Verkeersbesluit instellen éénrichtingsverkeer gedeelte Kouwenaarsweg in Vaassen

Logo Epe

Burgemeester en wethouders van Epe

Overwegingen ten aanzien van het besluit

gelet op:

- artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) waarin is verwoord dat het college van burgemeester en wethouders het bevoegd gezag is voor het nemen van een verkeersbesluit en dat deze bevoegdheid op 30 maart 2010 is gemandateerd aan de Afdelingsmanager Ruimte;

- artikel 12 onder a van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge het plaatsen van het verkeersbord C2 (éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), C3 (éénrichtingsweg), het onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ (beter bekend onder model OB52), het onderbord ‘fietsers in tweerichtingen’ (bekend onder model OB502) en het onderbord ‘fietsers tegenliggers’ (bekend onder model OB503) behorende bij het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

- artikel 21 BABW dat de motivering van het verkeersbesluit vermeldt welke doelstelling(en) met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de wet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit.

- artikel 24 onder a van het BABW dat overeenkomstig dit artikel overleg is gevoerd met de gemandateerde van de Politie, eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland

- het feit dat de Kouwenaarsweg binnen en buiten de bebouwde kom van Vaassen is gelegen en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Epe.

overwegende dat:

- De Kouwenaarsweg gelegen is aan de zuidzijde van Vaassen en deels binnen de bebouwde kom ligt en deels daarbuiten;

- Deze weg gelegen is tussen het zuidelijke deel van de kern Vaassen en de Apeldoornseweg, die weer de verbinding vormt richting de stedelijke kern Apeldoorn;

- Door deze ligging de weg gebruikt wordt als uitvalsroute van dit deel van Vaassen in zuidelijke richting naar Apeldoorn en vice versa;

- Op het zuidelijke deel (tussen de Waterstraat en het tankstation) de weg nog een breedte heeft van circa 4 meter, maar verder in noordelijke richting het profiel steeds smaller wordt, met op het smalste deel een profielbreedte van de rijbaan van circa 3 meter.

- Dit onvoldoende is om het verkeer in twee richtingen op een veilige manier af te wikkelen;

- Uit een verkeerstelling uitgevoerd in mei 2019 blijkt dat er gemiddeld op een werkdag circa 850 motorvoertuigen rijden (hiervan rijden er 450 richting de Waterstraat en 400 richting de Lijsterstraat).

- er vooral in de middag sprake is van een duidelijke piek in de verkeersbelasting in de richting van Vaassen.

- De aantallen voertuigen op de piekmomenten wijzen op veelvuldig gebruik van deze weg door sluipverkeer, waarschijnlijk woon-werkverkeer tussen Vaassen en Apeldoorn.

- Naast de onveilige afwikkeling van verkeer (vanwege het zeer smalle wegprofiel) de hoeveelheid verkeer tot problemen leidt in de vorm van overlast voor aanwonenden (leefbaarheid) en bermschade (aanvullend onderhoud);

- Aan de zuidzijde van de Kouwenaarsweg een (onbemand) tankstation en een autogarage zijn gelegen;

- Op dit deel van de Kouwenaarsweg het profiel nog een behoorlijke breedte heeft en er nog sprake is van (berijdbare) bermen;

- De Kouwenaarsweg beleidsmatig en verkeerskundig alleen een functie vervult voor de ontsluiting van de aangrenzende percelen;

- Daarom het huidige gebruik ongewenst is, mede ook vanwege het smalle wegprofiel;

- Er daarom voorgesteld wordt eenrichtingsverkeer in te stellen op de Kouwenaarsweg vanaf de Lijsterstraat in zuidelijke richting tot aan de inrit naar het tankstation, uitgezonderd fietsers;

- dit er toe leidt dat de hoeveelheid verkeer op de Kouwenaarsweg ongeveer halveert;

