Verkeerstekens bij nieuwe verkeerssituatie Heerbaan gedeelte tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat.

Logo Breda

 

Z2019-006853 d.d. 7 februari 2020.

 

Burgemeester en wethouders van Breda

 

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

 

Het Algemeen Mandaatbesluit Breda 2019, vastgesteld door burgemeester en wethouders op 15 januari 2019, van kracht geworden op 24 januari 2019, inzake de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten.

 

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit genomen worden voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Uit het oogpunt van:

• Het verzekeren van de veiligheid op de wegen

• Het beschermen van de weggebruikers en passagiers

• Het in standhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan

• Het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer

• Het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

 

Is het gewenst om

De nieuwe verkeerssituatie op de Heerbaan, het gedeelte tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat, na reconstructie vast te leggen. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekening ‘Heerbaan rotonde en snelfietspad’ met tekeningnummer 311031.

 

Motivering

 

De Heerbaan, het gedeelte tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat, wordt gereconstrueerd waardoor een nieuwe verkeerssituatie ontstaat. Met dit verkeersbesluit wordt de nieuwe verkeerssituatie met de nieuwe verkeerstekens vastgelegd. Aanleiding van de reconstructie is de realisatie van een snelfietsroute tussen het centrum van Tilburg en het centrum van Breda. De gemeente werkt hierin samen met de gemeenten Oosterhout, Gilze-Rijen, Tilburg en de Provincie Noord-Brabant. Door de aanleg van het fietspad wordt de mobiliteit verbeterd.

 

Door de rijbaan van de Heerbaan te versmallen komt er ruimte voor een tweerichtingenfietspad. Daarom wordt de weg gereconstrueerd. Het fietspad aan de oostzijde wordt omgevormd naar een breder tweerichtingenfietspad. Op het kruispunt Heusdenhoutsestraat-Heerbaan zal het verkeer afgewikkeld worden met een rotonde. Op deze manier kan het fietsverkeer veilig afgewikkeld worden. Bij de rotonde komt conform landelijke richtlijnen (CROW) op alle takken een voetgangersoversteekplaats te liggen. De bushaltes worden verschoven zodat deze dichterbij het winkelcentrum komen te liggen. De bushaltes nabij de Bergschot blijven op dezelfde locatie. De voetgangersoversteekplaatsen ter hoogte van de Kapelstraat worden verwijderd.

 

In onderstaande tekst worden alle verkeerstekens van zuid naar noord beschreven. Enkel de verkeerstekens die verkeersbesluitplichtig zijn, zijn opgenomen in de tekst. Een en ander zoals opgenomen op de bij dit verkeersbesluit behorende tekening ‘Heerbaan rotonde en snelfietspad’ met tekeningnummer 311031.

 

Heerbaan-Mouterijstraat

Op de Mouterijstraat is het begin en einde van de 30 km zone, deze borden zijn reeds aanwezig. Het fietspad is hier aan beide zijde van de weg eenrichtings fietspad. Hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Aan de oostzijde wordt onder het bord het onderbord OB501l, pijl, aangebracht. Op de doorsteek van fietspad naar rijbaan worden haaientanden aangebracht. Fietsers op de doorsteek moeten voorrang verlenen. Op middengeleider wordt een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst.

 

R otonde Heusdenhoutsestraat-Heerbaan -Bisschopshoeve .

Op de zuid aansluiting van de rotonde komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Op de oostelijke rijbaan worden haaientanden aangebracht voor de voetgangersoversteekplaats. Hier wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, geplaatst. Op de grens met de rotonde worden tevens haaientanden op het wegdek aangebracht. Op het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de westelijke rijbaan worden de haaientanden voor het fietspad aangebracht. Op de middengeleider wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op het fietspad richting de Bisschopshoeve komen de borden G11 en G12, verplicht fietspad/einde verplicht fietspad.

 

Op de oostelijke aansluiting met de Bisschopshoeve komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Aan beide zijden van de voetgangersoversteekplaats worden haaientanden op het wegdek aangebracht. Het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, wordt op de Bisschopshoeve aan beide zijden van de weg geplaatst. Op de grens met de rotonde en met de Bisschopshoeve worden tevens haaientanden op het wegdek aangebracht. De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30km zone blijven staan. Op de middengeleider wordt aan beide zijde een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de aansluiting met de Bisschopshoeve worden op het wegdek haaientanden aangebracht.

