Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Emmen | Staatscourant 2020, 8074 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Emmen | Staatscourant 2020, 8074 | Verkeersbesluiten |
doorgaand verkeer op de Ermerweg te Noordbarge te ontmoedigen.
Het ontmoedigen van doorgaand verkeer op de Ermerweg is bepaald in het gemeentelijk verkeer- en vervoerplan (GVVP) “Oog voor mobiliteit”. Dit beleidsplan heeft de gemeenteraad in 2013 vastgesteld. Het doel is om de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Noordbarge te verbeteren en de doorgaande verkeersstromen richting het centrum van Emmen zoveel mogelijk te bundelen via de hoofdwegen die daarvoor het meest geschikt zijn.
Medio 2016 hebben we een proef gehouden met een afsluiting van de Ermerweg tussen de Noordbargerstraat en de entree van het parkeerterrein P-zuid Schapenveenweg. Deze proefafsluiting heeft voor maatschappelijke onrust gezorgd. Ondernemers waren onvoldoende bereikbaar en de Noordbargerstraat kreeg veel extra verkeer te verwerken.
Enkele bewoners en ondernemers van Noordbarge zijn opgestaan en hebben samen met Plaatselijk Belang een werkgroep gevormd. Deze werkgroep heeft ons geadviseerd om in plaats van een afsluiting, een pakket aan maatregelen uit te voeren. Deze maatregelen moeten ervoor zorgen dat de verkeersstromen in Noordbarge normaliseren en dat de veiligheid en leefbaarheid in Noordbarge voor de toekomst ge(waar)borgd worden. Voor de Ermerweg adviseert de werkgroep om een 30 km regime in te stellen. Door snelheid van gemotoriseerd verkeer te verlagen, wordt de kans op ernstige verkeersconflicten verkleind. Doorgaand verkeer dat geen bestemming heeft in Noordbarge wordt ontmoedigd. Maar Noordbarge en haar bewoners en ondernemers blijven bereikbaar.
30 km wegen zijn wegen met een lage verkeersfunctie bedoeld om verkeer uit te wisselen. De verkeersfunctie is er ondergeschikt aan de verblijfsfunctie. Een 30 km regime kan niet alleen met het plaatsen van verkeersborden worden gerealiseerd. Het regime moet herkenbaar zijn voor de weggebruikers zodat zij hun rijgedrag erop aan kunnen passen. Ook moet het regime handhaafbaar zijn. Om dit te bereiken is het nodig om de inrichting van de Ermerweg te veranderen. Dit doen we door:
Met deze maatregelen wordt voldaan aan de uitgangspunten die Duurzaam Veilig Verkeer stelt aan een minimale inrichting van erftoegangswegen binnen de bebouwde kom.
In een ideaal ingerichte 30 km zone wordt ook op de rijbaan gefietst. Maar de Ermerweg blijft ondanks het 30 km regime de belangrijkste toegangsweg van Noordbarge. Het wordt dus niet de typische woonstraat waar kinderen op straat spelen. Daarbij maakt de Ermerweg onderdeel uit van de hoofdfietsroute tussen Emmen en dorpen als Erm, Sleen en Dalen. Om de fietsers, veelal kwetsbare scholieren, te beschermen en om het fietscomfort te verbeteren, scheiden we fietsers van het gemotoriseerde verkeer op de rijbaan. Langs de Ermerweg, aan de zuidzijde, komt een fietspad dat in beide rijrichtingen te gebruiken is. Hiermee ontstaat een doorgaand fietspad tussen Emmen en Erm. Ook wordt voorkomen dat fietsers richting Erm twee keer de Ermerweg over moeten steken. Langs de noordzijde komt een ontsluitingspad zodat de postbode, de collectant, bewoners etc. niet op de rijbaan hoeven te lopen of te fietsen.
Het advies van de werkgroep Noordbarge bestaat uit een pakket aan maatregelen. Het gaat om verkeersbeperkende maatregelen voor de Ermerweg en de Nieuw-Amsterdamsestraat. En om bevorderende maatregelen voor de Hondsrugweg en de Rondweg. Gezien de kosten van al deze maatregelen worden ze, indien mogelijk, fasegewijs gerealiseerd. Voor een deel zijn al doorstromingsmaatregelen doorgevoerd. Het gaat om maatregelen op de Nieuw-Amsterdamsestraat en op de Hondsrugweg, het kruispunt met de Ermerweg. Het aanpakken van de Ermerweg verdient nu prioriteit omdat dit direct bijdraagt aan het verbeteren van de veiligheid en leefbaarheid in Noordbarge. Verkeerstellingen laten een stijging in verkeersintensiteit op de route Nieuw-Amsterdamsestraat - Ermerweg zien.
