektrische / plug-in hy-bride voertuigen ter hoogte van De Lingert 5159 in Wijchen.

 

Burgemeester en wethouders van Wijchen,

Gelet op:

- artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW),

- artikel 15 van de WVW 1994,

- artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW),

- artikel 24 onder a van het BABW dat in overeenstemming met dit artikel overleg is gevoerd met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, DROS Infrastructuur-Verkeer en dat op 27 april 2021 positief is geadviseerd;

- het feit dat de Lingert in Wijchen in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Wijchen.

Overwegende dat:

• op 15 januari 2019 het verkeersbesluit ‘aanwijzen gereserveerde parkeerplaats voor het laden van elektrische / plug-in hybride voertuigen ter hoogte van de Lingert 5157 in Wijchen’ in de Staatscourant (nr. 2620) gepubliceerd is;

• door een bewoner hier bezwaar tegen gemaakt is, met als belangrijkste argument dat er geen juiste tekening van de locatie bij het verkeersbesluit toegevoegd was;

• ook de aanhef van het verkeersbesluit tot verwarring heeft geleid;

• de bezwaarmaker slecht ter been is, maar nog niet in aanmerking komt voor een gehandicaptenparkeerkaart en daarmee ook niet voor een gehandicaptenparkeerplaats;

• de bezwaarmaker zijn auto op de parkeerplaats parkeert, waar de laadpaal geplaatst zou worden;

• in overleg met de bezwaarmaker besloten is om de laadpaal niet op die locatie te plaatsen, waardoor hij zijn bezwaar heeft ingetrokken;

• een nieuwe locatie gevonden is voor de laadpaal, die beter overeenkomt met de tekening en het gepubliceerde verkeersbesluit;

• ook deze locatie niet exact overeenkomt met het gepubliceerde verkeersbesluit en tekening;

• de locatie waar de laadpaal geplaatst is ligt tussen de huisnummers 5157 en 5159, dit is op ongeveer 10 meter van de locatie zoals die op de tekening bij het verkeersbesluit stond aangegeven;

• deze locatie wel overeenkwam met de aanhef van het verkeersbesluit, maar niet met de bijbehorende tekening, hebben wij besloten om geen nieuw verkeersbesluit te nemen;

• met dit nieuw te nemen verkeersbesluit en bijbehorende tekening recht gedaan wordt aan de feitelijke situatie;

• na plaatsing van de laadpaal een bewoner contact heeft gezocht, met de vraag of het mogelijk was om alsnog bezwaar te maken tegen het verkeersbesluit (locatie laadpaal);

• de reden hiervoor was dat het verkeersbesluit en de bijgevoegde tekening, hier geen aanleiding toe gaf, maar de nu geplaatste laadpaal en de bijbehorende te reserveren parkeerplaats wel;

• in overleg met de bezwaarmaker aangegeven is dat de termijn van bezwaar maken verlopen was en dat er dus geen bezwaar meer tegen het verkeersbesluit gemaakt kon worden;

• aan de bezwaarmaker is toegezegd dat een andere locatie voor de laadpaal gezocht zal gaan worden en dat in de tussentijd de laadpaal mocht blijven staan, inclusief de gereserveerde parkeerplaats;

• wij voor de nieuwe locatie de goedkeuring van Allego, als concessiehouder, nodig hebben;

• na enig zoekwerk een locatie gevonden is en deze is voorgelegd aan Allego;

• de nieuwe locatie 240 meter van de bestaande locatie ligt, waarbij Allego heeft aangegeven dat deze locatie wel erg ver van de bestaande locatie ligt;

• de bestaande laadpaal nu (na ongeveer een half jaar in gebruik te zijn) al goed gebruikt wordt;

• de laadpaal dus duidelijk in een behoefte voorziet om in deze directe omgeving een auto elektrisch op te kunnen laden;

• in het gesprek met de bezwaarmakers niet gerealiseerd is dat in de overeenkomst met Allego is opgenomen dat een locatie voor een laadpaal gezocht wordt binnen de directe omgeving van de aanvrager;

• hierdoor verwachtingen naar de bezwaarmaker zijn geschept, die achteraf niet waar gemaakt konden worden;

• hierdoor het proces langer heeft geduurd, waarvoor wij onze excuses hebben aangeboden;

• wij, gezien het bovenstaande, besloten hebben de laadpaal te laten staan en hiervoor een verkeersbesluit te nemen;

• met het te nemen verkeersbesluit de bewoner de mogelijkheid heeft hiertegen bezwaar te maken;

• met het nieuw te nemen verkeersbesluit het eerder genomen verkeersbesluit ‘aanwijzen gereserveerde parkeerplaats voor het laden van elektrische / plug-in hybride voertuigen ter hoogte van de Lingert 5157 in Wijchen’ (publicatienummer Staatscourant 2620) ingetrokken moet worden;