 

Op de westelijke aansluiting met de Heusdenhoutsestraat komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Aan beide zijden van de voetgangersoversteekplaats worden haaientanden op het wegdek aangebracht. Het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, wordt op de Heusdenhoutsestraat geplaatst. De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30km zone blijven staan. Op de middengeleider wordt aan beide zijde een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de grens met de rotonde en de Heusdenhoutstraat worden tevens haaientanden op het wegdek aangebracht. De aansluiting met rijrichting richting de Heusdenhoutsestraat wordt ingericht als fietsstraat. Hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst met het onderbord OB54, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s, geplaatst.

 

Op de noordelijke aansluiting van de rotonde komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Aan beide zijden van de voetgangersoversteekplaats worden haaientanden op het wegdek aangebracht. Op de westelijke rijbaan wordt hierbij het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, geplaatst. Op het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de middengeleider op de hoofdrijbaan en op het fietspad wordt een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op het fietspad worden haaientanden op het wegdek aangebracht voor de rotonde. Op de aansluiting de Heerbaan worden op het wegdek haaientanden aangebracht voor de aansluiting met de rotonde.

 

Midden op de rotonde wordt viermaal het bord D1, rotonde; verplichte rijrichting, geplaatst.

 

Bushaltes ter hoogte van de Bisschopshoeve.

Ter hoogte van de Bisschopshoeve komt aan beide zijden van de weg een bushalte. Hierbij wordt het bord L3b, bushalte, geplaatst. Over de lengte van de bushalte wordt een zwart-witte blokmarkering aangebracht. Langs deze blokmarkering mag niet geparkeerd worden. Het tweerichtings fietspad aan de oostzijde van de weg heeft een aansluiting op de Bisschopshoeve. Op de aansluiting worden aan het begin en einde haaientanden op het wegdek aangebracht. Bij de aansluiting op de Bisschopshoeve worden de borden G11 en G12, verplicht fietspad/einde verplicht fietspad, geplaatst.

 

Heerbaan-Kapelstraat

De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30 km zone op de Kapelstraat worden gehandhaafd. Op het fietspad wordt aan beide zijden van de weg het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de middengeleider wordt een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst.

 

Heerbaan-Kapelakker

De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30 km zone op de Kapelakker worden gehandhaafd. Op het fietspad wordt aan beide zijden van de weg het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Aan de zijde van het tweerichtingsfietspad wordt onder het bord G11 het onderbord OB502, twee pijlen, geplaatst. Op de middengeleider wordt tweemaal een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op de doorsteek naar het tweerichtingsfietspad worden haaientanden aangebracht. Fietsers op de doorsteek moeten voorrang verlenen. De bestaande zebramarkeringen worden verwijderd.

 

Heerbaan-Waltersveld-Bergschot

De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30 km zone op de Waltersveld en de Bergschot worden gehandhaafd. Op het fietspad aan de oostzijde van de weg wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Dit bord komt ook op het tweerichtingsfietspad aan de westzijde van de weg aan de zuidelijke kant van het kruispunt. Aan de noordelijke zijde komt het bord G12a, verplicht fiets/bromfietspad. Brommers moeten vanaf hier op het bromfietspad en niet op de rijbaan. Op de middengeleiders wordt driemaal een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst.

Aan beide zijden van het kruispunt komt een bushalte aan één zijde van de weg. Dit is dezelfde locatie als in de huidige situatie. Hierbij wordt het bord L3b, bushalte, geplaatst. Over de lengte van de bushalte wordt een zwart-witte blokmarkering aangebracht. Langs deze blokmarkering mag niet geparkeerd worden.

 

Heerbaan- Aansluiting Heerbaan huisnummer 252 t/m 242.

Op het tweerichtings fietspad wordt aan beide zijde van de aansluiting Heerbaan 252-242 het bord G12a, verplicht fiets/bromfietspad, geplaatst. Aan de ander zijde van de weg wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Hier is een doorstek naar de rijbaan, brommers moeten hier de rijbaan op.

