Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2020, 8729 | Verkeersbesluiten |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rijkswaterstaat | Staatscourant 2020, 8729 | Verkeersbesluiten |
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 om van 1 januari 2020 tot en met 31 december 2024:
Door middel van plaatsing van de verkeersborden A1 (A01-70/90 maximumsnelheid) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het snelheidsregime op de rijksweg A12 op verschillende locaties tussen knooppunt Velperbroek en de aansluiting Duiven (28) tijdelijk te verlagen naar 90 km/u op de hoofdrijbaan en de parallelrijbaan en 70 km/uur op de toerit Westervoort (27).
Door middel van plaatsing van de verkeersborden F3 (verbod voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een algeheel inhaalverbod (24hr) in te stellen voor vrachtauto’s op de rijksweg A12 tussen knooppunt Velperbroek en de aansluiting Duiven.
Door middel van plaatsing van de verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderborden “uitgezonderd werkverkeer”, inrijverboden in te stellen op de rijksweg A12 tussen knooppunt Velperbroek en de aansluiting Duiven.
OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT
De rijksweg A12 tussen knooppunt Velperbroek en de aansluiting Duiven is in beheer bij het Rijk (Rijkswaterstaat Oost-Nederland) en gelegen in de gemeenten Westervoort, Duiven en Arnhem.
De rijksweg A12 is een drukke transportas en vormt een belangrijke verbinding tussen de economische gebieden binnen en buiten Nederland. Een goede doorstroming is daarom van groot belang.
Rijkswaterstaat gaat de stalen IJsselbruggen tussen knooppunt Velperbroek en de aansluiting Westervoort in de rijksweg A12 renoveren (project Renoveren IJsselbruggen).
Het project Renoveren IJsselbruggen begint in het eerste kwartaal 2020 en is naar verwachting gereed in 2024.
De werkzaamheden bestaan uit 2 delen:
Deel 1 betreft de voorbereidende werkzaamheden, welke starten in het eerste kwartaal van 2020.
Deel 2 betreft de fysieke versterkingswerkzaamheden, welke starten in 2022 (onder voorbehoud).
Om gedurende de werkzaamheden de veiligheid en bereikbaarheid voor weggebruikers en wegwerkers te garanderen worden (in 2 fases) diverse maatregelen getroffen. Voor deze maatregelen is een (tijdelijk) verkeersbesluit vereist.
De zaak is geregistreerd onder zaaknummer: RWSZ2020-00001695.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en verkeersborden, zoals benoemd in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), voor zover daardoor een verbod of gebod wordt ingesteld of gewijzigd.
Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de WVW 1994 ben ik bevoegd dit besluit te nemen.
De IJsselbruggen in de rijksweg A12 worden tot het einde van de renovatie om en om ontzien van verkeer. Om de werkzaamheden te verrichten moeten de bruggen worden ontlast van verkeer. Daarnaast is het voor de (las)werkzaamheden aan de onderzijde van de stalen bruggen noodzakelijk dat deze trillingvrij worden uitgevoerd. Om dit te bereiken wordt een 3/2+2 verkeerssysteem ingericht zodat de stalen bruggen om en om uit het verkeer gehaald kunnen worden.
Door het inrichten van een 3/2+2 systeem worden rijstroken verlegd en versmald. Richting Utrecht zullen er drie in plaats van vier rijstroken beschikbaar zijn. De meest linker rijstrook komt te vervallen na afrit Duiven.
De vier rijstroken op de rijksweg A12 richting Duitsland blijven tijdens de werkzaamheden beschikbaar. Wel worden de rijkstroken versmald en verlegd (hoofdrijbaan en parallelbaan).
Daarnaast is het noodzakelijk op diverse plaatsen tijdelijk snelheidsbeperkingen en (in)rijverboden in te stellen, zodat de weggebruiker met gepaste snelheid veilig door het versmalde verkeerssysteem rijdt.
De volgende verkeersmaatregelen worden getroffen om het 3/2+2 systeem te kunnen plaatsen:
Door middel van plaatsing van de verkeersborden A1 (A01-90 en 70 maximumsnelheid) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zullen er tijdelijk diverse snelheidsbeperkingen (90 en 70 km/u) worden ingesteld.
Door middel van plaatsing van de verkeersborden F3 (verbod voor vrachtauto’s om motorvoertuigen in te halen) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, zal er een inhaalverbod (24hr) worden ingesteld voor vrachtauto’s.
Door middel van plaatsing van de verkeersborden C1 (gesloten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee) van bijlage 1 van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990, met onderborden “uitgezonderd werkverkeer”, zullen inrijverboden worden ingesteld.
