Verkeersbesluit tot het fysiek afsluiten van de Esdoornsingel te Diepenveen voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen, kenmerk: 85013-2021

Logo Deventer

 

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

• Het fysiek afsluiten van de Esdoornsingel te Diepenveen voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen op de locatie zoals aangegeven op de bijlage door het plaatsen van een bord L8 met onderbord OB 54 aan de zijde van de Nieuwenhuisstraat.

 

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding verkeersbesluit

In het kader van de Herinrichting MJOP Draaiomsbuurt Diepenveen heeft overleg met de bewoners plaatsgevonden en is het plan ontstaan om de Esdoornsingel af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer op meer dan twee wielen.

 

Motivering en belangenafweging

De Esdoornsingel is in eigendom en beheer van de gemeente Deventer;

De verwachting is dat de Esdoornsingel beperkt wordt gebruikt als doorgaande route en dat deze route vooral gebruikt wordt door bestemmingsverkeer.

De verkeersveiligheid rondom de speelplaats wordt verbeterd door het afsluiten van de Esdoornsingel voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen.

Er zijn meerdere bewonersavonden voorafgegaan aan het concept ontwerp. Hieruit is een concept ontwerp ontstaan waar meer ruimte is voor groen en spelen zodat de leefbaarheid en sociale samenhang in de buurt kan toenemen.

Bewoners zijn meerdere keren geïnformeerd omtrent het ontwerp middels flyers en brieven.

Het aantal openbare parkeervakken blijft gelijk aan de hoeveelheid parkeervakken die er in de huidige situatie aanwezig zijn (3 stuks).

De opritten van de bewoners van de nummers 1, 2, 27 en 28 die zichtbaar zijn op de hiervoor getoonde ontwerptekening blijven bereikbaar. Hier is middels een verkeerstechnisch ontwerp rekening mee gehouden.

Vanwege de fysieke afsluiting voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen zullen de verkeersintensiteiten in de omliggende straten beperkt toenemen. Dit wordt als een ondergeschikt belang beschouwd aan de toenemende verkeersveiligheid.

De fysieke afsluiting voor motorvoertuigen geldt alleen voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen omdat ingeschat is dat de hoeveelheid overig verkeer die van deze route gebruik kunnen maken beperkt zijn.

De breedte van de doorgang van de fysieke afsluiting bedraagt maximaal 1,6 meter. Hiermee wordt de doorgang van voertuigen op meer dan twee wielen onmogelijk gemaakt.

Door de fysieke afsluiting voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen ontstaan omrijdafstanden (maximaal 250 meter). Dit wordt als een ondergeschikt belang beschouwd aan de toenemende verkeersveiligheid

De hulpdiensten zijn akkoord met de omrijdafstanden.

Dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het afsluiten van de Esdoornsingel voor gemotoriseerde voertuigen met meer dan twee wielen een verkeersbesluit vereist is.

 

De bijlage met daarop een afbeelding van de locatie van de afsluiting en het concept ontwerp van de ontmoeting-/speelplaats maakt deel uit van dit verkeersbesluit.

 

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

-het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Door het afsluiten van de Esdoornsingel voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen wordt de veiligheid van de gebruikers van de speelplaats/ontmoetingsplek vergroot.

 

-het in standhouden van de weg

De Esdoornsingel wordt afgesloten voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen, waarbij de aangelegen inritten bereikbaar blijven voor bewoners. De impact van het niet in standhouden van de doorgaande verbinding wordt ondergeschikt geacht aan het verbeteren van de verkeersveiligheid.

 

-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer

Dit belang is niet van toepassing.

 

-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing.

 

Zienswijzen/draagvlak

Naar aanleiding van de inspraakmogelijkheid op het ontwerpproces van het project Herinrichting MJOP Draaiomsbuurt Diepenveen heeft een groep bewoners gezamenlijk met een opbouwwerker van de gemeente Deventer een plan bedacht om de speelplaats nabij de Esdoornsingel her in te richten.

In dit kader zijn er meerdere bewonersavonden geweest om gezamenlijk een breed gedragen ontwerp op te stellen. Daarnaast is de buurt middels flyers en brieven geïnformeerd over het voornemen om de ontmoeting-/speelplek te reconstrueren en de Esdoornsingel fysiek af te sluiten voor motorvoertuigen met meer dan twee wielen.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef. Dit heeft niet geleid tot aanpassingen in het ontwerp.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in de Staatscourant van 24 maart 2021 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het dan nog niet eens met dit besluit, schrijf dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 16 maart 2021

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

 

R. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

Bijlage: Afbeelding van de locatie van de afsluiting en afbeelding van het concept ontwerp van de ontmoeting-/speelplaats

Naar boven