Verkeersbesluit voor instellen parkeerverbod Coenecoop III uitwegen

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

In 2019 zijn er meerdere gesprekken geweest tussen de gemeente en ondernemers op de Coenecoop III, Het onderwerp was de ongewenste parkeersituatie. De volgende tekortkomingen zijn geconstateerd:

  • 1.

    Er wordt veel op de openbare weg geparkeerd door personeel en bezoekers. Dat leidt op sommige plaatsen (bij uitritten) tot problemen met het draaien van grote bevoorradende voertuigen naar de particuliere percelen. Sommige bedrijven lossen dit op door vanaf de openbare weg te laden en te lossen. Uiteraard is dat minder effectief en niet de bedoeling. Verder wordt het passeren van twee tegemoetkomende voertuigen op de openbare ovaal soms bemoeilijkt.

  • 2.

    Bij de oplevering van het bedrijventerrein Coenecoop was het uitgangspunt dat bedrijven in hun eigen parkeergelegenheid zouden voorzien. In de koopaktes met bedrijven is opgenomen dat zij in voldoende parkeergelegenheid voorzien. Daar houden sommige bedrijven zich niet aan. De gemeente heeft lange tijd gedoogd dat er op de openbare weg wordt geparkeerd.

  • 3.

    De parkeersituatie leidt soms tot het (gedeeltelijk met een of enkele wielen) rijden over groenpercelen. Dat leidt tot spoorvorming en kuilen op die percelen. Het bedrijf Axis en Stuifmeel op huisnummer 1 heeft een beschermend betonnen muurtje geplaatst. Dat geeft een onaantrekkelijk en rommelig aanzien.

In de zomer van 2019 heeft de gemeente gezegd dat zij werkt aan een oplossing(srichting).

Oplossingsrichting

Die oplossing ziet er als volgt uit: gestreefd wordt naar een algeheel parkeerverbod rond de ovaal Coenecoop III met gele onderbroken strepen. Dat is een wijze van parkeerverbod met hoge attentiewaarde. Een parkeerverbod-zone is een alternatief. Het nadeel van een parkeerverbod-zone is dat deze vaak minder goed wordt begrepen door veel verkeersdeelnemers. Er is daarbij op kritieke plekken geen zichtbaar verkeersteken dat aan het parkeerverbod herinnert. Op sommige plaatsen zijn al gele strepen aangebracht, die worden opgeschilderd. Bedrijven moeten in hun eigen parkeergelegenheid voorzien.

Een specifiek bedrijf op Coenecoop 12, Eteck zal naar verwachting begin 2020 verhuizen. Dat zou leiden tot een aanzienlijke verbetering. Uit meerdere tellingen blijkt dat er momenteel circa 30 geparkeerde auto’s langs het ovaal op de openbare weg worden geparkeerd, op de drukste momenten op werkdagen. Het naburige bedrijf MVL-groep op huisnummer 12 breidt naar deze locatie uit. Alle parkeervraag van MVL-groep wordt dan opgelost op het naburige perceel (nu nog van Eteck op huisnummer 13. Eteck heeft op eigen perceel 20 parkeerplaatsen. Verder is woonpartners aangeboden om 10 parkeerplaatsen te huren bij Axis en Stuifmeel. Geschat (op basis van telling en interview) is dat er op de drukste momenten circa 22 geparkeerde auto’s van de openbare weg zullen verdwijnen. Voor de resterende geparkeerde auto’s (circa 8) zullen de betreffende parkeerders zelf een oplossing moeten zoeken. Dat komt neer op verder weg parkeren of anders verplaatsen: per fiets, openbaar vervoer of carpool. Parkeren rond de ovaal betekent dat zij dan een kans lopen op een bekeuring.

Die verhuizing wordt verwacht per mei 2020. Om deze reden is een algeheel parkeerverbod nu nog niet aan de orde. Gekozen wordt om in eerste instantie alleen een parkeerverbod in te voeren op de meest kritieke plekken. Dat is naast en tegenover uitwegen met vrachtwagentransporten. Tegen de tijd dat Eteck verhuist, wordt het algehele parkeerverbod ingevoerd.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2019 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

3. Motivering

Uit het oogpunt van het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (Wegenverkeerswet 1994 artikel 2, lid 1c) en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer (Wegenverkeerswet 1994 artikel 2, lid 1d) wil het college extra parkeerverboden invoeren rond Coenecoop III. In eerste instantie worden deze aangebracht op de meest kritieke plaatsen: direct naast en tegenover de uitwegen waar vrachtwagentransporten plaatsvinden.

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Hieraan wordt toegevoegd dat het parkeren op grotere afstand van de genest bestemming met een loopafstand van 300 meter of verder behoort bij het risico van het verplaatsen per motorvoertuig.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

Met dit verkeersbesluit wordt parkeren bij uitwegen ontmoedigd. Formeel is er nauwelijks sprake van vermindering van openbare parkeerplaatsen. De reden is dat politie en Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) nu ook al mogen handhaven op hinderlijk- en foutparkeren. Het parkeren binnen 5 meter van een kruispunt (zoals een uitritaansluiting) is wettelijk verboden op grond van artikel 24 RVV1990. Artikel 5 van de Wegenverkeerswet 1994 biedt een grondslag om hinderlijk (blokkerend) parkeren te bekeuren.

Tot slot weegt het belang van voldoende bereikbaarheid van bedrijfspercelen en het passeren op de openbare weg, zwaarder dan het individuele parkeerbelang. Die parkeerders hebben de mogelijkheid om op grotere afstand te parkeren op de Coenecoop. Een grotere loopafstand van 200 – 500 meter behoort tot het eerdergenoemde risico en is nog steeds acceptabel.

Eventuele bezwaren die ingediend worden, wegen niet op tegen het belang dat met dit besluit gemoeid is, nl. het voorzien in voldoende bereikbaarheid van bedrijfspercelen met grote voertuigen.

Er is vooraf voldoende overleg geweest met 4 omliggende bedrijven: Axis en Stuifmeel op huisnummer 1, MVL-groep op huisnummer 13, Eteck op huisnummer 12 en Woonpartners op huisnummer 6/6a. Zij kunnen zich vinden in de voorgenomen verkeersmaatregelen of hebben er begrip voor.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

  • 1.

    Het instellen van meerdere korte parkeerverboden langs het ovaal van Coenecoop III, met gele onderbroken strepen naast en tegenover bedrijfsuitwegen met vrachtwagentransporten.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

Waddinxveen, 30 januari 2020

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer,

H. ten Kortenaar

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend.

Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de cluster Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    cluster Communicatie ter publicatie.

Naar boven