Verkeersbesluit voor instellen parkeerverbodzone Coenecoop III

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

De Coenecoop is een bedrijventerrein waar diverse ondernemingen zijn gevestigd. Bij deze ondernemingen op de adressen Coenecoop 1, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17 (in het vervolg genoemd Coenecoop III) komen met grote regelmaat grote vrachtwagens ten behoeve van de bevoorrading. Door geparkeerde voertuigen is het voor deze grote en lange vrachtwagens dan zeer moeilijk of zelfs onmogelijk om bij de betreffende onderneming de inrit in te draaien. Dit levert gevaarlijke verkeerssituaties op en soms ook schade aan voertuigen en aan de openbare ruimte.

Coenecoop III is goed bereikbaar over de weg en over het spoor. Op korte afstand is drie jaar geleden het treinstation Park Triangel geopend. Dit biedt kansen voor alternatief vervoer over het spoor. Bij de ontwikkeling van Coenecoop was bovendien uitgangspunt dat bedrijven in de eigen parkeerbehoefte moeten voorzien door voldoende parkeerplaats op eigen te realiseren. Dit is destijds ook als zodanig geregeld in de relevante vergunningen.

Het instellen van de parkeerverbodszone betekent dat het verboden is op de weg Coenecoop III te parkeren. Deze parkeerders zullen een alternatieve plek moeten vinden of alternatief vervoer moeten gebruiken. Beide alternatieven zijn beschikbaar: op korte loopafstand kan respectievelijk worden geparkeerd op Coenecoop of kan de trein worden genomen door werknemers en/of bezoekers van de belanghebbende bedrijven.

2. Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2019 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.

3. Motivering

Deze verkeersmaatregel heeft de volgende gronden:

  • 1.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers, op grond van artikel 2, lid 1b van de Wegenverkeerswet (WVW);

  • 2.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan op grond van artikel 2, lid 1c van de WVW;

  • 3.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer op grond van artikel 2, lid 1d van de WVW.

Ad.1

Het niet of moeilijk kunnen laden en lossen leidt tot (potentieel) verkeersonveilige situaties vooral voor kwetsbare weggebruikers als fietsers. Dit deel van de Coenecoop is onderdeel van de fietsroute richting het centrum van Waddinxveen. Het parkeerverbod zal dit verkeersveiligheidsrisico verkleinen en de fietsers beter beschermen.

Ad.2

Het niet of moeilijk kunnen laden en lossen leidt regelmatig tot het ongewenst gebruiken van de wegbermen omdat de weg te weinig ruimte biedt door de geparkeerde auto’s. Zonder geparkeerde auto’s is het niet langer nodig de bermen te gebruiken.

Ad.3

Er is kans op wegblokkades door de vrachtwagens. Met het instellen van het parkeerverbod zal deze kans veel kleiner worden.

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven. Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt getroffen, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een advies uit dat afwijkt van dit besluit.

5. Belangenafweging

Met de inwerkingtreding van dit verkeersbesluit op 2 april 2021 is het verboden op de openbare weg te parkeren op Coenecoop III. Het belang van het kunnen laden en lossen van de belanghebbende bedrijven weegt hierbij zwaar. Het belang van het niet meer kunnen parkeren op de openbare weg is in de afweging meegenomen. Het kunnen aanbieden van alternatieve parkeerplaatsen en/of vervoer komt voldoende tegemoet aan de invulling van dit belang.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders neemt op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit:

  • 1.

    Het instellen van een parkeerverbodzone op Coenecoop III door:

    • a.

      het plaatsen van bord E01-ZB (“begin parkeerverbodzone”) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens aan beide zijden van de Coenecoop tegenover Coenecoop 1 en 4a-4g;

    • b.

      het plaatsen van bord E01-ZB (“begin parkeerverbodzone”) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens aan beide zijden van de Coenecoop, tegenover Coenecoop 1 en 17.

  • 2.

    Het beëindigen van de parkeerverbodzone op Coenecoop III door:

    • a.

      het plaatsen van bord E01-ZE (“einde parkeerverbodzone”) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens aan beide zijden van de Coenecoop, ruggelings aan de borden E01-ZB die onder punt 1a zijn geplaatst;

    • b.

      het plaatsen van bord E01-ZE (“einde parkeerverbodzone”) van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens aan beide zijden van de Coenecoop, ruggelings aan de borden E01-ZB die onder punt 1b zijn geplaatst.

  • 3.

    De parkeerverbodzone in werking te laten treden op 2 april 2021.

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

Waddinxveen, 3 december 2020

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer,

J. van Oostrum

Naar boven