Verkeersbesluit – gemeente Haarlemmermeer – Hoofddorp – brug over de Hoofdvaart

Logo Haarlemmermeer

Onderwerp: verkeersmaatregelen kruispunt Bennebroekerweg - Hoofdweg

Nummer: X.2020.01607

Gelet op het volgende:

• Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

• De Algemene wet bestuursrecht (AWB) vereist zorgvuldigheid en belangenafweging bij de totstandkoming van besluiten, waaronder verkeersbesluiten. Artikel 3:2 van de AWB schrijft voor dat het bestuursorgaan de nodige kennis omtrent de relevante feiten en de af te wegen belangen vergaart. Naast de belangenafweging bepaalt artikel 3:4 van de AWB dat de voor een of meer belanghebbenden nadelige gevolgen niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met het besluit te dienen doelen.

• Artikel 21 van het BABW bevat voorschriften omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

• Artikel 2 van de Wegenverkeerswet noemt de volgende doelen:

  • 1.

    In eerste instantie:

    • a.

      het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • b.

      het beschermen van weggebruikers en passagiers;

    • c.

      het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • d.

      het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  • 2.

    In tweede instantie ook voor:

    • a.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

    • b.

      het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

• Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) dient overleg te worden gevoerd met de korpschef van de Nationale Politie.

• De vermelde wegen zijn in eigendom, beheer en onderhoud van de gemeente Haarlemmermeer.

• Krachtens artikel 18, lid 1 onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 worden verkeersbesluiten genomen door het college van B&W. In het Mandaat-, machtiging en volmachtbesluit Haarlemmermeer 2020 is voor de bevoegdheid tot het nemen en intrekken van verkeersbesluiten een ondermandaat verleend aan de cluster- en teammanagers van de cluster B&O (Beheer & Onderhoud). De maatregelen vallen onder dit ondermandaat. 

Overwegingen en motivatie

De Zuidrand van Hoofddorp ondergaat een geleidelijke transformatie. Zo zijn de afgelopen jaren de voetbalvereniging UNO, Sportcomplex Koning Willem Alexander en het Haarlemmermeer Lyceum in de strook tussen de Bennebroekerweg en de Nieuwe Bennebroekerweg ondergebracht. Teven zijn woonwijken ontwikkeld en in ontwikkeling zoals Aquaradius, Zuiderhoeven, Tudorpark en Nassaupark. Inmiddels is ook het Chinees Hotel gerealiseerd ten oosten van de Hoofdweg en is de verbindingsweg tussen de Nieuwe Bennebroekerweg en Tudorpark gereed en opengesteld. Een en ander is conform het door de raad vastgestelde Referentiekader Zuidrand uit 2007 en het daarop volgende Raadvoorstel Verkeersmaatregelen Hoofddorp-Zuid uit 2009. In dit laatste document is ook de afsluiting van de brug in de Bennebroekerweg tussen de Hoofdweg Oostzijde en de Hoofdweg Westzijde opgenomen waarop dit verkeersbesluit betrekking heeft.

De in totaal 7 bruggen over de Hoofdvaart in de Bennebroekerweg zijn vervangen. Omdat de doorsteek tussen de Bennebroekerweg en de Nieuwe Bennebroekerweg ter hoogte van het Tudorpark inmiddels gereed is, is gelijktijdig met de vervanging van de brug, de verkeerscirculatie op de brug aangepast. De bestaande twee smalle bruggen met verkeer in een richting zijn vervangen door een bredere brug die geschikt is voor verkeer in twee richtingen. Omdat bestemmingsverkeer, dat voorheen van de brug gebruikt maakte, een alternatief heeft in de vorm van eerder genoemde doorsteek, is de brug alleen toegankelijk voor landbouwverkeer. De Bennebroekerweg is een belangrijke route voor landbouwverkeer in de Haarlemmermeer. In de burg zijn voorzieningen getroffen om een camera-handhaving-systeem te kunnen plaatsen.

Naast de brug voor landbouwverkeer ligt een brug voor (brom)fietsen. Bij het vervangen van deze brug is de functie van deze brug gehandhaafd. Op de Hoofdweg Westzijde en op de Bennebroekerweg ten westen van de brug over de Hoofdvaart rijden de bromfietsers op de rijbaan. Daarom wordt de huidige geslotenverklaring voor bromfietsers op de Bennebroekerweg verwijderd.

De kruisingen aan weerszijden van de brug (de Bennebroekerweg met de Hoofdweg Oostzijde en de Bennebroekerweg met de Hoofdweg Westzijde) zijn aangepast aan de nieuwe verkeersstromen op de bruggen. Dit betreft onder meer de rijstrookindeling en de ligging van de fietspaden. Aan de zuidzijde van de kruising sluit een bouwweg aan op de Hoofdweg Oostzijde. Deze bouwweg is verwijderd en de geldende voorrangsregeling kan worden opgeheven. Om ongewenste verkeersstromen te voorkomen, wordt de bestaande toegangsregeling op de brug de Citer over de Nieuwe Bennebroekerweg in de Hoofdweg Westzijde gehandhaafd.

