N 302; verkeersbesluit (brom-)fietspad ‘De Beek’ in de gemeente Ermelo en intrekken van verkeersbesluit voor het opheffen van bushaltes in Apeldoorn.

Logo Gelderland

VERKEERSBESLUIT ZAAKNUMMER 2019-009697, D.D. 5 februari 2020

 

Gedeputeerde Staten van Gelderland nemen een verkeersbesluit voor het aanwijzen van een onverharde weg als verplicht (brom)fietspad. Het betreft een verbinding tussen de provinciale weg N302/Flevoweg en de parallel gelegen De Beek in de gemeente Ermelo en trekken een eerder genomen verkeersbesluit in voor het opheffen van twee bushaltes in Uddel in de gemeente Apeldoorn.

 

Aanleiding

Langs de provinciale weg N302 tussen de Paleisweg en De Beek, richting Uddelermeerweg, ligt een parallelweg ook genaamd De Beek. Deze parallelweg is een grotendeels onverharde weg en ontsluit verschillende percelen, woonadressen en het Nationaal Hippisch Centrum KNHS. Op dit wegvak heeft de N302 ongeveer ter hoogte van km. 121,85 een onverharde verbinding met de parallelweg De Beek.

 

In de wegennetvisie van de provincie Gelderland is de N302 opgenomen als gebiedsontsluitings-weg met een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. Met deze functie kan verkeer vlot en veilig doorstromen van erftoegangswegen naar hogere orde stroomwegen en vice versa. Belangrijk is dat de inrichting van deze wegen aansluit bij de verkeersfunctie. Voor de N302 betekent dat onder meer een inrichting waarbij onnodige zijwegen worden voorkomen, de uitwisseling van verkeer op kruisingen bij voorkeur rotondes plaatsvindt en dat (brom)fietsers op vrijliggende fietspaden rijden.

 

Gelet op de functie van de N302 is het ongewenst om de onverharde verbinding nabij km.121,85 met de parallel gelegen De Beek in de huidige vorm te handhaven. De verbinding wordt gebruikt door (brom)fietsers en door gemotoriseerd verkeer. Met name deze laatste categorie veroorzaakt potentieel verkeersonveilige situaties. Gemotoriseerd verkeer dat op de N302 rijdt en wil afslaan moet flink snelheid minderen op een plek waar de snelheid van hetzelfde gemotoriseerd verkeer hoog ligt. Achteropkomend verkeer is niet altijd bedacht op mogelijk afslaand verkeer, mede omdat de zijweg weinig opvallend en niet herkenbaar is. Dit is aanleiding om de onverharde verbinding tussen N302 en parallelweg De Beek, gelegen tussen Paleisweg en De Beek (richting Uddelermeerweg), aan te wijzen en in te richten als verplicht (brom)fietspad. Daarmee wordt het voor gemotoriseerd verkeer niet meer mogelijk via deze weg van en naar de N302 te rijden.

 

In een eerder genomen verkeersbesluit is vastgesteld de bushaltes “Bos en Heide” op te heffen. Deze haltes liggen aan weerszijden van de hoofdrijbaan langs de N302 nabij het kruispunt met de Lageveldseweg te Uddel. Recentelijk is besloten om deze bushaltes te handhaven.

 

Als wegbeheerder van de N302 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen op deze locaties een verkeersbesluit te nemen.

Als wegbeheerder van de N302 is de provincie Gelderland verplicht om voor de beoogde verkeersmaatregelen een verkeersbesluit te nemen.

 

Juridisch Kader

Wettelijke grondslag:

Dit besluit wordt genomen conform:

• artikel 2, lid 1, onder a Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 15, lid 1 en 2 Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 18, lid 1, onder b Wegenverkeerswet 1994;

• artikel 12 en 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

• het Algemeen Reglement Mandaat Provincie Gelderland.

 

Procedure totstandkoming

Tijdens de procedure heeft overleg plaatsgevonden met de gemeenten Ermelo en Apeldoorn, en de korpschef van de Politie Oost-Nederland, district Noord en Oost Gelderland. In de zomer van 2019 is er een bijeenkomst geweest met de KNHS en omwonenden.