 

Heerbaan -Tilburgseweg aansluiting fietspad

Op het fietspad wordt het bord G12a, verplicht fiets/bromfietspad, geplaatst. Onder het bord G12a het wordt het onderbord OB502, twee pijlen, geplaatst nabij de aansluiting op met de Tilburgseweg. Op de doorsteek naar de Tilburgseweg worden haaientanden op het wegdek geplaatst. Op de Heerbaan wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, met onderbord OB503OB04, brom/fietsers uit twee richtingen, geplaatst. Op de middengeleider wordt een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Het bord A1 50, maximumsnelheid 50km/u, wordt aan het begin van de Heerbaan geplaatst.

 

De huidige verkeerstekens op de Heerbaan, het gedeelte tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat, welke niet op de tekening zijn opgenomen worden verwijderd.

 

Ter inzage legging en informatieavond.

Het ontwerp omtrent de Heerbaan heeft ter inzage gelegen en er is een informatieavond op 9 september 2019 geweest. Van alle ingekomen reacties is een nota van reactie gemaakt waarin een reactie op alle ingebracht reacties is gegeven. Iedereen die een reactie heeft ingediend heeft een afschrift van deze nota van reactie gekregen.

Er zijn veel verschillende zaken naar voren gebracht. De belangrijkste punten die betrekking hebben op dit verkeersbesluit zijn het verwijderen van voetgangersoversteekplaats bij de Kapelstraat, de rotonde, de snelheid op de Heerbaan en de bushaltes ter hoogte van de Bisschopshoeve.

 

Het verwijderen van de voetgangersteekplaatsen bij de Kapelstraat valt binnen het beleid van de gemeente om in het kader van de verkeersveiligheid het aantal losliggende zebrapaden in de stad, op 50km wegen, terug te dringen. Helaas is het zo dat ongevallen met voetgangers juist vaak op zebrapaden plaatsvinden. Enerzijds is het zo dat er juist op zebrapaden veel overgestoken wordt. Anderzijds heeft het relatief grote aantal ongelukken ook te maken met het gegeven dat voetgangers bij een zebrapad verwachten dat ze voorrang krijgen en daardoor minder goed opletten. In de praktijk krijgen voetgangers die voorrang echter onterecht vaak niet, waardoor de kans op ongelukken juist toeneemt.

Ter hoogte van de Kapelstraat is een middengeleider aanwezig. Hierdoor kan de voetganger zich volledig concentreren op één rijrichting en op de middengeleider alsnog een keuze maken om in een keer over te steken of te wachten op verkeer van de andere richting. De middengeleiders is 2,5 meter breed waardoor de voetganger, met bijv. fiets aan de hand of kinderwagen, zich goed op kan stellen. Daarnaast zullen de rijstroken tot een minimale maat teruggebracht worden waardoor de oversteeklengte/tijd zo klein

mogelijk gemaakt wordt. Het beleid van de gemeente omtrent voetgangersoversteekplaatsen is vastgelegd in de richtlijn ‘Oversteken je moet het niet zo zwart-wit zien’. Deze richtlijn is als bijlage aan dit besluit toegevoegd.

 

De gemeente heeft ervoor gekozen het verkeer op het kruispunt Heusdenhoutsestraat-Heerbaan-Bisschopshoeve af te wikkelen middels een rotonde. Een rotonde is de veiligste manier om het kruisende verkeer in alle richtingen goed af te wikkelen. Conform de richtlijnen hebben alle bestuurders op de rotonde, inclusief de fietsers voorrang. Een rotonde reduceert uit alle aankomende richtingen de gereden snelheid. De combinatie tussen een duidelijke (landelijk uniforme) voorrangsregeling en een reductie van de snelheid zorgt voor een veilige aansluiting. Conform de landelijke richtlijnen wordt de rotonde op alle takken voorzien van een voetgangersoversteekplaats. Ondanks dat de voetganger een 50 km/uur weg kruist, is dat op deze locatie dus relatief veilig om dat de snelheid van het autoverkeer laag ligt en de automobilist voetgangers verwacht op een dergelijke locatie. De rotonde heeft voldoende capaciteit om het huidige verkeersaanbod, 13.000 motorvoertuigen per dag, afwikkelen. Deze rotonde kan maximaal 18.000 motorvoertuigen per dag afwikkelend. De verwachtte groei van het aantal voertuigen zal maximaal 15.000 motorvoertuigen worden. Derhalve is de rotonde toekomstbestendig.