Door de genomen maatregelen en de vermindering van de hoeveelheid verkeer op de Bennebroekerweg en de Hoofdweg Westzijde als gevolg van de maatregelen wordt de verkeersveiligheid op de wegen die op de brug aansluiten gewaarborgd. Ook verbetert de leefbaarheid in de aanliggende (woon)wijken.

 

Maatregelen (bebording en belijning)

De volgende maatregel wordt getroffen:

1. het instellen van een geslotenverklaring voor al het verkeer met uitzondering van tractoren op de brug over de hoofdvaart in de Bennebroekerweg (plaatsen borden C1 RVV 1990 met onderbord OB55);

2. het opheffen van de bestaande verplichte rijrichtingen (uitgezonderd tractoren en uitgezonderd (brom)fietsen) op de brug over de Hoofdvaart, de Hoofdweg – Oostzijde en de Bennebroekerweg (verwijderen borden D4 en D6r RVV1990 en onderborden OB54 en ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’);

3. het opheffen van de voorrang op de aansluiting van de bouwweg aan de oostzijde van de Hoofdweg Oostzijde (verwijderen borden B6 RVV1990 en haaientanden artikel 80 RVV 1990);

4. het opheffen van de totaallastbeperking van maximaal 3,5 ton die nodig was vanwege de technische staat van de oude bruggen (verwijderen borden C21 RVV 1990);

5. het opheffen van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/u die nodig waren om deze gebruikers een alternatieve route te bieden vanwege de technische staat van de oude bruggen. (verwijderen borden C8 RVV 1990);

Hiermee is de voormalige situatie hersteld waarbij het voor landbouwverkeer niet is toegestaan om over de Nieuwe Bennebroekerweg te rijden. Dit is kenbaar gemaakt met borden C9 RVV 1990;

6. het opheffen van de geslotenverklaring voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen, met in werking zijnde motor (verwijderen borden C13 RVV 1990).

Daarnaast worden op de toeleidende wegen naar het kruispunt voorwaarschuwingsborden geplaatst om de verboden op de brug over de Hoofdvaart en de brug de Citer over de Nieuwe Bennebroekerweg aan te geven en worden borden ‘doorgaand verkeer’ geplaatst vanuit Tudorpark richting de Nieuwe Bennebroekerweg en vanuit Nassaupark richting de Maria Tesselschadelaan. Tijdens de gewenningsfase van ongeveer drie maanden worden ook gele borden geplaatst waarop staat aangegeven dat de verkeerssituatie gewijzigd is.

De aan te brengen bebording en belijning staan aangegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen met de nummers 2018–100-004 en 2018-100-004-A.

 

Motivering Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994):

Motivatie van de maatregel geschiedt uit het oogpunt van:

• artikel 2, lid 1a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het verzekeren van de veiligheid op de weg;

• artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het beschermen van weggebruikers en passagiers;

• artikel 2, lid 1c van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

• artikel 2, lid 2a van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

• artikel 2, lid 2b van de Wegenverkeerswet (Wvw) 1994, het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Door de maatregelen worden van de belangen genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 er een geschaad, namelijk het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (lid 1d). De andere belangen die door de maatregel worden gediend, wegen echter zwaarder.

Belangenafweging

Bewoners

Doordat bestemmingsverkeer geen gebruik meer kan maken van de brug, worden de belangen van de bewoners geschaad. De verbetering van de verkeersveiligheid en de leefbaarheid als gevolg van de beperking van de hoeveelheid verkeer is daarentegen in het belang van de bewoners.

Bedrijven

De maatregelen hebben geen gevolgen voor bedrijven.

(Doorgaand) gemotoriseerd verkeer

Bestemmingsverkeer en doorgaand verkeer kunnen de brug niet meer gebruiken en moeten omrijden. Hierdoor worden de belangen van deze categorie weggebruikers geschaad. De omrijdbewegingen zijn echter nihil, mede door de openstelling van verbindingsweg tussen de Nieuwe Bennebroekerweg en Tudorpark.

Vrachtverkeer

Vrachtverkeer kan geen gebruik meer maken van de brug over de Hoofdvaart ter hoogte van de Bennebroekerweg. Echter rijdt het doorgaande vrachtverkeer over de Nieuwe Bennebroekerweg. De belangen van vrachtverkeer worden licht geschaad.

Langzaam verkeer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor langzaam verkeer en bromfietsers.

Openbaar vervoer

De maatregelen hebben geen gevolgen voor openbaar vervoer.

Nood- en hulpdiensten

Hulpdiensten kunnen indien noodzakelijk gebruik maken van de brug over de Hoofdvaart waardoor de belangen van deze weggebruikers niet worden geschaad.

Parkeerders

De maatregelen hebben geen gevolgen voor parkeerders.

