Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Staatscourant 2020, 8109 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Eindhoven | Staatscourant 2020, 8109 | Verkeersbesluiten |
Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:
De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is artikel 15, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet.
Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.
De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:
De Jasonstraat en Mercuriuslaan zijn bij de gemeente Eindhoven in beheer. De afgelopen jaren is gebleken dat de fietsoversteek Mercuriuslaan – Jasonstraat niet als veilig kan worden beschouwd. We veranderen het hele wegprofiel van de Mercuriuslaan door het fietspad en de rijbaan om te wisselen. Zo halen we het conflict tussen auto- en fietsverkeer bij de oversteek eruit. De fietsers steken op een veilige manier over bij de verkeerslichten op de kruising met de Sterrenlaan.
De Mercuriuslaan en Jasonstraat liggen in een 30-km gebied. De Mercuriuslaan is een buurtontsluitingsweg, evenals de Jasonstraat ten westen van het kruispunt met de Mercuriuslaan. Het oostelijk deel van de Jasonstraat is een erftoegangsweg. De straat is onderdeel van het openbaar vervoer-netwerk, is hoofdfietsroute en een belangrijke route voor hulpdiensten. Ook hebben basisschool EBS Online en het Summa college hun toegang voor gemotoriseerd verkeer aan de Mercuriuslaan.
De snelfietsroute langs de Jasonstraat kruist de Mercuriuslaan. Fietsers hebben daarbij voorrang. In de laatste drie jaar hebben er acht ongevallen plaatsgevonden met slachtoffers. Begin 2018 hebben op het kruispunt in zeer korte tijd drie ongevallen met fietsers plaatsgevonden, waarbij de fietser gewond raakte. Op dat moment is actie ondernomen en een studie uitgezet.
In het eerste kwartaal van 2018 is door een deskundig bureau een analyse gemaakt van de acht ongevallen. Deze analyse is zeer gedetailleerd en grondig gedaan om een goed beeld te krijgen van de ongevallen. Vervolgens zijn op basis van deze analyse verschillende oplossingsrichtingen voorgesteld.
Op 26 april 2018 is buiten met meerdere stakeholders de situatie bekeken en de ongevallen analyse besproken. De stakeholders hebben ieder een reactie gegeven op de analyse en met name de voorgestelde maatregelen.
Door het fietspad te verleggen naar de andere kant van de Mercuriuslaan lossen we de conflictsituatie bij de Jasonstraat op. Fietsers en auto’s kruisen elkaar niet meer. De in-/uitrit van het Summa college komt dan ook niet meer in conflict met het fietspad. Echter ontstaat er nu aan de andere kant een potentieel conflict bij de basisschool en de kerk. Het conflict aan deze zijde is echter van een veel lagere orde dan in de huidige situatie. Immers kruist het fietspad nu een buurtontsluitingsweg in twee richtingen én de in- en uitgang van het Summa college. Na het verleggen van het fietspad is dit beperkt tot de ingang van kerk en basisschool en in- en uitgang van één bedrijf gevestigd aan Mercuriuslaan 1C.
De uitwerking van de ontwerpvarianten is samen met stakeholders, zoals bewoners en het CVO met daarin onder meer de Fietsersbond, Hermes en vertegenwoordigers van de hulpdiensten tot stand gekomen. Alle partijen hebben de gelegenheid gehad hierop te reageren en een voorkeur uit te spreken. Uiteindelijk resulteert dit in een keuze voor het huidige ontwerp.
De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.
Het verkeersbesluit nemen voor:
De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKO-20190001, gedateerd op 10-01-2019, wijzigingsdatum 08-01-2020.
Eindhoven, 5 februari 2020
Hoogachtend,
namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,
G.M Swaans-van der Helm
hoofd afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid
Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:
de naam en het adres van de indiener
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht
Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.
Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.
Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-8109.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.