• de gemeente Wijchen het elektrisch rijden wil stimuleren door de realisatie van een E-netwerk;

• het doel is om gemotoriseerde voertuigen te voorzien in een oplaadpunt in de openbare ruimte;

• elektrische voertuigen nauwelijks CO2 en fijnstof uitstoten waardoor de auto’s minder schadelijk zijn voor de directe woon- en leefomgeving;

• de landelijke overheid elektrisch rijden stimuleert, doordat gebruikers beperkte wegenbelasting, BPM (Belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen) en bijtelling betalen;

• steeds meer autoproducenten één of meer elektrische / plug-in hybride voertuigen leveren;

• er in de Lingert een particulier een plug-in/ elektrische auto heeft, die niet beschikt of kan beschikken over een oplaadmogelijkheid op eigen terrein;

• het niet is toegestaan om vanuit een woning over openbaar terrein een kabel neer te leggen om een plug-in / elektrische auto op te laden;

• deze particulier daardoor geen mogelijkheid heeft om een auto bij de eigen woning op te laden;

• de gemeente Wijchen het wenselijk vindt dat deze bewoner een openbare oplaadmogelijkheid in de nabijheid van de woning heeft;

• zonder uitsluiting van brandstofvoertuigen, een laadpaal niet gegarandeerd altijd te gebruiken is voor het opladen van plug-in / elektrische voertuigen;

• de bruikbaarheid van de weg niet verandert (parkeerdruk blijft gelijk), doordat deze bewoner dit elektrische of plug-in hybride voertuig anders alsnog in deze directe omgeving parkeert;

• deze bewoner geen alleenrecht krijgt over de laadplaats; een ieder mag daar een auto opladen;

• één parkeerplaats bij de oplaadpaal expliciet beschikbaar moet zijn voor elektrische voertuigen;

• er in dit verkeersbesluit 2 parkeerplaatsen gereserveerd worden, maar er nu maar 1 daadwerkelijk aangewezen wordt;

• als in de toekomst de openbare oplaadpaal veelvuldig gebruikt wordt, de 2e parkeerplaats pas gereserveerd wordt;

• de doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verbeteren van de bruikbaarheid van de weg, en het vergroten van de verkeersveiligheid. Op basis van art. 2, lid 1 van de WVW liggen de belangen van vrijheid van het verkeer, de bruikbaarheid van deze wegen en een veilige inrichting van de weg ten grondslag aan het verkeersbesluit. Deze belangen zijn in de voorgaande overwegingen tegen elkaar afgewogen.

 

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

 

B E S L U I T E N :

  • I.

    De op de tekening LV-19-022 aangegeven openbare parkeerplaats aan te wijzen voor het opladen van elektrische / plug-in hybride voertuigen door middel van het plaatsen van het verkeersbord E4 met aanduiding ‘alleen opladen elektrische voertuigen’ (RVV).

  • II.

    Intrekken verkeersbesluit ‘aanwijzen gereserveerde parkeerplaats voor het laden van elektrische / plug-in hybride voertuigen ter hoogte van de Lingert 5157 in Wijchen’.

 

Namens het college van burgemeester en wethouders van Wijchen,

 

Jan Rouw

beleidsmedewerker fysieke leefomgeving, team gebiedsinrichting

 

 

Datum: 1 juni 2021

 

Bijlage 1: Situatietekening De Lingert

Bijlage 2: Advies politie-eenheid Oost-Nederland

 

Bezwaar

Binnen zes weken na de dag dat dit besluit is bekendgemaakt kan een belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift indienen bij ons college. De termijn van zes weken begint te lopen op de dag na de publicatie van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en tenminste bevatten:

- naam en adres van de indiener,

- datum van het bezwaarschrift,

- omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht,

- de gronden van het bezwaar.

 

Heeft u er veel belang bij dat dit besluit niet in werking treedt, dan kunt u een voorlopige voorziening vragen. Het verzoek om een voorlopige voorziening moet u richten aan de Voorzieningenrechter, sector bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.

Indien u zo’n verzoek indient, moet u bij ons ook een bezwaarschrift indienen. Een kopie van dit bezwaarschrift moet u bij het verzoek om een voorlopige voorziening overleggen.

Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening is griffierecht verschuldigd.

 

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage in het gemeentehuis bij de balie van de Afdeling Bouwen en Leefomgeving, gevestigd aan de Kasteellaan 27 te Wijchen. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

 

Een afschrift van dit verkeersbesluit wordt verzonden aan:

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team verkeer;

• Politie-eenheid Oost-Nederland, team Wijchen;

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein Publiekszaken, Balie Bouwen en Leefomgeving (ter inzage legging);

• Werkorganisatie Druten Wijchen, domein fysieke leefomgeving, team ruimtelijk beheer.

Naar boven