 

Zienswijzen

Op het ontwerp-verkeersbesluit dat van 29 augustus tot en met 10 oktober 2019 ter visie heeft gelegen zijn geen zienswijzen ingediend. Dit heeft dan ook niet geleid tot het wijzigen van het besluit.

 

Beleidskader

In de omgevingsvisie is opgenomen dat personen zich vlot en veilig kunnen bewegen. Hierbij wordt bij knelpunten op het gebied van wegen gekeken naar het voorkomen en benutten alvorens er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd. Dit sluit aan op de Gelderse ladder voor duurzaam ruimtegebruik. De provincie is daarbij verantwoordelijk voor het op peil houden van en verbeteren van de kwaliteit van de bestaande wegen, waterwegen en fietspaden in provinciaal beheer. Om veilig te kunnen bewegen over de weg wordt dit volgens de Duurzaam Veilig-gedachte nader uitgewerkt. De essentie van het Duurzaam Veilig beleid is het voorkomen van verkeersonveiligheid. Volgens de Duurzaam Veilig-gedachte wordt een weg afgestemd en zichtbaar ingericht op het dagelijkse en gewenste gebruik van de weg, waarbij deze zorgvuldig wordt ingepast in de omgeving.

Grondbeginselen voor een Duurzaam Veilig wegennet zijn:

- het voorkomen van onbedoeld gebruik van de weg;

- het voorkomen van grote snelheids-, massa- en richtingverschillen;

- het voorkomen van onzeker gedrag bij de gebruikers van de weg.

Hiervoor dient het wegbeeld eenduidig en uniform te zijn. Dit kan slechts bereikt worden door te streven naar een beperkt aantal functies. Bij het toekennen van functies aan wegen wordt (conform het landelijk beleid) een driedeling onderkend, namelijk stromen (stroomweg), ontsluiten (gebiedsontsluitingsweg) en toegang bieden (erftoegangsweg).

 

De N302 heeft de functie van gebiedsontsluitingsweg. Een gebiedsontsluitingsweg voorziet in zowel het doorstromen als het uitwisselen van verkeer, maar dit wordt naar plaats gescheiden. Op de wegvakken staat doorstroming van het verkeer centraal, uitwisseling van verkeer vindt plaats op de kruispunten.

 

Belangenafweging

Bij de totstandkoming van dit besluit zijn belangen afgewogen. De verbinding tussen N302 en parallelweg De Beek wordt hoofdzakelijk gebruikt door gemotoriseerd verkeer van aanwonenden (en hun bezoek) van de parallelweg De Beek. Het gaat hierbij om maximaal 15 woonadressen. Voor gemotoriseerd verkeer blijven alle (woon)adressen goed bereikbaar. De parallelweg De Beek is goed bereikbaar vanuit noordelijke richting via de rotonde N302 en aansluitende weg De Beek (richting Uddelermeerweg) en vanuit zuidelijke richting vanaf de Paleisweg. Het verkeer van de aanliggende (woon)adressen is beperkt in omvang en kan gemakkelijk via de parallelweg worden afgewikkeld naar de Paleisweg, De Beek en vandaar naar de N302. De KNHS is nu al het best bereikbaar via De Beek (richting Uddelermeerweg) en van daar uit over de parallelweg De Beek. De KNHS is op de N302 ook via deze route bewegwijzerd. Het meeste verkeer van/naar de KNHS rijdt nu al via deze route.

Voor (brom)fietsverkeer wijzigt de situatie niet. Met het aanwijzen van de onverharde weg tot (brom)fietspad blijft het voor (brom)fietsverkeer mogelijk van/naar het fietspad langs de N302 te rijden.

Dat over de parallelweg minder hard gereden mag en kan worden dan op de N302 en dat deze weg onverhard is, is in deze belangenafweging als volgt meegenomen. De kwaliteit van de onverharde parallelweg is zodanig goed dat deze goed te bereiden is onder vergelijkbare omstandigheden als de N302. Er mag en kan weliswaar minder hard gereden worden op de onverharde parallelweg, maar dat is over relatief geringe afstand en beperkt deel van de totale reisafstand, zeker als de herkomst/bestemming verder weg ligt.

