Gemeente Leidschendam-Voorburg _verkeersbesluit voor het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen op diverse locaties

Logo Leidschendam-Voorburg

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leidschendam-Voorburg

 

 

 

 

 

 

 

Kenmerk: 725394

 

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

Wettelijke grondslag

Dit verkeersbesluit heeft de volgende, in artikel 2, eerste lid, onder c, tweede lid, onder a en derde lid, onder a van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) genoemde doelstellingen:

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

 

Volgens artikel 15 WVW 1994 en artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), worden de hierin genoemde verkeerstekens geplaatst of verwijderd krachtens een verkeersbesluit. De hieronder genoemde wegen worden beheerd door de gemeente Leidschendam-Voorburg, zodat - volgens art. 18 van de WVW 1994 - verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders.

 

Motieven

Er zijn nieuwe locaties gevonden waar behoefte bestaat aan het aanwijzen van parkeervakken voor het laden van elektrische voertuigen. Deze locaties zijn genoemd onder Besluit.

Deze parkeervakken zijn enkel bestemd voor het genoemde doel. Het is verboden om een voertuig in deze vakken te parkeren. De motieven die tot dit besluit hebben geleid, zijn de volgende:

  • Duurzame mobiliteit is een belangrijk speerpunt van de gemeente, zoals ook is aangegeven in het gemeentelijke Verkeers- en Vervoerplan (2014) en in de Duurzaamheidsagenda 2016-2020.

  • Elektrisch vervoer draagt bij aan een plaatselijk verbeterde luchtkwaliteit.

  • Steeds meer inwoners en bezoekers van de gemeente beschikken over een (semi-) elektrische auto. De verwachting is dat het aandeel elektrische voertuigen binnen het wagenpark de komende jaren verder zal toenemen.

  • Voor elektrisch vervoer is een openbaar netwerk van oplaadlocaties noodzakelijk.

  • Om een netwerk aan oplaadlocaties te realiseren is de gemeente een concessieovereenkomst aangegaan met een bedrijf (concessiehouder).

  • De concessiehouder stelt locaties van laadpalen voor naar aanleiding van aanvragen van gebruikers van elektrische voertuigen.

  • De gemeente beoordeelt deze locaties, waarbij zoveel mogelijk rekening wordt gehouden met de in de concessie opgenomen voorwaarden, zoals;

    - oplaadlocaties liggen binnen 250 meter van gebruiker(s);

    - oplaadlocaties liggen op een duidelijk zichtbare plek, niet aan een hoofdverkeersweg, bij voorkeur niet voor de deur of raam van een woning, niet in de nabijheid van andere objecten zoals fietsrekken, vuilcontainers, bomen of straatmeubilair.

  • Bij iedere laadpaal worden twee locaties aangewezen als parkeerplaats die uitsluitend bedoeld zijn voor het opladen van elektrische auto’s.

  • De parkeerdruk in de wijk/buurt niet wezenlijk toeneemt:

    - als de eigenaar van een elektrisch voertuig de oplaadplaats gebruikt om zijn voertuig op te laden, blijft een andere ‘gewone’ parkeerplaats vrij;

    - verschillende gebruikers kunnen gebruik maken van de laadplaatsen. Dit zal voornamelijk gebeuren door bewoners en bezoekers van de wijk. Deze automobilisten zullen ongeacht de laadplaats toch wel parkeren in de wijk/buurt omdat hun bestemming zich hier bevindt.

  • De parkeerdruk in percentages is geen doorslaggevend toetsingscriterium. Dit zou anders betekenen dat hele wijken/buurten niet in aanmerking komen voor elektrische laadplaatsen omdat de parkeerdruk hoog is.

  • Het belang van het ontwikkelen van een openbaar netwerk van oplaadlocaties weegt zwaarder/prevaleert voor de gemeente.

  • Het verkeersbesluit treedt in werking na plaatsen van de bebording.

     

     

 

 

 

 

 

Overleg met politie

 

Zoals genoemd in artikel 24 van het BABW is over dit verkeersbesluit overleg gepleegd met de politie-Eenheid Den Haag, afdeling infrastructuur team Advies en Analyse en heeft de politie Eenheid Den Haag op 1 april 2021 positief geadviseerd.

 

Besluit:

 

Op elk van de onderstaande locaties parkeervakken aan te brengen voor het laden van elektrische voertuigen, aan te geven door plaatsing van het bord E04 met onderbord “opladen elektrische voertuigen” en onderbord (OB504) met pijl(en) om de locatie van de betreffende parkeervakken aan te wijzen (2 parkeervakken per opgegeven locatie).

  • 1.

    Vinkenborghlaan Leidschendam, ter hoogte van huisnummer 34

  • 2.

    Prinses Annalaan Leidschendam, ter hoogte van huisnummer 285

  • 3.

    Witte de Withstraat Leidschendam, op de hoek met de Trompstraat

  • 4.

    Zaagmolenstraat Leidschendam, ter hoogte van huisnummers 12-92

  • 5.

    Westboschlaan Leidschendam, ter hoogte van huisnummer 133

  • 6.

    Hannie Schaftstraat Leidschendam, op de hoek met de Frits Slompstraat

  • 7.

    Park Leeuwensteijn Voorburg, ter hoogte van huisnummer 8

  • 8.

    Monseigneur van Steelaan, ter hoogte van huisnummer 382

  • 9.

    Doctor Beguinlaan Voorburg, ter hoogte van huisnummer 64

  •  

 

Leidschendam-Voorburg, 14 april 2021

 

Namens burgemeester en wethouders,

 

 

D.R. Gussekloo

Hoofd afdeling Stadsbeheer

 

 

 

 

Dit document is digitaal vervaardigd en daarom niet ondertekend.

 

BEKENDMAKING

 

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (zoek.officielebekendmakingen.nl) op 14 april 2021. Het besluit ligt vanaf deze datum ook ter inzage, gedurende zes weken, in het Servicecentrum te Leidschendam (Koningin Wilhelminalaan 2).

 

Tegen dit besluit kunt u binnen 6 weken na publicatie in de Staatscourant een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, postbus 1005, 2260 BA, Leidschendam. Indien er sprake is van een spoedeisend belang kunt u, mits u een bezwaarschrift hebt ingediend, een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag. Met het verzoek om voorlopige voorziening moet u een kopie van het bezwaarschrift meesturen. Voor de behandeling van het verzoek om voorlopige voorziening zijn griffierechten verschuldigd.

 

 

 

 

 

 

 

Naar boven