 

De rijbanen op de Heerbaan zullen versmald worden. Hierdoor nodigt de weg minder uit om te hard te rijden. Door het aanbrengen van de rotonde wordt de snelheid tevens verminderd. Motorvoertuigen moeten afremmen om over de rotonde te kunnen rijden. Bij de bushaltes ter hoogte van de Bergschot halteren de bussen op rijbaan, ook dit heeft een verkeersremmende werking. De Heerbaan is een gebiedsontsluitingsweg waar een snelheid van 50 km/u gebruikelijk is. Bij de aansluiting met de Tilburgseweg komen extra borden met fluoriserende achtergrond met 50km/u, tevens wordt op de rijbaan een 50 km/u markering aangebracht.

 

De bushaltes worden verplaatst zodat deze komen te liggen ter hoogte van de winkelcentrum bij de Bisschopshoeve. Bushaltes hebben een maatschappelijke functie om mensen te vervoeren door de stad en bij voorzieningen te brengen. De locatie bij de Bisschopshoeve is derhalve logischer dan de huidige locatie. Bij de Bisschopshoeve liggen belangrijke wijkvoorzieningen, zoals winkelcentrum, wijkcentrum en het gezondheidscentrum. Het is belangrijk dat deze voorzieningen goed bereikbaar zijn en een bushalte hebben op korte loopafstand.

 

Belangenafweging

 

Het college heeft besloten een tweerichtings snelfietspad te realiseren langs de Heerbaan. Daarom moet het gedeelte tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat, wordt gereconstrueerd waardoor een nieuwe verkeerssituatie ontstaat. De ontwikkeling van dit snelfietspad is een keuze van het college samen met andere gemeenten en provincie om de mobiliteit in de regio te verbeteren. Het is in het algemeen belang een veilige, snelle en aantrekkelijke fietsroute te realiseren tussen Tilburg en Breda. Woningen en bedrijven in de omgeving van de Heerbaan blijven op dezelfde wijze bereikbaar. De wijziging van de bushaltes is afgestemd met de bus vervoerder Arriva.

 

Voor de afwikkeling van het verkeer op het kruispunt Heerbaan- Heusdenhoutsestraat-Bisschopshoeve is gekozen voor een rotonde. Een rotonde is de meest veilige manier om fietsverkeer en gemotoriseerd verkeer gecombineerd af te wikkelen. Hierdoor wordt het snelfietspad niet onderbroken door stoplichten. Omdat het college de meest verkeersveilige optie is heeft het college voor een rotonde gekozen. De inrichting van de rotonde is conform landelijke richtlijnen van het CROW.

 

De bushaltes op de Heerbaan worden verplaatst zodat deze bij het winkelcentrum komen te liggen. Hierdoor zijn de voorzieningen die hier gevestigd zijn beter bereikbaar voor mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer. Het college besloten de bushaltes te verplaatsen in het algemeen belang van een goede bereikbaarheid van voorzieningen.

 

In lijn van het Bredase beleid worden de voetgangersoversteekplaatsen bij de Kapelstraat verwijderd omdat het college vindt dat deze niet voldoende veilig zijn op de Heerbaan bij de Kapelstraat. De gemeente heeft het algemeen belang van de verkeersveiligheid laten prevaleren boven de belangen van voetgangers om direct voorrang te hebben op het overige verkeer. Door het handhaven van de middengeleiders blijft de veiligheid voor voetgangers gegarandeerd. Door de middengeleiders kunnen voetgangers de Heerbaan in twee fasen oversteken waardoor het college van mening is dat voetgangers dat op deze manier veilig kunnen doen.

 

Het college heeft in het belang van de verkeersveiligheid besloten verkeerstekens, borden en markeringen, te plaatsen op het gedeelte van de Heerbaan tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat na de herinrichting van de weg, aanleg van de rotonde en de aanleg van het twee richtingen fietspad. Zonder verkeerstekens zou een onduidelijke en onveilige verkeerssituatie ontstaan. Door het plaatsen van borden en markeringen ontstaat een duidelijke verkeerssituatie voor weggebruikers.

 

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Zeeland-West-Brabant. De politie heeft een positief advies uitgebracht.