 

De bereikbaarheid van (woon)adressen aan De Beek, parallel aan de N302, blijft goed en wordt door het voorgenomen besluit niet onevenredig aangetast.

 

In een eerder genomen verkeersbesluit is opgenomen de bushaltes “Bos en Heide” op te heffen. Deze haltes liggen aan weerszijden van de hoofdrijbaan langs de N302 nabij het kruispunt met de Lageveldseweg te Uddel:

- aan de oostzijde van de weg, ter hoogte van kilometer 123,70L;

- aan de westzijde van de weg, ter hoogte van kilometer 123,85R.

 

Er is besloten om deze bushaltes te handhaven en het eerder genomen verkeersbesluit met betrekking tot de bushaltes in te trekken.

 

Besluit

Gedeputeerde Staten van Gelderland besluiten ten aanzien van de aansluitende onverharde weg De Beek op de provinciale weg N302 in de gemeente Ermelo het volgende:

 

Wegvak N302, ter hoogte van kilometer 121,85:

I. door het plaatsen van borden model G12a van het RVV 1990 en onderbord OB502, westzijde op de parallelweg De Beek schuin tegenover adres De Beek 135b en 135c, om aan te duiden dat de onverharde weg een verplicht (brom)fietspad is;

II. door het plaatsen van borden model G12b van het RVV1990, westzijde op de parallelweg De Beek schuin tegenover adres De Beek 135b en 135c, aan te duiden dat het (brom-)fietspad wordt verlaten;

III. door het aanbrengen haaientanden, zoals bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 voor de aansluiting van het (brom)fietspad parallel aan de N302, (brom-)fietsers komende van de onverharde parallelweg De Beek te verplichten voorrang te verlenen aan (brom)fietsers op het (brom)fietspad van de N302.

 

Wegvak N302 ( Meervelderweg ) nabij Lageveldseweg

 

IV. door het handhaven van de borden model L3 van het RVV 1990 langs de N302 bij kilometer 123,70L en 123,85R, het eerdere besluit om de bushaltes “Bos en Heide” op te heffen, in te trekken;

 

Het besluit treedt in werking op het moment dat de aanpassingen zijn gerealiseerd.

 

Ter inzage

Een link naar de tekst van het verkeersbesluit is te vinden op de website van de provincie Gelderland www.gelderland.nl/bekendmakingen

De tekst van het verkeersbesluit is ook te vinden op de website van de rijksoverheid (zoek.officielebekendmakingen.nl->Zoek in). U kunt zaaknummer 2019-009697 dan als zoekopdracht ingeven.

Tevens ligt een kopie van het verkeersbesluit van 13 februari tot en met 26 maart 2020 ter inzage in het gemeentehuis van de gemeente Ermelo, Raadhuisplein 2 te Ermelo en het stadhuis van de gemeente Apeldoorn, Marktplein 1 te Apeldoorn.

 

Instellen beroep

Een belanghebbende die tijdig zijn zienswijze bij de Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, alsmede een belanghebbende aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten dat hij niet overeenkomstig 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht zijn zienswijze bij Gedeputeerde Staten naar voren heeft gebracht, kan gedurende de bovengenoemde termijn van zes weken na de dag waarop het besluit kenbaar is gemaakt hiertegen beroep instellen bij de Rechtbank Gelderland (Postbus 9090 6800 EM Arnhem) inzake de besluitpunten I t/m IV van het verkeersbesluit.

 

Diegene die een beroepschrift heeft ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank (Postbus 9030, 6800 EM Arnhem) een verzoek indienen om een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van het beroepschrift en voor het behandelen van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt griffierecht geheven. Over de hoogte en de wijze van betaling van het griffierecht kunt u informatie verkrijgen bij de rechtbank Gelderland, tel. (026) 3592000 of op www.rechtspraak.

 

Namens Gedeputeerde Staten van Gelderland,

 

Ina Joosten

Teammanager Asset Gebruik Wegen

Naar boven