Verkeersbesluit, N34, Coevorden-Noord, knooppunt Holsloot

Logo Drenthe

Kenmerk 202100287-00921047

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 is gedeputeerde staten bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Het betreft namelijk verkeer op wegen onder beheer van de provincie Drenthe.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen strekken tot de in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde volgende belangen:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Belangenafweging

De N34 wordt op meerdere delen van het traject verdubbeld en ook worden ongelijkvloerse kruisingen aangebracht. Deze maatregelen zorgen voor een betere verkeersveiligheid, doorstroming en bereikbaarheid.

De N34 tussen Coevorden-Noord en knooppunt Holsloot is verdubbeld, tevens zijn vier rotondes, één viaduct en twee verlengde onderdoorgangen gebouwd.

Bij de aansluitingen Coevorden-Noord en Dalen zijn onderaan de op- en afritten aan beide kanten van de N34 rotondes aangelegd. Door de aanleg van deze rotondes is de verkeersveiligheid, mede door de gewijzigde aansluiting met de lokale wegen, verbeterd. Ook voor fietsers is de verkeerssituatie overzichtelijker en veiliger geworden.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de (gemachtigde van de) korpschef van de nationale politie. (getekend advies d.d. 3 maart 2021, met kenmerk 20210208000554).

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de gemeente Coevorden.

Besluit

Gezien voorgaande overwegingen is de gedeputeerde staten van de provincie Drenthe tot het besluit gekomen om:

  • 1.

    de vigerende verkeersbesluiten betreffende de provinciale wegen N34, N382 en N854 voor het overige in stand te houden.

  • 2.

    met borden A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), geplaatst langs de N34 een maximum snelheid van 100 km/u in te stellen.

  • 3.

    wegmarkering aan te brengen op de N34 conform de geldende richtlijnen voor de wegcategorie stroomweg.

  • 4.

    met borden B6 van bijlage 1 RVV 1990 - met en zonder onderbord OB401 - geplaatst langs de N34 en N854, nabij de rotondes gelegen aan de N854 aansluitend op de N34, te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

  • 5.

    met borden C2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de afritten van de N34 ter hoogte van de aansluiting met de N854, te bepalen dat het een eenrichtingweg betreft.

  • 6.

    met borden C020B705f van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de afritten van de N34 ter hoogte van de aansluiting met de N854, te bepalen dat het een eenrichtingweg betreft met toevoeging “ga terug”.

  • 7.

    met borden C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de opritten van de N34 ter hoogte van de aansluiting met de N854, te bepalen dat een geslotenverklaring voor voetgangers van kracht is.

  • 8.

    met borden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting in te stellen op de rotondes gelegen aan de N854 aansluitend op de N34.

  • 9.

    met borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst op de middengeleiders bij de rotondes gelegen aan de N854 aansluitend op de N34, te bepalen dat bestuurders ter plekke voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

  • 10.

    met borden G3 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de opritten van de N34 ter hoogte van de aansluiting met de N854, te duiden dat het een autoweg betreft.

  • 11

    met borden G4 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de afritten van de N34 ter hoogte van de aansluiting met de N854, het einde van de autoweg te duiden.

  • 12

    met borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst nabij de rotondes gelegen aan de N854 aansluitend met de N34, deze weggedeelten aan te wijzen als verplicht (brom)fietspad.

  • 13

    middels haaietanden op de rotondes, gelegen aan de N854 aansluitend op de N34, te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

  • 14

    met borden B6 van bijlage van het RVV 1990 - met en zonder onderbord OB401 - geplaatst langs de N34 en N382, nabij de rotondes gelegen aan de N382 aansluitend op de N34, te bepalen dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg.

  • 15

    met borden C2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de afritten van de N34 ter hoogte van de aansluiting met de N382, te bepalen dat het eenrichtingweg betreft.

  • 16

    met borden C020B705f van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de afritten van de N34 ter hoogte van de aansluiting met de N382, te bepalen dat het eenrichtingweg betreft met toevoeging “ga terug”.

  • 17

    met borden C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de N34 ter hoogte van de aansluiting met de N382, te bepalen dat een geslotenverklaring voor voetgangers van kracht is.

  • 18

    met borden D1 van bijlage 1 van het RVV 1990, een verplichte rijrichting in te stellen op de rotondes gelegen aan de N382 aansluitend op de N34.

  • 19

    met borden D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst op de middengeleider ter hoogte van de rotonde gelegen aan de N382 aansluitend op de N34, te bepalen dat bestuurders ter plekke voorbij gaan aan de zijde die de pijl aangeeft.

  • 20

    met borden G3 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de opritten N34 ter hoogte van de aansluiting met de N382, te duiden dat het een autoweg betreft.

  • 21

    met borden G4 van bijlage 1 van het RVV 1990, geplaatst langs de afritten N34, het einde van de autoweg te duiden.

Gedeputeerde Staten van Drenthe,

namens dezen,

mevrouw drs. M.S.B. Joustra

Teammanager Projecten Wegen en Vaarwegen

Openbaarmaking

De tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de rijksoverheid (www.officielebekendmakingen.nl Staatscourant rubriek verkeersbesluiten).

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit, dan kunt u binnen zes weken na de dag van bekendmaking hiertegen een bezwaarschrift indienen bij het college van gedeputeerde staten van Drenthe. De dag van bekendmaking is de dagtekening van het besluit. Voor meer informatie over het indienen van een bezwaarschrift verwijzen wij u naar: www.provincie.drenthe.nl/bezwaarprocedure 

Naar boven