Het tijdelijk instellen van snelheidsbeperkingen op de rijksweg A12 tussen knooppunt Velperbroek en de aansluiting Duiven (in beide richtingen) is noodzakelijk, omdat een hogere snelheid een te groot risico veroorzaakt voor de weggebruiker en de wegwerker.
Het algeheel inhaalverbod voor vrachtauto’s tussen Velperbroek en Duiven (links en rechts) is noodzakelijk, omdat ter hoogte van de wegversmallingen een verhoogd risico op aanrijdingen en belemmering van de doorstroming ontstaat.
Het tijdelijk instellen van inrijverboden (“uitgezonderd werkverkeer”) is noodzakelijk, zodat wegwerkers in het werkvak veilig kunnen werken.
De genoemde maatregelen zijn noodzakelijk vanuit het oogpunt van:
De belangen van Rijkswaterstaat, te weten het beschermen van het waterstaatswerk en het verzekeren van het doelmatig en veilig gebruik van dat werk, zijn voldoende gewaarborgd.
De belangen van derden worden met het instellen van de snelheidsbeperkingen, het inhaalverbod en de inrijverboden, voor zover bekend, niet geschaad.
Als door onvoorziene omstandigheden een wijziging/verlenging van de werkzaamheden ontstaat, zal een beoordeling worden gemaakt of voor deze wijziging/verlenging een nieuw besluit dient te worden genomen.
De rijksweg A12 tussen knooppunt Velperbroek en de aansluiting Duiven is in beheer bij het Rijk (Rijkswaterstaat Oost-Nederland) en gelegen in de gemeenten Arnhem, Westervoort en Duiven.
Door mij is geen voorbereidingsprocedure op grond van de Algemene wet bestuursrecht gevolgd. Reden hiervan is, dat ik ervan uit ga dat belanghebbenden door het nemen van dit besluit niet in hun rechten worden aangetast.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Korpschef, namens deze de verkeersadviseurs van de Politie in Oost-Nederland.
Voor meer informatie over dit besluit kunt u contact opnemen met Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Afdeling vergunningverlening in Arnhem. De afdeling vergunningverlening, bereikbaar onder telefoonnummer 06 159 528 31, kan uw vragen beantwoorden en het besluit met u doornemen.
Om te bepalen of u meer informatie wilt, kunnen de volgende vragen en aandachtspunten u helpen:
Ook wanneer u andere vragen heeft over het besluit of de procedure kunt u contact opnemen.
Bent u het niet eens met dit besluit?
Dan kunt u op grond van de Algemene wet bestuursrecht bezwaar maken. U dient hiervoor wel belanghebbende bij het besluit te zijn. De volgende vragen en aandachtspunten kunnen u helpen bij het maken van bezwaar:
1. Wat zijn de redenen dat u het met het besluit niet eens bent?
2. Welk doel wilt u met uw bezwaar tegen het besluit bereiken? Wat verwacht u van Rijkswaterstaat?
3. Is het u voldoende duidelijk wat een bezwaarprocedure inhoudt en weet u of u met een bezwaar uw doel kunt bereiken? Kunt u uw doel op een andere , wellicht eenvoudigere wijze bereiken?
Wanneer u vragen heeft of wanneer u zich afvraagt of het indienen van een bezwaarschrift voor u de geschikte aanpak is, kunt u ook hiervoor contact opnemen met de afdeling vergunningverlening van Rijkswaterstaat Oost-Nederland. De afdeling vergunningverlening kan met u overleggen over de te volgen procedure en u informeren over andere mogelijkheden die Rijkswaterstaat u eventueel biedt om tot een oplossing te komen.
Om bezwaar te maken dient u, binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt, een bezwaarschrift indienen. U kunt uw bezwaarschrift sturen naar de minister van Infrastructuur en Waterstaat, t.a.v. de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Oost-Nederland, Afdeling Werkenpakket, Postbus 2232, 3500 GE UTRECHT.
In het bezwaarschrift dient in ieder geval het volgende te staan:
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen. Dit doet u door de Voorzieningenrechter van de rechtbank in het gebied waar u woont te vragen een voorlopige voorziening te treffen. Indien u niet zelf, maar namens een bedrijf of organisatie een verzoekschrift indient dan kunt u het verzoekschrift sturen naar de rechtbank in het gebied waar het bedrijf of de oranisatie is ingeschreven. De rechtbank zal een griffierecht in rekening brengen.
Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van de beschikking waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.
Indienining kan ook via de site http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor dient u wel te beschikking over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op genoemde site voor de precieze voorwaarden.
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-8729.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.