VERKEERSBESLUIT 694-2020

Logo Utrecht

Provincie Utrecht, Woudenberg, N224, ontsluiting wijk Hoevelaar op de Stationsweg-oost.

 

Besluit van de Provincie Utrecht van 28 januari 2020, nummer 820178D1, tot vaststelling van verkeersmaatregelen ten behoeve van het ontsluiten van de nieuwe wijk Hoevelaar via een nieuw aan te leggen kruispunt met verkeerslichten op de provinciale weg N224, Stationsweg-oost.

 

Gebruikte afkortingen

RVV = Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990

BABW = Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer

Hmp. = Hectometerpaal

 

Overwegingen

De gemeente Woudenberg ontwikkelt ten oosten van de bestaande kern het plan Hoevelaar met maximaal 925 woningen. Met de gemeente Woudenberg is afgesproken dat de wijk Hoevelaar wordt ontsloten via een nieuw aan te leggen kruispunt met verkeerslichten op de provinciale weg N224. Er worden tevens enkele haltekommen voor de bus op de Randweg van Woudenberg gerealiseerd. De ontwikkeling van het gebied zal gefaseerd, organisch en op basis van de daadwerkelijke woningbehoefte plaatsvinden met als uiteindelijke planhorizon 2030/2035. In de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie 2013-2028 is aangegeven dat een adequate ontsluiting randvoorwaarde voor de ontwikkeling van Hoevelaar is. De gemeente Woudenberg heeft hiervoor onderzoek laten uitvoeren naar de kruispuntvormgeving en er zijn diverse ontsluitingsvarianten onderzocht vanaf de locatie naar de aansluitpunten op de N224. Op deze locatie kwam naar voren dat ten behoeve van de verkeersafwikkeling alleen een meerstrooksrotonde en kruispunten met verkeerslichten blijken te voldoen. Omwille van de beschikbare ruimte is gekozen voor een kruispunt met verkeerslichten.

 

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag: Dit besluit wordt genomen conform:

  • artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 15, lid 1 Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

  • artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • afdeling 3.4 van de Algemene Wet Bestuursrecht;

  • het Mandaatbesluit secretaris Provincie Utrecht.

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het BABW moet voor het nemen van verkeersmaatregelen en het aanbrengen van borden van bijlage I van het RVV 1990 en verkeerstekens op het wegdek een verkeersbesluit worden genomen. De doelstellingen van dit verkeersbesluit zijn het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en waarborgen van de bruikbaarheid van de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van verkeer. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994. Volgens de Provinciale Ruimtelijke Structuurvisie 2013-2028 is adequate ontsluiting randvoorwaarde voor de ontwikkeling van Hoevelaar. Door deze maatregel wordt op een doelmatige manier de woonwijk Hoevelaar ontsloten en de doorstroming en verkeersveiligheid op de N224 gewaarborgd.

 

Verplicht overleg politie

Zoals in artikel 24 van het BABW is voorgeschreven, is overleg gepleegd met de korpschef van de nationale politie over deze verkeersmaatregel. De gemandateerde verkeersspecialist van de politie eenheid Midden Nederland heeft positief geadviseerd over het ontsluiten van de nieuwe wijk Hoevelaar via een nieuw aan te leggen kruispunt met verkeerslichten op de provinciale weg N224, echter met de aantekening dat de maatregelen handhaafbaar zijn maar voor wat betreft de maatregelen omschreven in 1 en 2 zijn wel voorwaarden gesteld met betrekken tot een handhaving bij overschrijding van de limiet. Alhoewel van politiezijde geen grote bezwaren zijn tegen het instellen van deze 30-km zone kan er slechts mee akkoord worden gegaan onder het volgende voorbehoud c.q. voorwaarde:

  • De 30-km zone moet zelf-handhavend zijn;

    De politie zal op dit weggedeelte geen structurele snelheidscontroles uitvoeren.

Het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie (CVOM) heeft zich uitgesproken voor uitbreiding van 30-km zones, mitszodanige (infrastructurele) maatregelen zijn genomen, dat deze zones zelf-handhavend zijn. Handhaving zal daarom aan een aantal voorwaarden zijn verbonden:

  • Er dient een geloofwaardige limiet te zijn. Dit betekent onder meer dat de inrichting passend bij de limiet moet zijn (Duurzaam Veilig);

  • Overtredingspercentage is (maximaal) circa 20%. Wanneer er een hoger overtredingspercentage is, zal er geen sprake zijn van een geloofwaardige limiet. Het tijdelijk effect van de handhaving is dan niet voldoende om het naleefgedrag daadwerkelijk en structureel te verbeteren. Er zijn dan andere maatregelen nodig;

  • Er dient sprake te zijn van objectieve verkeersonveiligheid en risico’s op verkeersonveiligheid.

