Aanpassing kruising De Bank

Logo Harderwijk

Corsa reg.nr.: GEN20h0000464 / h200008129

 

Burgemeester en wethouders van Harderwijk zijn op grond van artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd om verkeersbesluiten te nemen.

De directeur Domein Ruimte is namens burgemeester en wethouders van Harderwijk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op grond van het mandaatbesluit gemeente Harderwijk 2015, zoals is vastgesteld op 23 december 2014, onder nummer: 14.00821 met het recht tot het verlenen van ondermandaat.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

De kruising Smeepoortstraat/Westeinde/Vitringasingel is in het Verkeersveiligheidsplan van de gemeente Harderwijk opgenomen als aandachtslocatie. Weggebruikers ervaren de huidige kruising als verkeersonveilig, onduidelijk (qua voorrangsregels) en onoverzichtelijk. Daarom zijn aanpassingen op deze kruising gewenst. Het college en de gemeenteraad hebben besloten de kruising nu opnieuw in te richten.

De huidige kruising kent een zogeheten ‘afgebogen voorrangssituatie’. De route Westeinde – Smeepoortstraat (-zuid) is aangeduid als voorrangsroute. Verkeer vanaf de Vitringasingel en Smeepoortstraat (-noord) dient voorrang te verlenen aan kruisend verkeer. Tevens is op alle armen van de kruising een fietsoversteek te vinden.

Tot 2016 was de route Smeepoortstraat (-zuid) – Stationslaan een van de hoofdontsluitingswegen van de binnenstad. In 2016 is een nieuwe spoortunnel gerealiseerd aan het Westeinde. De spoorwegovergang in de Stationslaan is hierbij afgesloten. Dit heeft effect op de verkeersstromen op de kruising Smeepoortstraat/Westeinde/Vitringasingel. De dominante rijrichting is niet langer Westeinde – Smeepoortstraat (-zuid), maar Westeinde – Vitringasingel. Het nieuwe kruispuntontwerp houd beter rekening met de dominante rijrichting en de ondergeschiktheid van de Smeepoortstraat (-noord en –zuid) als erftoegangswegen.

Het Westeinde is een gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur. De Smeepoortstraat en Vitringasingel kennen een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur.

In de nieuwe situatie wordt de 30-kilometerzone verder het Westeinde op getrokken. Hierdoor ontstaat nabij het Plantagepark een nieuwe ‘poortconstructie’, als toegang tot de 30-kilometerzone van de binnenstad. Deze nieuwe 30-kilometergrens moet ervoor zorgen dat de snelheid van gemotoriseerd verkeer op de kruising zelf lager ligt, omdat men eerder voorafgaand aan de nadering van de kruising gaat afremmen. Ook de nieuwe weginrichting helpt hierbij: het klinkerprofiel van de Vitringasingel wordt verder doorgetrokken op het Westeinde tot aan het Plantagepark.

De kruising zelf wordt ingericht als gelijkwaardig kruispunt. Fietsers behouden wel voorrang, omdat het hoofdfietsroutes betreft. Bovendien is deze voorrangssituatie uniform aan alle andere voorrangssituaties op de Vitringasingel. Uniformiteit draagt bij aan de verkeersveiligheid en duidelijkheid. Wel wordt op de Smeepoortstraat (-noord) een inritconstructie aangelegd, om duidelijk te maken dat fiets- en voetverkeer voorrang heeft. Bijgevolg moet verkeer vanuit de Smeepoortstraat (-noord) ook voorrang verlenen aan alle kruisend autoverkeer, omdat men uit een uitrit komt.

In de huidige situatie steken fietsers aan alle zijden van de kruising over. Vaak ook tegen de richting in. Om oversteekbewegingen zoveel mogelijk te bundelen en te beperken, wordt het fietspad aan de zuidoostzijde van het Westeinde opgeheven. Het gaat om het gedeelte tussen de aansluitingen Kruithuis en Smeepoortstraat. Aan de overzijde van het Westeinde ligt immers al een tweerichtingenfietspad, dat in het verlengde ligt van het doorgaande tweerichtingenfietspad langs de Vitringasingel. Door het verwijderen van het eenrichtingsfietspad aan de zuidoostzijde van het Westeinde wordt het aantal oversteekbewegingen over het Westeinde, de Vitringasingel en de Smeepoortstraat (-zuid) fors verminderd. Hierdoor verbetert de overzichtelijkheid en verkeersveiligheid op de kruising.

De uitvoering van de verkeersmaatregelen staat gepland in de loop van 2020. Het is de bedoeling de werkzaamheden uit te voeren als aparte fase behorend bij de werkzaamheden aan de Stationslaan (project herinrichting Stationslaan).

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

In artikel 12 van het BABW is limitatief opgenomen voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In Bijlage 1 van het Reglement en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) staan de verkeersborden genoemd. In dit besluit gaat het om de borden A1 (maximum snelheid), A2 (einde maximum snelheid, B4 (Voorrangskruispunt zijweg links) , B5 (Voorrangskruispunt zijweg rechts), B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg)) en G11 (verplicht fietspad)  van Bijlage 1, Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990).

Uit het oogpunt van:

- het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan; en

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het noodzakelijk om de voorgestelde maatregel(en) te nemen.

Artikel 24 van het BABW vereist dat er voor het nemen van het verkeersbesluit overleg wordt gepleegd met de gemandateerde verkeersadviseur van politie Oost-Nederland, district Noord en Oost-Gelderland.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen, wordt besloten om

  • 1.

    Een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur in te stellen op het Westeinde, tussen de aansluiting Smeepoortstraat en het Plantagepark, en dit aan te duiden middels het verplaatsen van de verkeersborden A1-30 en A2-30 (zonale toepassing) van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • 2.

    De afgebogen voorrangssituatie op de kruising Smeepoortstraat/Westeinde/Vitringasingel op te heffen, middels het verwijderen van de verkeersborden B4, B5 en B6 en bijbehorende onderborden. De bestaande voorrang voor fietsverkeer blijft wel in stand;

  • 3.

    Het aanbrengen van een inritconstructie op de Smeepoortstraat (-noord), waarbij de voorrang ten gunste komt van verkeer op de Vitringasingel en bijbehorend fietspad;

  • 4.

    Het verwijderen van het vrijliggende fietspad aan de zuidoostzijde van het Westeinde en het opheffen van de kruising van dit fietspad met de Smeepoortstraat, middels het verwijderen van de verkeersborden G11 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het saneren van het pad.

Een en ander conform bijgevoegde tekening.

Harderwijk,

Namens burgemeester en wethouders

mevrouw M.M. Bijker

directeur Domein Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunt u bij het college van burgemeester en wethouders van Harderwijk gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit als u belanghebbende bent. U dient uw bezwaarschrift uiterlijk zes weken na de datum van bekendmaking op de elektronische Staatscourant van http://www.officielebekendmakingen.nl/ te sturen naar:

Burgemeester en wethouders gemeente Harderwijk

p/a secretariaat Bezwaarschriftencommissie Postbus 1 3890 AA  ZEEWOLDE.

Het maken van bezwaar heeft geen schorsende werking (zie art. 6:16 Awb). De indiener van het bezwaar heeft echter wel de mogelijkheid om een voorlopige voorziening bij de rechtbank te vragen (bijvoorbeeld schorsing).

Naar boven