Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Staatscourant 2020, 65227 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Waddinxveen | Staatscourant 2020, 65227 | Verkeersbesluiten |
De Coenecoop is een bedrijventerrein waar diverse ondernemingen zijn gevestigd. Bij deze ondernemingen op de adressen Coenecoop 1, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17 (in het vervolg genoemd Coenecoop III) komen met grote regelmaat grote vrachtwagens ten behoeve van de bevoorrading. Door geparkeerde voertuigen is het voor deze grote en lange vrachtwagens dan zeer moeilijk of zelfs onmogelijk om bij de betreffende onderneming de inrit in te draaien. Dit levert gevaarlijke verkeerssituaties op en soms ook schade aan voertuigen en aan de openbare ruimte.
Coenecoop III is goed bereikbaar over de weg en over het spoor. Op korte afstand is drie jaar geleden het treinstation Park Triangel geopend. Dit biedt kansen voor alternatief vervoer over het spoor. Bij de ontwikkeling van Coenecoop was bovendien uitgangspunt dat bedrijven in de eigen parkeerbehoefte moeten voorzien door voldoende parkeerplaats op eigen te realiseren. Dit is destijds ook als zodanig geregeld in de relevante vergunningen.
Het instellen van de parkeerverbodszone betekent dat het verboden is op de weg Coenecoop III te parkeren. Deze parkeerders zullen een alternatieve plek moeten vinden of alternatief vervoer moeten gebruiken. Beide alternatieven zijn beschikbaar: op korte loopafstand kan respectievelijk worden geparkeerd op Coenecoop of kan de trein worden genomen door werknemers en/of bezoekers van de belanghebbende bedrijven.
Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.
Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2019 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
Deze verkeersmaatregel heeft de volgende gronden:
Het niet of moeilijk kunnen laden en lossen leidt tot (potentieel) verkeersonveilige situaties vooral voor kwetsbare weggebruikers als fietsers. Dit deel van de Coenecoop is onderdeel van de fietsroute richting het centrum van Waddinxveen. Het parkeerverbod zal dit verkeersveiligheidsrisico verkleinen en de fietsers beter beschermen.
Het niet of moeilijk kunnen laden en lossen leidt regelmatig tot het ongewenst gebruiken van de wegbermen omdat de weg te weinig ruimte biedt door de geparkeerde auto’s. Zonder geparkeerde auto’s is het niet langer nodig de bermen te gebruiken.
Er is kans op wegblokkades door de vrachtwagens. Met het instellen van het parkeerverbod zal deze kans veel kleiner worden.
In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt getroffen, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een advies uit dat afwijkt van dit besluit.
Met de inwerkingtreding van dit verkeersbesluit op 2 april 2021 is het verboden op de openbare weg te parkeren op Coenecoop III. Het belang van het kunnen laden en lossen van de belanghebbende bedrijven weegt hierbij zwaar. Het belang van het niet meer kunnen parkeren op de openbare weg is in de afweging meegenomen. Het kunnen aanbieden van alternatieve parkeerplaatsen en/of vervoer komt voldoende tegemoet aan de invulling van dit belang.
Het college van burgemeester en wethouders neemt op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-65227.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.