Afweging belangen

Ontsluiting van Hoevelaar via het onderliggende wegennet van de kern Woudenberg zou tot een hoge verkeersdruk op deze wegen leiden. Daarom is in overleg met de gemeente besloten om de wijk Hoevelaar te ontsluiten via de provinciale weg N224. De N224 ligt ter plaatse binnen de bebouwde kom en kent een maximumsnelheid van 50 km/u. Deze nieuwe aansluiting zal in de vorm van een T-kruispunt met verkeerslichten worden uitgevoerd. Het kruispunt bevat één rijstrook voor iedere rijrichting en een tweetal fiets- en voetgangersoversteken. Aan de zuidzijde van het kruispunt zal het bestaande fietspad worden omgebouwd tot parallelweg om te voorkomen dat bestemmingsverkeer voor de aangelegen erven en percelen de aanwezige opstelstroken moet kruisen. Het fietspad aan de noordzijde van de N224 zal tussen de nieuwe aansluiting Hoevelaar en de kruising met de Rumelaarseweg worden verbreed van 2,00 naar 2,50 meter. De bestaande bushaltes aan de oostzijde van de kruising met de Rumelaarseweg zullen worden verplaatst naar de westzijde van deze kruising. Hier worden volwaardige haltekommen aangelegd zodat de bussen niet meer op de rijbaan zullen halteren.

De verwachting is dat de maatregelen zullen leiden tot een veiliger verkeersafwikkeling op de provinciale weg N224. Dit dient de belangen van de weggebruikers en omwonenden. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de stakeholders; omwonenden en de gemeente Woudenberg tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig zullen worden geschaad. De maatregelen dragen tevens bij aan een betere leefbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en veiligheid van de gebruikers van de provinciale weg N224 en de nieuwe wijk Hoevelaar.

 

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Utrecht. Daarom zijn wij, Gedeputeerde Staten van Utrecht, op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

Besluit

In overeenstemming met het aangehechte en van dit verkeersbesluit deel uitmakende beeldmateriaal genaamd ‘vb.694.N224.bijlage.I.2019.pdf’, ‘vb.694.N224.bijlage.II.2019.pdf’, ‘vb.694.N224.bijlage.III.2019.pdf’, worden de volgende concrete fysieke maatregelen uitgevoerd op de provinciale weg voor verkeersmaatregelen ten behoeve van het ontsluiten van de nieuwe wijk Hoevelaar via een nieuw aan te leggen kruispunt met verkeerslichten op de provinciale weg N224:

Aanbrengen:

  • 1.

    Bord A1-30 ZB (begin zone 30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de parallelweg wordt ingesteld. Plaatsing ter hoogte van hmp. 15.380;

  • 2.

    Bord A2-30 ZB (einde zone 30 km/u) van bijlage 1 van het RVV 1990 waarmee een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur op de parallelweg wordt beëindigd. Plaatsing ter hoogte van hmp. 15.385;

Met deze maatregelen wordt op de parallelweg van het wegvak 15.380 – e.v. van de N224 een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur ingesteld.

  • 3.

    borden 2x B1 van bijlage 1 van de RVV 1990 om aan te geven dat de N224 een voorrangsweg is. Plaatsing ter hoogte van hmp. 15.460 en 15.600;

  • 4.

    borden 6x B6 van bijlage 1 van het RVV 1990, met bijbehorende stopstrepen en haaientanden op het wegdek zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 199, zodat de bestuurders voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg. Plaatsing ter hoogte van hmp. 4x 15.500 en 2x 15.400;

  • 5.

    borden 2x C2 van bijlage 1 van de RVV 1990 welke aangeven dat het een eenrichtingsweg is, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- en trekdieren of vee. Plaatsing ter hoogte van hmp. 15.520 en 15.400;

  • 6.

    borden 3x D2-ro +BB22 van bijlage 1 van de RVV 1990, een gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft. Plaatsing ter hoogte van hmp. 15.400, 15.500 en 15.580;

  • 7.

    bord 1x D5L van bijlage 1 van het RVV 1990 om het gebod tot het volgen van de verplichte rijrichting aan te duiden op de parallelweg zodat bestuurders alleen afslaan naar links. Plaatsing ter hoogte van hmp. 15.420;