 

Besluiten

I. De nieuwe verkeerssituatie op de Heerbaan, gedeelte tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat, met verkeerstekens te regelen. In verband hiermee worden de volgende verkeerstekens aangebracht;

- Heerbaan-Mouterijstraat

Op de Mouterijstraat is het begin en einde van de 30 km zone, deze borden zijn reeds aanwezig. Het fietspad is hier aan beide zijde van de weg eenrichtings fietspad. Hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Aan de oostzijde wordt onder het bord het onderbord OB501l, pijl, aangebracht. Op de doorsteek van fietspad naar rijbaan worden haaientanden aangebracht. Fietsers op de doorsteek moeten voorrang verlenen. Op middengeleider wordt een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst;

  • Rotonde Heusdenhoutsestraat-Heerbaan-Bisschopshoeve.

Op de zuid aansluiting van de rotonde komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Op de oostelijke rijbaan worden haaientanden aangebracht voor de voetgangersoversteekplaats. Hier wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, geplaatst. Op de grens met de rotonde worden tevens haaientanden op het wegdek aangebracht. Op het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de westelijke rijbaan worden de haaientanden voor het fietspad aangebracht. Op de middengeleider wordt het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op het fietspad richting de Bisschopshoeve komen de borden G11 en G12, verplicht fietspad/einde verplicht fietspad.

Op de oostelijke aansluiting met de Bisschopshoeve komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Aan beide zijden van de voetgangersoversteekplaats worden haaientanden op het wegdek aangebracht. Het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, wordt op de Bisschopshoeve aan beide zijden van de weg geplaatst. Op de grens met de rotonde en met de Bisschopshoeve worden tevens haaientanden op het wegdek aangebracht. De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30km zone blijven staan. Op de middengeleider wordt aan beide zijde een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de aansluiting met de Bisschopshoeve worden op het wegdek haaientanden aangebracht.

Op de westelijke aansluiting met de Heusdenhoutsestraat komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Aan beide zijden van de voetgangersoversteekplaats worden haaientanden op het wegdek aangebracht. Het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, wordt op de Heusdenhoutsestraat geplaatst. De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30km zone blijven staan. Op de middengeleider wordt aan beide zijde een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de grens met de rotonde en de Heusdenhoutstraat worden tevens haaientanden op het wegdek aangebracht. De aansluiting met rijrichting richting de Heusdenhoutsestraat wordt ingericht als fietsstraat. Hierbij wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst met het onderbord OB54, uitgezonderd bromfietsers, motoren en auto’s, geplaatst.

Op de noordelijke aansluiting van de rotonde komt een voetgangersoversteekplaats. Op het wegdek worden zwart-witte zebramarkeringen aangebracht. Aan beide zijden van de voetgangersoversteekplaats worden haaientanden op het wegdek aangebracht. Op de westelijke rijbaan wordt hierbij het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, geplaatst. Op het fietspad wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de middengeleider op de hoofdrijbaan en op het fietspad wordt een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op het fietspad worden haaientanden op het wegdek aangebracht voor de rotonde. Op de aansluiting de Heerbaan worden op het wegdek haaientanden aangebracht voor de aansluiting met de rotonde.

Midden op de rotonde wordt viermaal het bord D1, rotonde; verplichte rijrichting, geplaatst.

  • Bushaltes ter hoogte van de Bisschopshoeve.

Ter hoogte van de Bisschopshoeve komt aan beide zijden van de weg een bushalte. Hierbij wordt het bord L3b, bushalte, geplaatst. Over de lengte van de bushalte wordt een zwart-witte blokmarkering aangebracht. Langs deze blokmarkering mag niet geparkeerd worden. Het tweerichtings fietspad aan de oostzijde van de weg heeft een aansluiting op de Bisschopshoeve. Op de aansluiting worden aan het begin en einde haaientanden op het wegdek aangebracht. Bij de aansluiting op de Bisschopshoeve worden de borden G11 en G12, verplicht fietspad/einde verplicht fietspad, geplaatst.

  • Heerbaan-Kapelstraat

De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30 km zone op de Kapelstraat worden gehandhaafd. Op het fietspad wordt aan beide zijden van de weg het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Op de middengeleider wordt een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. De bestaande zebramarkeringen worden verwijderd.

  • Heerbaan-Kapelakker

De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30 km zone op de Kapelakker worden gehandhaafd. Op het fietspad wordt aan beide zijden van de weg het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Aan de zijde van het tweerichtingsfietspad wordt onder het bord G11 het onderbord OB502, twee pijlen, geplaatst. Op de middengeleider wordt tweemaal een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Op de doorsteek naar het tweerichtingsfietspad worden haaientanden aangebracht. Fietsers op de doorsteek moeten voorrang verlenen.