Algemeen belang

De maatregelen waarborgen de verkeersveiligheid en de leefbaarheid. Dit is in het algemeen belang.

Afweging

Alles afwegende zijn burgemeester en wethouders van mening dat de maatregelen in het algemeen belang zijn en in het bijzonder in het belang van de bewoners. De maatregelen verbeteren de verkeersveiligheid en de leefbaarheid voor bewoners. Deze belangen wegen zwaarder dan de hinder die het doorgaande verkeer en bestemmingsverkeer ondervindt door de maatregelen. Doorgaand verkeer en bestemmingsverkeer hebben een alternatieve route in de vorm van de nieuwe verbinding tussen de Nieuwe Bennebroekerweg en Tudorpark en de bestaande brug in het verlengde van de Maria Tesselschadelaan.

 

Voorbereiding en overleg

De vervanging van de brug maakt deel uit van de herinrichting van het gebied Hoofddorp Zuid, de ontwikkeling van de Bennebroekerweg en de woningbouw in dit gebied. Voor deze plannen zijn diverse participatietrajecten doorlopen en is conform het door de raad vastgestelde Referentiekader Zuidrand uit 2007 en het daarop volgende Raadvoorstel Verkeersmaatregelen Hoofddorp-Zuid uit 2009.

Om de rechtstreeks bij het verkeersbesluit betrokken belangen goed af te kunnen wegen verdient het de aanbeveling om, vooral in complexe en omstreden situaties, een voorbereidingsprocedure te volgen. Deze procedure wordt niet gevolgd aangezien het geen complexe, omstreden maatregel betreft en de verschillende belangen voldoende in beeld zijn.

Overleg met de Nationale Politie heeft plaatsgevonden in de Werkgroep Verkeer, waarin de door de korpschef gemachtigde medewerker verkeersadvisering, alsmede de Brandweer en Connexxion, vertegenwoordigd zijn. Op 17-04-2018 is dit besluit behandeld in de werkgroep. De leden van de werkgroep gaan akkoord met de voorgestelde maatregelen.

 

Publicatie

Het besluit wordt gepubliceerd in de Digitale Staatscourant.

 

Besluiten

In overeenstemming met de tekeningen met de nummers 2018–100-004 en 2018-100-004-A die een onderdeel zijn van dit besluit, wordt besloten tot de volgende verkeersmaatregelen:

1. de brug over de Hoofdvaart in de Bennebroekerweg in Haarlemmermeer in beide richtingen gesloten te verklaren voor al het verkeer met uitzondering van tractoren door het plaatsen van borden conform model C1 uit bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) 1990, met onderborden OB55;

2. het opheffen van de bestaande verplichte rijrichtingen (uitgezonderd tractoren en uitgezonderd (brom)fietsen) op de brug over de Hoofdvaart, de Hoofdweg – Oostzijde en de Bennebroekerweg door het verwijderen van borden conform model D4 en D6r uit bijlage I van het RVV 1990 met onderborden OB54 en ‘uitgezonderd bestemmingsverkeer’;

3. het opheffen van de voorrangsregeling op de aansluiting van de bouwweg aan de oostzijde van de Hoofdweg Oostzijde door het verwijderen van borden conform model B6 uit bijlage I van het RVV 1990 en het verwijderen van haaientanden conform artikel 80 uit het RVV 1990;

4. Het opheffen van de totaallastbeperking van maximaal 3,5 ton door het verwijderen van borden conform model C21 uit bijlage I van het RVV 1990);

5. Het opheffen van de geslotenverklaring voor motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/u door het verwijderen van borden conform model C8 uit bijlage I RVV 1990);

6. Het opheffen van de geslotenverklaring voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicapten-voertuigen, met in werking zijnde motor door het verwijderen van borden conform model C13 uit bijlage I van het RVV 1990);

7. dit besluit ter openbare kennis te brengen op 13-2-2020.

 

 

burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

namens dezen.

De gemeentesecretaris,

Voor deze,

De teammanager Vakdisciplines,

 

M. Koster

 

 

Terinzagelegging

Het besluit wordt gepubliceerd in de Staatscourant (overheid.nl). Het besluit en de tekening waarop de maatregelen staan aangegeven, liggen gedurende zes weken vanaf de publicatiedatum voor een ieder na een telefonische afspraak ter inzage op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur in het Informatiecentrum van het raadhuis, Raadhuisplein 1 in Hoofddorp.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken, binnen zes weken na publicatie van dit besluit een met redenen omkleed bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders van Haarlemmermeer, het cluster Juridische Zaken van het team Ondersteuning, Postbus 250, 2130 AG Hoofddorp. Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Gelijktijdig met of na het indienen van een bezwaarschrift kan een verzoek om een voorlopige voorziening worden gericht aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland, p/a Arrondissementsrechtbank Haarlem, sector Bestuursrecht Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als het bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Naar boven