  • 8.

    borden 6x G12A van bijlage 1 van de RVV 1990 tot het instellen van een fiets- en bromfietspad. Plaatsing ter hoogte van 15.480, 2x 15.500 en 15.550 en 1x met onderbord 501, plaatsing ter hoogte van hmp. 15.390;

  • 9.

    bord G12b van bijlage 1 van het RVV 1990 om aan te geven dat hier het fietspad eindigt en overgaat in een parallelweg langs de N224. Plaatsing ter hoogte van hmp. 15.400;

  • 10.

    borden 2x L3 bushalte met blokmarkering; niet stilstaan bij de geblokte markering of, indien die ontbreekt, op een afstand van minder dan 12 meter. Dit geldt niet voor het onmiddellijk laten in- en uitstappen van passagiers. Plaatsen op de Randweg, Woudenberg, ter hoogte van hmp. 15.165 en 15.200;

  • 11.

    1x linksaf strook met opstelvakken volgens artikel 78 van het RVV 1990 op de N224 gemarkeerd met een 0,15 doorgetrokken streep, verkeersheuvel en aanbrengen pijlmarkering waarmee wordt aangegeven dat bestuurders verplicht de richting moeten volgen die de pijlmarkering aangeeft en voor de nieuwe opstelstrook een stopstreep aangebracht zoals bedoeld in art 79 van het RVV 1990 om duidelijk te maken op welke plaats door bestuurders gestopt dient te worden. Plaatsing ter hoogte van tussen hmp. 15.400 – 15.500;

  • 12.

    1x rechtsaf strook met opstelvakken volgens artikel 78 van het RVV 1990 op de N224 gemarkeerd met een 0,15 doorgetrokken streep, verkeersheuvel en aanbrengen pijlmarkering waarmee wordt aangegeven dat bestuurders verplicht de richting moeten volgen die de pijlmarkering aangeeft en voor de nieuwe opstelstrook een stopstreep aangebracht zoals bedoeld in art 79 van het RVV 1990 om duidelijk te maken op welke plaats door bestuurders gestopt dient te worden. Plaatsing ter hoogte van tussen hmp. 15.500 – 15.600;

Aandachtspunt

Dit besluit laat de eventuele toepassing van de Wegenverordening provincie Utrecht 2010 onverlet.

 

 

Gedeputeerde Staten van Utrecht,

namens hen,

Cock van Dijk

Teamleider Control en benutten, domein Mobiliteit.

Bekendmaking

Het besluit wordt elektronisch gepubliceerd in de Staatscourant via www.officielebekendmakingen.nl. Tevens hebben wij dit verkeersbesluit openbaar gemaakt via het internetdomein van de provincie Utrecht: http://www.provincie-utrecht.nl. Dit verkeersbesluit ligt vanaf de publicatie in de Staatscourant tevens met bijbehorende tekening(en) gedurende zes weken ter inzage in het provinciehuis van Utrecht en is in te zien na telefonische afspraak via +31302582949.

Rechtsbescherming

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van publicatie een bezwaarschrift bij het college van Gedeputeerde Staten van Utrecht indienen:

Digitaal: gebruikt u hiervoor het formulier “Bezwaar tegen beslissing provinciaal bestuur met DigiD”. Uw DigiD geldt als ondertekening. U vindt het formulier via: www.provincie-utrecht.nl/formulierbezwaarSchriftelijk: t.a.v. de secretaris van de AWB-adviescommissie van PS en GS, postbus 80300, 3508 TH Utrecht. Het bezwaarschrift moet in ieder geval bevatten, uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, onder vermelding van het besluitnummer, de reden van bezwaar en ondertekening. Aan de behandeling van een bezwaarschrift zijn voor de indiener geen kosten verbonden. Overigens schort het indienen van een bezwaarschrift de werking van het besluit niet op. Als u niet kunt wachten op de normale behandeling van uw bezwaarschrift, hebt u de mogelijkheid om een voorlopige voorziening aan te vragen bij de rechtbank. U moet op dat moment ook al een bezwaarschrift hebben ingediend. Het verzoek om een voorlopige voorziening richt u aan de voorzieningenrechter van de Rechtbank Midden-Nederland, Sector bestuursrecht, postbus 16005, 3500 DA Utrecht.Daarbij is een griffierecht verschuldigd (zie ook: www.rechtspraak.nl/Procedures/Tarieven-griffierecht/ voor de hoogte van het griffierecht). U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u te beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven