Verkeersbesluit tot het instellen van een viertal fietspaden in de Vijfhoek, kenmerk: 38363-2020

Logo Deventer

Besluit

Het college van burgemeester en wethouders Deventer besluit tot:

• Het instellen van een verplicht fietspad middels G11 en G12 verkeersborden van bijlage 1 van RVV in combinatie met OB502 onderborden op het B.C. Koekoekspad.

• Het instellen van een verplicht fietspad middels G11 en G12 verkeersborden van bijlage 1 van RVV in combinatie met OB505 onderborden tussen de Colenbranderstraat en de Hoogeveenstraat.

• Het instellen van een verplicht fietspad middels G11 en G12 verkeersborden van bijlage 1 van RVV in combinatie met OB505 onderborden tussen de Nieuwedijk, Colenbranderstraat en richting de Van der Marcklaan.

• Het instellen van een verplicht fietspad middels G11 en G12 verkeersborden van bijlage 1 van RVV in combinatie met OB505 onderborden op de aansluiting van de Vijfhoeksweg richting de Van der Marcklaan.

De bebordingsplannen zijn weergegeven in de bijlage van dit verkeersbesluit.

 

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

 

Aanleiding verkeersbesluit

De Vijfhoek is een nieuwe woonwijk in Deventer en nog (deels) in de realisatiefase. In het Inrichtingsplan Spijkvoorderenk (vastgesteld september 2010, gewijzigd oktober 2014) zijn een aantal fietspaden in de wijk voorzien. Ten behoeve van het formaliseren van deze fietspaden is dit verkeersbesluit van toepassing.

 

Motivering en belangenafweging

De betreffende infrastructuur is in eigendom en beheer van gemeente Deventer.

Het instellen van de verplichte fietspaden is conform het Inrichtingsplan Spijkvoorderenk (vastgesteld september 2010, gewijzigd oktober 2014).

Gelet op artikel 12 van het BABW is voor het plaatsen van de verkeersborden G11 en G12 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verkeersbesluit vereist.

Conform artikel 4 van het RVV 1990 kunnen voetgangers gebruik maken van het fietspad indien een trottoir en/of voetpad ontbreken.

Het pad is bedoeld voor fietsers (en indirect voor voetgangers) en het fietspad is niet berekend op gemotoriseerde voertuigen. Door hogere snelheden van gemotoriseerd verkeer kan het pad worden aangetast. Dit gaat ten koste van de veiligheid van de fietsers en voetgangers.

Gelet op de aansluitende fietsstructuur is het gewenst om fietsverkeer in twee richtingen over het pad te laten rijden.

De fietspaden voldoen aan de gewenste breedte van minimaal 3 meter.

 

Aan het verkeersbesluit kunnen de volgende verkeersbelangen ten grondslag liggen (art. 2 WVW 1994):

-het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

Door het instellen van een fietspad wordt de fiets- en voetgangersveiligheid geborgd.

-het in standhouden van de weg

Dit belang is niet van toepassing.

-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

Dit belang is niet van toepassing.

-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden

Dit belang is niet van toepassing.

 

Wettelijk kader

- Artikel 2, eerste lid, onder a. van de Wegenverkeerswet 1994, bevat de verkeersbelangen die minimaal afgewogen dienen te worden bij een verkeerbesluit.

- In artikel 15, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994, is bepaald dat voor de plaatsing en verwijdering van bepaalde verkeerstekens, onderborden en fysieke maatregelen een verkeersbesluit is vereist.

- In artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is bepaald welk bestuursorgaan bevoegd is een verkeersbesluit te nemen.

- Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer geeft aan voor welke verkeerstekens het plaatsen en verwijderden een verkeersbesluit is vereist.

- In de Regeling tot verlening van bevoegdheden gemeente Deventer en de bijhorende lijst van bevoegdheden is vastgelegd dat de programmamanager Leefomgeving is gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten.

- Mede op grond van artikel 24 van het BABW heeft overleg plaats gevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef.

 

Publicatie

Bekendmaking van het verkeersbesluit geschiedt digitaal door publicatie in de Staatscourant van 12 februari 2020 (www.zoek.officielebekendmakingen.nl).

 

Rechtsmiddelen

Als u het niet eens bent met dit besluit, belt u ons dan eerst. Wij kunnen het besluit uitleggen en zo nodig een fout herstellen. Bent u het dan nog niet eens met dit besluit, schrijf dan een brief (bezwaarschrift) aan het college van burgemeester en wethouders, Postbus 5000, 7400 GC Deventer. Zet in uw brief:

• uw naam en adres;

• de datum waarop u de brief schrijft;

• het kenmerk van ons besluit

• waarom u het niet eens bent met ons besluit

• uw handtekening

U moet het bezwaarschrift hebben ingediend binnen zes weken na de dag van publicatie van dit besluit. U kunt ook bezwaar maken via ons formulier op www.deventer.nl/bezwaarschrift.

 

Deventer, 5 februari 2020

 

namens burgemeester en wethouders van Deventer,

 

R. van Hout

Programmamanager Leefomgeving

 

Naar boven