Verkeersbesluit Jasonstraat – Mercuriuslaan 5 februari 2020

Logo Eindhoven

Besluit

 

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

 

 

  • Jasonstraat

  • Mercuriuslaan

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • Het wijzigen van de voorrangsregeling kruispunt Jasonstraat – Mercuriuslaan;

  • Het verleggen van het fietspad in twee richtingen van de oostzijde naar de westzijde van de Mercuriuslaan.

 

De basis voor het nemen van dit verkeersbesluit is artikel 15, lid 1 en 2 van de Wegenverkeerswet.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

  •  

Aanleiding

De Jasonstraat en Mercuriuslaan zijn bij de gemeente Eindhoven in beheer. De afgelopen jaren is gebleken dat de fietsoversteek Mercuriuslaan – Jasonstraat niet als veilig kan worden beschouwd. We veranderen het hele wegprofiel van de Mercuriuslaan door het fietspad en de rijbaan om te wisselen. Zo halen we het conflict tussen auto- en fietsverkeer bij de oversteek eruit. De fietsers steken op een veilige manier over bij de verkeerslichten op de kruising met de Sterrenlaan.

Belangenafweging

De Mercuriuslaan en Jasonstraat liggen in een 30-km gebied. De Mercuriuslaan is een buurtontsluitingsweg, evenals de Jasonstraat ten westen van het kruispunt met de Mercuriuslaan. Het oostelijk deel van de Jasonstraat is een erftoegangsweg. De straat is onderdeel van het openbaar vervoer-netwerk, is hoofdfietsroute en een belangrijke route voor hulpdiensten. Ook hebben basisschool EBS Online en het Summa college hun toegang voor gemotoriseerd verkeer aan de Mercuriuslaan.

Probleemomschrijving

De snelfietsroute langs de Jasonstraat kruist de Mercuriuslaan. Fietsers hebben daarbij voorrang. In de laatste drie jaar hebben er acht ongevallen plaatsgevonden met slachtoffers. Begin 2018 hebben op het kruispunt in zeer korte tijd drie ongevallen met fietsers plaatsgevonden, waarbij de fietser gewond raakte. Op dat moment is actie ondernomen en een studie uitgezet.

Ongevallenanalyse

In het eerste kwartaal van 2018 is door een deskundig bureau een analyse gemaakt van de acht ongevallen. Deze analyse is zeer gedetailleerd en grondig gedaan om een goed beeld te krijgen van de ongevallen. Vervolgens zijn op basis van deze analyse verschillende oplossingsrichtingen voorgesteld.

Op 26 april 2018 is buiten met meerdere stakeholders de situatie bekeken en de ongevallen analyse besproken. De stakeholders hebben ieder een reactie gegeven op de analyse en met name de voorgestelde maatregelen.

Oplossing

Door het fietspad te verleggen naar de andere kant van de Mercuriuslaan lossen we de conflictsituatie bij de Jasonstraat op. Fietsers en auto’s kruisen elkaar niet meer. De in-/uitrit van het Summa college komt dan ook niet meer in conflict met het fietspad. Echter ontstaat er nu aan de andere kant een potentieel conflict bij de basisschool en de kerk. Het conflict aan deze zijde is echter van een veel lagere orde dan in de huidige situatie. Immers kruist het fietspad nu een buurtontsluitingsweg in twee richtingen én de in- en uitgang van het Summa college. Na het verleggen van het fietspad is dit beperkt tot de ingang van kerk en basisschool en in- en uitgang van één bedrijf gevestigd aan Mercuriuslaan 1C.

Samenspraak

De uitwerking van de ontwerpvarianten is samen met stakeholders, zoals bewoners en het CVO met daarin onder meer de Fietsersbond, Hermes en vertegenwoordigers van de hulpdiensten tot stand gekomen. Alle partijen hebben de gelegenheid gehad hierop te reageren en een voorkeur uit te spreken. Uiteindelijk resulteert dit in een keuze voor het huidige ontwerp.

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit.

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

  • Het wijzigen van de voorrangsregeling kruispunt Jasonstraat – Mercuriuslaan door middel van de aanleg van een inritconstructie;

  • Het verleggen van het fietspad in twee richtingen van de oostzijde naar de westzijde van de Mercuriuslaan en voorzien van de borden G11 met onderbord OB503.

 

De maatregelen zijn aangegeven op tekening VKO-20190001, gedateerd op 10-01-2019, wijzigingsdatum 08-01-2020.

 

Eindhoven, 5 februari 2020

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

G.M Swaans-van der Helm

hoofd afdeling Verkeer, Milieu en Duurzaamheid

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

de naam en het adres van de indiener

de dagtekening

een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

Naar boven