  • Heerbaan-Waltersveld-Bergschot

De bestaande borden omtrent het begin en einde van de 30 km zone op de Waltersveld en de Bergschot worden gehandhaafd. Op het fietspad aan de oostzijde van de weg wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Dit bord komt ook op het tweerichtingsfietspad aan de westzijde van de weg aan de zuidelijke kant van het kruispunt. Aan de noordelijke zijde komt het bord G12a, verplicht fiets/bromfietspad. Brommers moeten vanaf hier op het bromfietspad en niet op de rijbaan. Op de middengeleiders wordt driemaal een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst.

Aan beide zijden van het kruispunt komt een bushalte aan één zijde van de weg. Dit is dezelfde locatie als in de huidige situatie. Hierbij wordt het bord L3b, bushalte, geplaatst. Over de lengte van de bushalte wordt een zwart-witte blokmarkering aangebracht. Langs deze blokmarkering mag niet geparkeerd worden.

  • Heerbaan-Aansluiting Heerbaan huisnummer 252 t/m 242.

Op het tweerichtings fietspad wordt aan beide zijde van de aansluiting Heerbaan 252-242 het bord G12a, verplicht fiets/bromfietspad, geplaatst. Aan de ander zijde van de weg wordt het bord G11, verplicht fietspad, geplaatst. Hier is een doorstek naar de rijbaan, brommers moeten hier de rijbaan op.

  • Heerbaan-Tilburgseweg aansluiting fietspad

Op het fietspad wordt het bord G12a, verplicht fiets/bromfietspad, geplaatst. Onder het bord G12a het wordt het onderbord OB502, twee pijlen, geplaatst nabij de aansluiting op met de Tilburgseweg. Op de doorsteek naar de Tilburgseweg worden haaientanden op het wegdek geplaatst. Op de Heerbaan wordt het bord B6, verleen voorrang aan bestuurders op kruisende weg, met onderbord OB503OB04, brom/fietsers uit twee richtingen, geplaatst. Op de middengeleider wordt een gele zuil met het bord D2, gebod voor alle bestuurders het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft, geplaatst. Het bord A1 50, maximumsnelheid 50km/u, wordt aan het begin van de Heerbaan geplaatst.

 

II. De huidige verkeerstekens op de Heerbaan, het gedeelte tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat, welke niet op de tekening zijn opgenomen worden verwijderd.

 

III. Een en ander overeenkomstig tekening, ‘Heerbaan rotonde en snelfietspad’ met tekeningnummer 311031.

 

IV. De datum van openbaarmaking van dit verkeersbesluit te bepalen op 7 februari 2020.

 

Breda, 7 februari 2020.

 

 

Hoogachtend,

burgemeester en wethouders van Breda,

namens dezen,

Medewerker beleid & advies

 

 

A. Kuijpers.

 

Ter inzage

Het verkeersbesluit is voor een ieder in te zien via www.officielepublicaties.nl en www.overheid.nl. Nadere informatie kan worden ingewonnen bij Dhr. B. Knoops via telefoonnummer 14 076.

 

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan iedereen wiens belang rechtstreeks bij dit besluit is betrokken, hiertegen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit bekend is gemaakt, een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan het college van Burgemeester en Wethouders van Breda, Postbus 90156, 4800 RH Breda. Het maken van bezwaar schorst niet de werking van dit besluit.

 

Het bezwaarschrift moet ten minste bevatten:

a. naam en adres

b. de dagtekening

c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaarschrift gericht is; Verkeersbesluit ‘Verkeerstekens bij nieuwe verkeerssituatie Heerbaan gedeelte tussen de Tilburgseweg en de Mouterijstraat’

d. de gronden van het bezwaar

U wordt verzocht, indien mogelijk, een kopie van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, mee te zenden.

Indien een bezwaarschrift is ingediend kan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank binnen het rechtsgebied waar de indiener van het bezwaarschrift zijn woonplaats heeft, een verzoek worden gedaan tot het treffen van een voorlopige voorziening (waaronder schorsing) indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist. Voor de behandeling van een verzoek om een voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

 

Bijlagen onderdeel uitmakend van die besluit

  • Tekening ‘Heerbaan rotonde en snelfietspad’ met tekeningnummer 311031.

  • Richtlijn ‘Oversteken je moet het niet zo zwart-wit zien’.

 

Naar boven