- Het instellen van een verplichte rijrichting er bovendien toe leidt dat er geen gemotoriseerd verkeer in twee richtingen meer mogelijk is, waardoor het aantal passeermanoeuvres op het smalle deel beperkt is en (het gevoel van) de veiligheid daardoor toeneemt;

- Hierdoor er ook minder door de berm gereden wordt en de bermschade zal afnemen;

- Door het instellen van éénrichtingsverkeer in zuidelijke richting het tankstation en de garage bereikbaar blijven vanuit de bebouwde kom van Vaassen in zuidelijke richting;

- Verder voorgesteld wordt het éénrichtingsverkeer in te stellen vanaf de Lijsterstraat tot aan huisnummer 82, zodat de garage/tankstation vanaf de Apeldoornseweg/Waterstraat (vanuit zuidelijke richting) in tweerichtingen bereikbaar blijft;

- Het instellen van deze rijrichting er tevens toe leidt dat het afslaan op de Apeldoornseweg vanuit Apeldoorn naar de Waterstraat ook minder zal voorkomen.

- Verkeer dat hier afslaat zich moet opstellen op de rijbaan (er is geen linksafvak aanwezig) als het niet direct af kan slaan, terwijl de maximum toegestane snelheid 80 km/uur bedraagt.

- Dit soort manoeuvres aanleiding kan zijn tot verkeersonveiligheid (kop-staart aanrijdingen);

- Daarnaast het aantal verkeersbewegingen naar de Apeldoornseweg zal toenemen.

- Dit een verwachte toename is door het verkeer dat nu het tankstation bezoekt en in de nieuwe situatie niet meer door kan rijden naar Vaassen, maar terug moet keren naar de Apeldoornseweg.

- Bij de VRI-beheerder nagevraagd is of er (negatieve) effecten zijn op de verkeersafwikkeling op de vri-kruising Laan van Fasna-Apeldoornseweg-Tuindorpweg;

- Uit analyse blijkt dat de verkeerslichten de verwachte beperkte toename van het verkeer binnen de gestelde richtlijnen kan verwerken.

BESLUIT

  • 1.

    Het instellen van éénrichtingsverkeer op een gedeelte van de Kouwenaarsweg vanaf de Lijsterstraat in de richting van de Waterstraat (tot aan huisnummer 82) door middel van de plaatsing van de verkeersborden C2 (éénrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee), C3 (éénrichtingsweg), het onderbord ‘uitgezonderd fietsers’ (bekend onder model OB52), het onderbord ‘na 175m’ (bekend onder model OB401-175) en het onderbord ‘fietsers tegenliggers’ (bekend onder model OB503)  van bijlage 1 van het RVV 1990 (conform bijgevoegde situatietekening);

  • 2.

    een afschrift van dit besluit te zenden aan:

a) Veiligheidsregio Noord- en Oost-Gelderland, Postbus 234, 7300 AE Apeldoorn

b) Ambulancezorg Noord- en Oost Gelderland, Postbus 32, 8080 AA Elburg

c) RAV IJsselvecht, Zwarteweg 4, 8181 PD Heerde

d) Ruimte / team Beheer.

Epe, 5 februari 2020

Burgemeester en wethouders van Epe

Namens deze,

M.E. Tiemens

de afdelingsmanager Ruimte

Bezwaar- of beroepsclausule

Uw beroepschrift kunt u binnen zes weken na ter-inzagelegging van het besluit indienen bij de rechtbank Gelderland, Afdeling Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem. Het besluit wordt één dag na publicatie ter inzage gelegd. U kunt alleen een beroepschrift indienen als u een zienswijze heeft ingediend tegen het ontwerpbesluit, tenzij u redelijkerwijs niet kan worden verweten geen zienswijze te hebben ingediend. In het beroepschrift moeten naam en adres, dagtekening, kenmerk of omschrijving van het besluit en de gronden van het beroep staan vermeld. Voor het indienen van een beroepschrift moet u griffierechten betalen.

Naar boven