Het advies van de werkgroep is in een uiterst intensief traject tot stand gekomen. Hierbij zijn verschillende opties en belangen afgewogen en is ruggespraak gehouden met geïnteresseerden in Noordbarge. Dit laatste is gedaan met inloopbijeenkomsten waar iedereen kennis heeft kunnen nemen ván en heeft kunnen reageren óp de verschillende uitgewerkte voorstellen van de werkgroep. Het advies van de werkgroep Noordbarge kan daarom op een breed draagvlak in Noordbarge rekenen.
Het ontwerpinrichtingsplan is besproken met Veilig Verkeer Nederland, afdeling Emmen. Op basis van hun advies zijn extra snelheidsremmende maatregelen aan het plan toegevoegd zodat de rijsnelheid verder wordt afgeremd. We kiezen er nadrukkelijk niet voor om de maximum snelheid met maatregelen af te dwingen. Want hulpdiensten, vervoersmaatschappij Qbuzz en agrarisch verkeer maken ook gebruik van de weg. En er moet rekening gehouden worden met bijzonder transport als dit niet over de Rondweg kan door de hoogtebeperking van viaducten. Wat dat betreft hebben weggebruikers zelf ook verantwoordelijkheden voor een veilige verkeersdeelname.
Als gemeente begrijpen wij dat veranderingen vervelend kunnen zijn. Maar we zien tegelijkertijd het algemeen belang van het verbeteren van de leefbaarheid en verkeersveiligheid in Noordbarge. Dat betekent dat we afwegingen moeten maken en soms besluiten moeten nemen waar niet iedereen het mee eens is. Maar niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de politiechef van de nationale politie van de regionale eenheid Noord-Nederland.
We nemen de volgende maatregelen op de Ermerweg te Emmen overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening:
We heffen de voorrangsregel van alle kruispunten binnen het 30 km regime op. De maatregel wordt uitgevoerd door het verwijderen van alle verkeersborden B1 en B6 en het verwijderen van alle haaientanden op het wegdek. Op de Ermerweg wordt bij het binnenrijden van het 30 km regime de verkeersborden B2 geplaatst;
We heffen de parallelweg aan de zuidzijde van de Ermerweg op. Het gaat om het gedeelte tussen het Oranjekanaal en het parkeerterrein van Staatsbosbeheer ten zuidwesten van de kruising Ermerweg / Nieuw-Amsterdamsestraat. Alle inritten (inclusief die van het parkeerterrein van Staatsbos) krijgen een rechtstreekse aansluiting op de hoofdrijbaan;
We leggen langs de zuidzijde van de Ermerweg een fietspad aan tussen het Oranjekanaal en het parkeerterrein van Staatsbosbeheer ten zuidwesten van de kruising Ermerweg / Nieuw-Amsterdamsestraat. Dit fietspad en het bestaande fietspad tussen de Noordbargerstraat en het Oranjekanaal is in beide rijrichtingen te gebruiken. Het fietspad wordt aangeduid met het verkeersbord G11 en onderbord OB505;
Emmen, 4 februari 2020
Burgemeester en wethouders van Emmen,
namens dezen,
de teamleider van team Projecten Openbare Ruimte
V. Fennis
Het verkeersbesluit is voor iedereen in te zien bij het Klant Contact Centrum van de gemeente Emmen voor een periode van zes weken na bekendmaking. Voor meer informatie over het besluit kunt u contact opnemen met de heer R. Ernens via telefoonnummer 14 0591.
Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u een bezwaarschrift sturen naar:
College van burgemeester en wethouders van Emmen
t.a.v. Team Projecten Openbare Ruimte
Naast schriftelijk bezwaar is ook digitaal bezwaar mogelijk via www.gemeente.emmen.nl
Zorg ervoor dat u het bezwaarschrift verstuurt binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit. Als u het bezwaarschrift te laat indient, kan het niet ontvankelijk worden verklaard. Dit betekent dat er niet wordt gekeken naar de inhoud van uw bezwaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-8074.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.